2025-06-09, 22:10
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Oj, tre halvtimmar om något man personligen inte är intresserad av? Vilken skandal.
Men det är klart – när det är romer på skärmen, då måste Flashback ta till skyddsrum och sirener.

Ingen här verkar ha sett ett enda avsnitt, men ändå går ilskan på högvarv. Det är som att bara ordet romsk på SVT får vissa att aktivera någon inre jourhavande kränkthetstjänst.

Och sen det eviga mantrat: “Mina skattepengar!!”
Jo tack – samma skattepengar som går till all annan public service som folk inte heller tittar på, men som ändå har ett värde i ett demokratiskt samhälle. Det är liksom poängen. Allt behöver inte vara för dig personligen.

Jag vet inte om det här programmet är bra eller inte. Det återstår att se. Men jag vet att det är fullt möjligt att titta först, bedöma sen. Och jag vet att det inte är förbjudet att skildra minoriteter i tv – även om vissa här verkar tro att det bryter mot någon sorts outtalad “kulturell kvot”.

Men absolut, fortsätt rasa. Det är ju en slags kvällsritual för några här inne.

Flashback vill inte ha någon "public service" utan istället endast basal public service.
Citera
2025-06-09, 22:19
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Jo tack, jag vet de stjäl mina pengar och gör en massa onödig smörja för dem. Har slutat bry mig vad de gör med dem egentligen. Enda jag ser på SVT är nyheterna och partiledardebatterna.. ibland, även Uppdrag granskning, fast det blivit sämre sedan stofilen Janne pensionerade sig mer eller mindre frivilligt.

Är måttligt intresserad av romer - zigenare - sammetsklänningar - hejhejare eller hur de luktar.
SVT må stulit mina pengar och gör vad de vill med dem, men kan de inte göra något nyttigt och vettigt, för de än bara än trams? Zigenare har stora kjolar (kvinnorna) luras, stjäl och eller sitter utanför Ica och hejar på folk hela dagarna. Allt jag behöver veta!

Haha, ja alltså… jag säger inte att SVT är en konspiration – men om man råkar ha varit med i P3 under 2000-talet så verkar man ha livstidsanställning i hela public service-sfären. Det är som ett hemligt brödraskap. Kakan Hermansson dyker upp i allt från frågesport till konstdebatter, Kodjo Akolor har nog snart sitt eget väderprogram, och Ankan Johansson – herregud – han kan gå från att härma djur i “Gabba Gabba” till att hålla i Nobelfesten utan att någon reagerar. Jonatan Unge finns nog inbränd i SVT:s mixerbord vid det här laget.

Och så har vi förstås Farah Abadi, Linnea Wikblad, Hanna Hellqvist… listan är fan längre än väntetiden till psykakuten. Jag väntar bara på att se dem köra nyheterna också, i en sketch. Eller varför inte: “Antikrundan med Kodjo och Kakan”?

Men ja, jag håller ändå med dig i sak: Uppdrag Granskning tappade något när Janne drog sig tillbaka. Det var nåt med hans blick – som om han kunde lukta fiffel på 50 meters avstånd. Nu är det mer: “Vi följde med en influencer i en vecka och det här hände.” Det är liksom… granskning light.

Och ändå… jag försöker hålla fast vid hoppet att det går att förändra nåt. Att inte allt måste reduceras till memes, panelskämt och ståupp om kollektivtrafik. Kanske är det bara åldern – men jag tror inte att det är fel att kräva lite mer substans ibland. Och gärna nya ansikten också. Vi har fler än sju personer i Sverige, jag lovar.
Citera
2025-06-11, 07:49
Avstängd
Ja deras zigenarkjolar är ju designade att sno med, inte direkt att sno.
Senast redigerad av .Void 2025-06-11 kl. 07:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in