2025-12-18, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Nu har jag kollat det jag inte visste förut. Det andra seedade laget får även de en extra hemmamatch, men mot de oseedade.
I grupp 6 spelar MFF, Halmstad, Varberg och Karlstad. MFF och Karlstad har två hemmamatcher. MFF och Halmstad är Allsvenska lag och Varberg Superettan. Karlstad är Div 1 Norra. Hur kommer det sig då att Karlstad är högre rankat än Halmstad och Varberg, har de gjort bra resultat i Svenska Cupen?
Citera
2025-12-18, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
I grupp 6 spelar MFF, Halmstad, Varberg och Karlstad. MFF och Karlstad har två hemmamatcher. MFF och Halmstad är Allsvenska lag och Varberg Superettan. Karlstad är Div 1 Norra. Hur kommer det sig då att Karlstad är högre rankat än Halmstad och Varberg, har de gjort bra resultat i Svenska Cupen?
Ja, nu när du säger det så ser jag att det är som jag sa i 6 grupper, och som du säger inte i grupp 6 och även i grupp 5. Jag slutade kolla då jag sett mönstret i de 3-4 första grupperna.
Det gör att jag undrar om SvFF verkligen har lottat, för det är inte så troligt att det skulle bli så här av slump...
Senast redigerad av Lunkan531 2025-12-18 kl. 03:03.
Citera
2025-12-18, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Citat:
Ja, nu när du säger det så ser jag att det är som jag sa i 6 grupper, och som du säger inte i grupp 6 och även i grupp 5. Jag slutade kolla då jag sett mönstret i de 3-4 första grupperna.
Det gör att jag undrar om SvFF verkligen har lottat, för det är inte så troligt att det skulle bli så här av slump...

Alla grupper följer samma mall, men finns där ett lag från Div 1 eller lägre är mallen annorlunda. Pga att lag från Div 1 och lägre är garanterade två hemmamatcher.

Så ingen lottning av matcher utan den enda lottning som gjorts är för att fördela de 16 lägst rankade lagen på de 8 grupperna. Resten är mallar.

Se även under 6: https://www.svenskfotboll.se/49a2a2/globalassets/svff/dokumentdokumentblock/tavling/tavlingsforeskrifter/2025/foreskrifter-svenska-cupen-2025-2026.pdf
Senast redigerad av Burkgurka 2025-12-18 kl. 06:48.
Citera
2025-12-18, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Alla grupper följer samma mall, men finns där ett lag från Div 1 eller lägre är mallen annorlunda. Pga att lag från Div 1 och lägre är garanterade två hemmamatcher.

Så ingen lottning av matcher utan den enda lottning som gjorts är för att fördela de 16 lägst rankade lagen på de 8 grupperna. Resten är mallar.

Se även under 6: https://www.svenskfotboll.se/49a2a2/globalassets/svff/dokumentdokumentblock/tavling/tavlingsforeskrifter/2025/foreskrifter-svenska-cupen-2025-2026.pdf
Men det stämmer inte. De högst rankade i 6 av 8 grupper har två hemmamatcher, utom i gr 5 och 6 alltså.

Hammarby fick t o m tre "hemmamatcher" ett år för ett lag valde att spela på Tre-arenan för att tjäna mer på publik.
Citera
2025-12-18, 10:27
Medlem
Citat:
Men det stämmer inte. De högst rankade i 6 av 8 grupper har två hemmamatcher, utom i gr 5 och 6 alltså.

Hammarby fick t o m tre "hemmamatcher" ett år för ett lag valde att spela på Tre-arenan för att tjäna mer på publik.

Jo, det högst rankade har alltid två hemma och matchen mot det näst högsta i sista omgången på hemmaplan.
T ex MFF-Halmstad i grupp 6.

(obs att rankingen baseras på tabellplaceringar 2025, och att de tabeller som visas inte visar ranking utan lagen är där placerade i bokstavsordning. Så man inte lurar sig på det pga att högst rankade märkligt nog har lägst bokstav i flera av grupperna)
Senast redigerad av Burkgurka 2025-12-18 kl. 10:32.
Citera
2026-01-25, 22:46
Medlem
Finns det någonstans där det ges klarhet i hur matcherna sänds? Jag hittar att det är TV4 och Expressen. Räcker det med en av dem för att se allt eller behöver man bägge?

/Svältfödd - trots två träningsmatcher på plats
Citera
2026-02-06, 21:34
Medlem
groovesnuss avatar
Få se nu, ska Blowit spela på Ullevi om 2 veckor? Östersund hemma 21 februari. Hur ser gräset ut? 🤔
Citera
2026-02-07, 01:51
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Få se nu, ska Blowit spela på Ullevi om 2 veckor? Östersund hemma 21 februari. Hur ser gräset ut? 🤔

Intressant fråga om snön är som här i Stockholm så blir det knepigt.
Citera
2026-02-07, 22:37
Medlem
skogsburkans avatar
Nu får skitet komma igång eller vad säger ni boys? Abstinensen är på topp.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in