2025-06-11, 21:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minstrel
Nej, eftersom jag inte anser att tidpunkten för undertecknande av ett avtal är viktigare än avtalets giltighetstid och villkor. Men för dig är uppenbarligen avgörande NÄR avtalet skrevs på och inte vad det innebär för att bedöma hur korkade de olika parterna är. Väldigt långsiktigt tänkande, bra.
Du kanske tycker Trump är lika bra president som Biden. Jag tycker det är helt vansinnigt att Danskarna undertecknat efter att Trump som president hotat ta kontrollen över Grönland.
Senast redigerad av Madagascar 2025-06-11 kl. 21:28.
Citera
2025-06-11, 21:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Det är precis lika långtgående. Amerikansk trupp kommer få tillgång till svenska baser. De kommer även få placera kärnvapen i Sverige och de kan inte åtalas för brott av svenska domstolar. Enda ursäkten vår regering har är väl att avtalets skrevs på innan Trump (om)valdes till president.
Jag trodde Danmark har skriftligt på att inga kärnvapen ska placeras i Danmark. Fast det kanske är upphävt nu som en effekt av avtalet som undertecknades idag?
Citera
2025-06-11, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du kanske tycker Trump är lika bra president som Biden. Jag tycker det är helt vansinnigt att Danskarna undertecknat efter att Trump som president hotat ta kontrollen över Grönland.
Jag tycker faktiskt tvärtom, att Biden var precis en lika dålig president som Trump. Men såklart, lyssnar man på SVT och den svenska regeringen kan man tro att USA fram till november 2024 var en godartad global hegemon, som plötsligt inom några månader omvandlades till planetens ondaste makt. Tror man det, kan jag i så fall förstå varför man anser att just danskarna är korkade medan svenskarna var vettiga. Sen om det finns något spår av seriositet i ett sådant påstående går väl att diskutera, men vi är lite off-topic.
Citera
2025-06-11, 21:34
Medlem
Citat:
Jag trodde Danmark har skriftligt på att inga kärnvapen ska placeras i Danmark. Fast det kanske är upphävt nu som en effekt av avtalet som undertecknades idag?

Danmark har ett undantag krig kärnvapen i fredstid.
Det hade du fått veta bara genom en enkel sökning på nätet.
Citera
2025-06-11, 22:35
Medlem
kalkryggars avatar
Med alla faktorer sammanställda så är det ett bra avtal. Men med Trump som president så är det lite vanskligt att ha det. Så det är helt klart lite knepig situation vi sitter i. Ja, vi (Europa). Det är detta som Danmark diskuterat med Frankrike och Tyskland på alla möten de haft senaste tiden.

Men man hoppas väl att detta är en del i arbetet som görs just nu för att leda Trump på rätt spår. Nämligen att knulla massmördaren och diktatorn Putin rätt i röven så han förlorar allt.

Det är det stora målet för även om Europa inte är i en fullskalig militär konflikt med Ryzzland så för Ryzzland krig mot hela Europa redan. Antingen vinner vi det eller så blir vi utplånade.

Så Danmarks avtal ska ses i en mycket större kontext.

Jag tror också att man börjar faktorisera in att Trump resten av sin mandatperiod kommer få spendera mycket tid och resurser på att stävja kommande inbördeskrig i USA som håller på att blossa upp nu. Det vi sett de senaste dagarna i Kalifornien är sannolikt bara en mycket liten början på vad som kommer hända i det skräplandet.
Citera
2025-06-11, 22:52
Medlem
Ganska likt Sveriges väl? Gillar danskarna men de har länge varit besatta av usa, ja en idoldyrkan. "Åh, en amerikansk president på besök ojoj". Hur de spionerade på Sverige å usas vägnar, vidrigt.
Citera
2025-06-11, 22:59
Medlem
Citat:
Ja, för att starta proxykrig i vart och varannan land som de gjort I 50+ år är ju heeeelt oproblematiskt och ok. men gud om man inte tkr Trump är djävulen på jorden, KLART dementa marionetten Biden och de andra var såååå mycket bättre.. jösses.
Citera
2025-06-12, 00:09
Medlem
Citat:

Jag har hellre amerikanska baser här nu än ryska om 5-10 år.
Citera
2025-06-12, 00:40
Medlem
doncroces avatar
Handlar om typ precis samma DCA-avtal som Sverige redan skrivit på.
Och även Finland, Norge, Island, Estland, Lettland och Litauen.

Men det är alltså Danmark som säljer ut sig och saknar ryggrad?

Sen kan även sägas att en dansk debatt runt DCA avtalet iaf. existerade, till skillnad mot i Sverige.

Här ser vi nu resultat av en utebliven debatt, dom flesta verkar inte ens veta att Sverige också skrivit under det och vi får trådar som den här!
Senast redigerad av doncroce 2025-06-12 kl. 01:01.
Citera
2025-06-12, 01:02
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Danmarks fåniga hundsläde som försvar av Grönlands östkust räcker inte för USA. Så som natomedlem bör de uppdatera eller ge USA tillgång.
Citera
2025-06-12, 01:22
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Satans fega Danskarna är. De slickar röven på Trump som t ex har hotat med att annektera Grönland.
Är detta mer långtgående än hur Kristersson och Sverige har sålt ut sig till USA?
Detta var ett mycket bra beslut.
Dessutom ville Sverige gå med i NATO så det var en otroligt bred uppslutning, bortsett från ett fåtal extrema människor på både höger och vänster
Citera
2025-06-12, 05:53
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Satans fega Danskarna är. De slickar röven på Trump som t ex har hotat med att annektera Grönland.
Detta är ju bara bra från våran synpunkt.

Sverige får ha sina flygflottiljer, flybaser och civila flygfält i fred. Åtminstone dom närmast Danmark. Exempelvis dom i Skåne och Halland som bara är ett stenkast bort inom flygvärlden.

Kanske inte för all framtid men åtminstone de närmsta åren tills Sverige blivit helt integrerat med NATO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in