2025-06-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Hon fick pengar som inte går att använda, nästan ingen betalar med kontanter i dag å att sätta in dom på banken kan hon glömma för banker hanterar inte kontanter nu för tiden. Så ett bra sätt att betala någon med något som knappt går att använda, det är säkert inte riktiga pengar hon fick, nu vet jag knappt ens själv hur riktiga pengar ser ut så.....

Blir ändring på det.
Kontanter är fortfarande ett giltigt betalningsmedel och kommer vara det för lång tid framöver.
Butiker ska inte längre kunna neka kontanter.
Att de fått göra det till att börja med är en gåta i sig.
Citera
2025-06-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Vad förvånad jag blev över att detta skedde just i Åstorp

Stället är i stort sett Skånes rövhål

Berätta mer om Åstorp.
Citera
2025-06-16, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luohan
Blir ändring på det.
Kontanter är fortfarande ett giltigt betalningsmedel och kommer vara det för lång tid framöver.
Butiker ska inte längre kunna neka kontanter.
Att de fått göra det till att börja med är en gåta i sig.

Enligt vem?
Inget parti drivet frågan men en kanske några enstaka riksdagsledamöter som motionerar enskilt men sådana avvisas i princip med automatik.

Jag frågar alltså inte varför det vore en bra ide utan varför du är så säker på en lagändring?
Citera
2025-06-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Vad förvånad jag blev över att detta skedde just i Åstorp

Stället är i stort sett Skånes rövhål

Förövrigt känns det alltid lika skönt när dem nyper åt denna sortens människor

Att det hände just i Åstorp beror på att efter Findus nedläggning finns det gott om.lediga lokaler lämpliga för livsmedelsverkamhet så den som hade bra (eller mindre bra) idéer lätt kunde hyra lokaler.
Citera
2025-06-16, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Enligt vem?
Inget parti drivet frågan men en kanske några enstaka riksdagsledamöter som motionerar enskilt men sådana avvisas i princip med automatik.

Jag frågar alltså inte varför det vore en bra ide utan varför du är så säker på en lagändring?

Det nämndes häromveckan i nåt uttalande. Minns inte om det var en liberal eller moderat. Det var nånting om hur man rekommenderar att ha kontanter hemma ifall krisen kommer. Förutsätter ju att man faktiskt kan använda pengarna då.
Det lär väl komma nånting snart misstänker jag.
Har ingen koll på hur långt gånget det är.

Minns att det även var i samband med att BankID krånglade.
Senast redigerad av luohan 2025-06-16 kl. 13:34.
Citera
2025-06-16, 17:26
Medlem
Citat:
Det nämndes häromveckan i nåt uttalande. Minns inte om det var en liberal eller moderat. Det var nånting om hur man rekommenderar att ha kontanter hemma ifall krisen kommer. Förutsätter ju att man faktiskt kan använda pengarna då.
Det lär väl komma nånting snart misstänker jag.
Har ingen koll på hur långt gånget det är.

Minns att det även var i samband med att BankID krånglade.

Om det var någon enskild riksdagsman som uttalade sig och lämnat in en motion så säger det inget. Varje år lämnas 3-4000 motioner in varav 2-3% bifalles.
Citera
2025-06-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om det var någon enskild riksdagsman som uttalade sig och lämnat in en motion så säger det inget. Varje år lämnas 3-4000 motioner in varav 2-3% bifalles.

Man kan ju alltid hoppas.
Blir ju extremt fånigt att gå ut med råd om att ha kontanter hemma om man inte kan använda dem.
Men jag är inte förvånad. Bor trots allt i Sverige.
Citera
2025-06-16, 17:41
Medlem
anwe8s avatar
Citat:
Man kan ju alltid hoppas.
Blir ju extremt fånigt att gå ut med råd om att ha kontanter hemma om man inte kan använda dem.
Men jag är inte förvånad. Bor trots allt i Sverige.

Hur enkelt som helst att sätta in kontanter genom insättningsmaskiner som finns överallt, bland annat på 2-3 ställen i Nordstan och på centralen i Göteborg.
Citera
2025-06-16, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Hur enkelt som helst att sätta in kontanter genom insättningsmaskiner som finns överallt, bland annat på 2-3 ställen i Nordstan och på centralen i Göteborg.

Fast nu pratar vi ju om fallet där elektroniska medel inte går att tillgå.
Citera
2025-06-16, 17:50
Medlem
anwe8s avatar
Citat:
Fast nu pratar vi ju om fallet där elektroniska medel inte går att tillgå.

Mycket enklare att använda kontanter utomlands. Personer med kontanter i sek skulle hur enkelt som helst kunna växla dem på kontor i typ Köpenhamn eller Oslo osv.
Citera
2025-06-16, 18:11
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Berätta mer om Åstorp.

han beskrev precis allt du behöver veta
Citera
2025-06-16, 18:11
Medlem
BlueBarrels avatar
Ett fall av tusentals. Sen bostadbidrag på det och 5 barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in