2026-04-17, 19:42
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Ja

Jag frågade några av grannarna i området på ren nyfikenhet - ingen kunde alla.

Om man kan alla så jobbar man med detta på ett eller annat sätt, elle rså har man precis läst den kursen på gymnasiet. Eller så kan man svara ja för att ingen har möjlighet att kolla.
Citera
2026-04-17, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Räkna upp dem - ja. I en stressad situation? Det beror på hur stressad. Hon hade rimligtvis haft tid att förbereda sig på att det kunde komma meckiga frågor, eller?

Detta är allmänbildning. Av samma skäl skulle Strandhäll inte ha varit klimatminister, utöver det faktum att hon skriver sämre än en genomsnittlig sjundeklassare. Mer måste vi kunna begära av våra ministrar.

Jag håller med om att hon borde blivit drillad av sina medarbetare, e verkar ju vara helt kass. Ebba har jag förstått haft en strategi - "jag deltar inte i quiz!" Smart drag, finns ju ingen möjlighet att klara sig i en grillning från Emil.
Citera
2026-04-17, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Idiot! Har du gått ur grundskolan?

Yes och är väldigt allmänbildad. Jag kom i skrivande stund ändå inte på de 4 grundlagarna.
Citera
2026-04-17, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Och jag kan räkna upp alla grundämnens atomvikter.

Då har du en diagnos. Det är inget man ska kunna utantill, man får ju det periodiska systemet på prov.
Citera
2026-04-18, 02:20
Medlem
Tavastehuss avatar
Att vanligt fôlk kan nämna max två av fyra grundlagar må vara dem förlåtet. Men att en partiledare i en lagstiftande församling inte kan rabbla upp dem som ett rinnande vattenfall? Bedrövligt.

Ligger inte långt ifrån att anta att Simona heller inte vet vad dessa lagar stipulerar eller hur man ändrar dem.

Hon är ett praktexempel på en (relativt) ung kvinna som bara överösts med superlativ hela livet, enkom på grunder som varande kvinna och invandrare.

”Yay, you go girl! Klart du kan bli statsminister!”

Extra roligt att hon är ett resultat av just liberalismen. Med den urspårade friskolereformen som grädden på moset.
Citera
2026-04-18, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Att vanligt fôlk kan nämna max två av fyra grundlagar må vara dem förlåtet. Men att en partiledare i en lagstiftande församling inte kan rabbla upp dem som ett rinnande vattenfall? Bedrövligt.

Ligger inte långt ifrån att anta att Simona heller inte vet vad dessa lagar stipulerar eller hur man ändrar dem.

Hon är ett praktexempel på en (relativt) ung kvinna som bara överösts med superlativ hela livet, enkom på grunder som varande kvinna och invandrare.

”Yay, you go girl! Klart du kan bli statsminister!”

Extra roligt att hon är ett resultat av just liberalismen. Med den urspårade friskolereformen som grädden på moset.
Håller helt med dig!

Om du sitter som partiledare för ett av regeringspartierna, som dessutom är under riksdagsspärren, och ska utmärka sig som skolans parti, (alltså 'top notch' politiker på heltid), och inte kan grundlagarna såsom det du säger just: rinnande vatten...

Det är SKANDAL. PUNKT SLUT.

MEN låt oss vara objektiva och empatiska samt ÅTMINSTONE ta i åtanke risken för mental blackout... Men detta talas emot av att hon inte verkade ha en aning om ANTALET... (Även om det fortfarande inte är OMÖJLIGT med en blackout).

SEN står hon och liberalerna och flinar och ser snett på Jimmie Åkesson och SD som de okunniga och oempatiska samt de som inte riktigt hör hemma!

Liberala politiker som Simona skiter fullständigt i flyktingar och har ingen aning om vad bästa riktningen är!

Känner FÖRAKT för Sverige och har knappt studerat vårt system, och har en bristande SO-undervisning MEN kunde ÄNDÅ mer än Simona Mohamsson...
Citat:
Ligger nog mycket i paragrafen ovan (oavsett om det är faktum just i det här specifika fallet för Simona) och Jordan B Petersons grundargument (även om jag inte köper honom helt och hållet)!

Bl a har han sagt att det är framförallt kvinnor och yngre tjejer som får uppmuntran medan unga män snarare har börjat misstänkliggöras!

IRRELEVANT: Jag hade en fruktansvärd uppväxt dels pga kulturen och anti-intellektualismen i Sverige, dels för att folk misstänkliggjorde mig utan att ha den blekaste aningen (BOKSTAVLIGEN)... Samtidigt som jag satt i ett hörn hela livet!
Senast redigerad av social.newbie 2026-04-18 kl. 04:31.
Citera
2026-04-18, 08:04
Medlem
Hon blev nog mest ställd därför att hon som muslim fått lära sig att det finns fem grundlagar i Sverige:
regeringsformen, successionsordningen, tryckfrihetsförordningen, yttrandefrihetsgrundlagen och sharia

Hur svarar hon då på vilka de fyra är utan att häda?
Citera
2026-04-18, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hon blev nog mest ställd därför att hon som muslim fått lära sig att det finns fem grundlagar i Sverige:
regeringsformen, successionsordningen, tryckfrihetsförordningen, yttrandefrihetsgrundlagen och sharia

Hur svarar hon då på vilka de fyra är utan att häda?

I Hamburg finns en lång tradition av att utge sig för att tillhöra en religion man inte tillhör.

Det är inte så troligt att Mohamsson eller hennes släkt är muslimer.
Citera
2026-04-18, 14:52
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Det är kunskaper som man lär sig i grundskolan
Minns ni sånt man läste i grundskolan? Jag läste de aktuella sidorna i läroboken kvällen före proven, skrev proven framgångsrikt och hade glömt allt en vecka senare. Samma sak på gymnasiet och universitetet.
Citera
2026-04-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pinsamt-mohamsson

Analys ·

När en svensk partiledare inte känner till Sveriges viktigaste grundlag kan det bara sammanfattas med ett enda ord: Pinsamt! Extra pikant blir det förstås när det är Simona Mohamsson, partiledare för Liberalerna, det parti som genom åren mest har förknippats med bildningsideal och vikten av lärande.
Den här nyheten försvann snabbt och det beror på att folk i allmänhet inte bryr sig om skitsaker.
Vad spelar det för roll ifall hon eller någon annan politiker kan rabbla grundlagarna när frågan ställs ?
Hon kanske fick hjärnsläpp just där och då, eller inte, skitsamma. Irrelevant.
Btw, Nej jag röstar inte L
Citera
2026-04-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnbar
Den här nyheten försvann snabbt och det beror på att folk i allmänhet inte bryr sig om skitsaker.
Vad spelar det för roll ifall hon eller någon annan politiker kan rabbla grundlagarna när frågan ställs ?
Hon kanske fick hjärnsläpp just där och då, eller inte, skitsamma. Irrelevant.
Btw, Nej jag röstar inte L

Folk i allmänhet är inte intresserade av politik och juridik- det är bara tråkiga ämnen tycker dom flesta. Viktigare med Instagram med mera

Därför försvann nyheten snabbt. Men om jag säger så här du tror inte att medlemmar i Liberalerna tycker att detta är väldigt generande?
Citera
2026-04-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Folk i allmänhet är inte intresserade av politik och juridik- det är bara tråkiga ämnen tycker dom flesta. Viktigare med Instagram med mera

Därför försvann nyheten snabbt. Men om jag säger så här du tror inte att medlemmar i Liberalerna tycker att detta är väldigt generande?
Ingen aning, och vad spelar det för roll vad dom tycker ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in