Citat:
Ursprungligen postat av
StoreSvarte
Titeln gjorde mig otroligt nyfiken... men jag måste säga att jag blev väldigt besviken...

Vi hade totalt motsatta känslor du och jag. Jag var besviken när jag läste TS start - men blev genuint nyfiken när jag läste själva texten (som TS noggrant valt att mörka rätt snyggt)
Här är en Engelsk variant (vilket inte nödvändigtvis är originalspråket)
https://techbreak.com.br/mystery-scientists-have-no-explanation-for-radio-signals-coming-from-deep-within-antarctica/
Tycker den här delen känns rätt oputsad - hajar inte riktigt eftersom dom själva säger att neutriner inte interagerar med saker och passerar igenom dom - men att dom neutriner dom ser inte har interagerat med nåt... får läsa på om neutriner och det är väl kul antar jag?
Citat:
Neutriner är mycket vanliga, men eftersom de är de minsta subatomära partiklarna är de extremt svåra att upptäcka. Dessutom har de ingen laddning och påverkar vanligtvis inte det material de passerar igenom.
“Du har en miljard neutriner som passerar genom din tumnagel varje ögonblick, men neutriner interagerar inte. Om vi upptäcker dem betyder det att de rest hela vägen utan att interagera med något annat”, förklarade Dr. Wissel.
“Vi riktar våra antenner mot isen och letar efter neutriner som interagerar där och skapar radiosignaler som vi kan detektera. Det är möjligt att vi upptäcker en neutrino som kommer från universums yttersta gräns.”