2025-12-02, 17:45
Medlem
skogsburkans avatar
Vardy med 2 mål borta mot Bologna igår när hans Cremonense lyckades vinna med 3-1.
Citera
2025-12-03, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Vardy med 2 mål borta mot Bologna igår när hans Cremonense lyckades vinna med 3-1.

Både Cremonese och Vardy överraskar positivt. Kul.

Rimligen kommer Como och kanske Juventus att gå förbi Bologna i tabellen innan säsongen är slut?
Citera
2025-12-05, 10:46
Medlem
Il.Malizias avatar
Skönt att Lazio fick revanch mot Milan i cupen efter söndagens match.
Non Mollare Mai!
Citera
2025-12-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Skönt att Lazio fick revanch mot Milan i cupen efter söndagens match.
Non Mollare Mai!

Även Cagliari gjorde en bra match i Coppa Italia, borta mot Napoli. I Serie A förlorade man borta på övertid, och man förlorade alltså även i Coppa Italia. Med 10-9. Men att förlora snyggt räknas tyvärr inte.

Cagliari startade säsongen relativt starkt genom att besegra de lag som de ska besegra. Men jag kan konstatera att de på de senaste nio matcherna endast tagit fyra poäng. Och de ligger en poäng över nedflyttning. Denna omgång möter man Roma hemma och nästa Atalanta borta, dvs det blir svårt att ta poäng och det är en stor risk att man hamnar på nedflyttningsplats.

Omgångens stora match blir mellan Napoli och Juventus. Fokus på Conte.

6/12
15:00 Sassuolo - Fiorentina
18:00 Inter - Como
20:45 Hellas Verona - Atalanta
7/12
12:30 Cremonese - Lecce
15:00 Cagliari - Roma
18:00 Lazio - Bologna
20:45 Napoli - Juventus
8/12
15:00 Pisa - Parma
18:00 Udinese - Genoa
20:45 Torino - Milan

PS
Glöm inte att tippa:
(FB) Serie A - 1X2-tipset ( Säsong 25/26 )
Senast redigerad av Brille68 2025-12-05 kl. 18:04.
Citera
2025-12-06, 10:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Även Cagliari gjorde en bra match i Coppa Italia, borta mot Napoli. I Serie A förlorade man borta på övertid, och man förlorade alltså även i Coppa Italia. Med 10-9. Men att förlora snyggt räknas tyvärr inte.

Cagliari startade säsongen relativt starkt genom att besegra de lag som de ska besegra. Men jag kan konstatera att de på de senaste nio matcherna endast tagit fyra poäng. Och de ligger en poäng över nedflyttning. Denna omgång möter man Roma hemma och nästa Atalanta borta, dvs det blir svårt att ta poäng och det är en stor risk att man hamnar på nedflyttningsplats.

Omgångens stora match blir mellan Napoli och Juventus. Fokus på Conte.

6/12
15:00 Sassuolo - Fiorentina
18:00 Inter - Como
20:45 Hellas Verona - Atalanta
7/12
12:30 Cremonese - Lecce
15:00 Cagliari - Roma
18:00 Lazio - Bologna
20:45 Napoli - Juventus
8/12
15:00 Pisa - Parma
18:00 Udinese - Genoa
20:45 Torino - Milan

PS
Glöm inte att tippa:
(FB) Serie A - 1X2-tipset ( Säsong 25/26 )

Cagliari brukar alltid på något sätt klamra sig kvar i Serie A. Vore trist om de skulle åka ur för även ur neutral synvinkel som nämnt tidigare är det trista lag i toppen av Serie B.

Juventus har en smärre skadekris i backlinjen. Gatti ska/har opererat sig efter skadan han ådrog sig mot Cagliari. Såg ett klipp när han linkade på kryckor utanför J-medical kan det ha varit. Rugani är skadad åter mitten av december. Bremer skadad åter i mitten av december.

Finns alltså bara Kelly och Kalulu plus koopmeiners som gjort det bra som vänster CB i 3-manna. Gissar på att det blir 3-manna igen mot Napoli eftersom Spalletti inte gett några som helst tecken på att övergå till 4-manna.

2 hela mittbackar alltså, så är väl bra att börja med 4-manna tycker jag.

Napoli får fortfarande klara sig utan långtidsskadade KDB mot Juventus. Han är tillbaka i mars nästa år vilket är ett stort avbräck. Anguissa är också skadad vilket också är ett avbräck. Två spelare för startelvan. Lukaku är väl tillbaka när som helst kanske han börjar på bänken i matchen mot Juventus eller så är han på bänken vilken match som helst nu i december.

Vilket jäkla tjockt hår Gatti har fått förresten, han måste ha ringt peruken som tränar Napoli. Gatti såg ut som en munk förut med sin förjävliga fade frisyr.
Citera
2025-12-06, 18:24
Medlem
Spinnacers avatar
5 matcher till sen har Fiorentina gått en halv säsong utan en trepoängare. Mandragora och De Gea är enda två som är tillräckligt bra för Serie A. Jäklar vilket fall sen 6:e plats förra säsongen.
Citera
2025-12-06, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
5 matcher till sen har Fiorentina gått en halv säsong utan en trepoängare. Mandragora och De Gea är enda två som är tillräckligt bra för Serie A. Jäklar vilket fall sen 6:e plats förra säsongen.

Fiorentina förlorade. Igen. Denna gång borta mot Sassuolo. Fiorentina har ännu inte vunnit en enda match på 14 omgångar. Vansinne! Ligger sist i tabellen.

Matchen var ganska jämn, men framförallt Kean var en besvikelse. I startelvan hade Fiorentina flera relativt unga italienare; Comuzzo (20 år), Ranieri (kapten 26 år), Mandragora (28), Fagioli (24), Parisi (25) och Kean (25).

Marknadsvärdet på startelvan är enligt Sofascore 183M €, vilket var dubbelt upp mot Sassuolo. Och ca fyra gånger högre än vad Cagliari brukar ställa upp med.

Ett klassiskt lag som av någon märklig anledning faller samman. Jag har inte undersökt varför, men borde kanske göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Torricelli
Cagliari brukar alltid på något sätt klamra sig kvar i Serie A. Vore trist om de skulle åka ur för även ur neutral synvinkel som nämnt tidigare är det trista lag i toppen av Serie B.

Jag håller såklart med 😊. Om Klassiska lag som Cagliari och Fiorentina flyttas ned, och meningslösa lag kommer upp så blir Serie A mindre intressant. Bottenstriden är också viktig.
Citera
2025-12-06, 20:01
Medlem
Internazionale startade med fyra italienare och dunkade sönder Como med 4-0 som såklart inte hade någon italienare.

Och Inters italienare är tongivande, t ex Bastoni, Barella och Dimarco. Och man hade Esposito, Frattesi m fl på bänken.

Jag har tjatat om Como som ett intressant projekt, men de har ännu inte haft någon italienare på planen. Därför vill jag inte att de lyckas.

PS
Det kan verka som att jag ständigt tjatar om italienare, men det finns en anledning. Jag har absolut inget emot utlänningar i Serie A, men det måste finnas en balans. Inga italienare måste få möjligheten.
Citera
2025-12-06, 20:15
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Internazionale startade med fyra italienare och dunkade sönder Como med 4-0 som såklart inte hade någon italienare.

Och Inters italienare är tongivande, t ex Bastoni, Barella och Dimarco. Och man hade Esposito, Frattesi m fl på bänken.

Jag har tjatat om Como som ett intressant projekt, men de har ännu inte haft någon italienare på planen. Därför vill jag inte att de lyckas.

PS
Det kan verka som att jag ständigt tjatar om italienare, men det finns en anledning. Jag har absolut inget emot utlänningar i Serie A, men det måste finnas en balans. Inga italienare måste få möjligheten.

Du tjatar inte, 90 procent av oss som läser tråden och dina epos håller helt med dig. Det är bra du uppdaterar oss med sådan fakta och allt annat du gör. ❤️
Citera
2025-12-10, 05:48
Avslutad
Vilken patetisk insats mot Napoli, speciellt i första halvlek. Andra halvlek något bättre efter byten men när det står 1-1 så byter Spalletti ut Yildiz mot Openda och då dör all offensiv kreativitet direkt och Napoli kan tack vare en gratis assist genom en nick av Mckennie till höjlund som enkelt nickar in 2-1.

Bologna borta och sedan Roma hemma. Behövs åtminstone 4 poäng och där vinst är ett måste mot Roma annars tror jag definitivt topp 4 är helt körd.

Anställ en psykolog för Juventus tröjan är för tung för att bära för de flesta spelarna. Fungerar inte det sälj av all skit. Lalla runt på planen och tjäna miljoner, inte ett dugg synd om spelarna som är rika som troll.

Openda är hittils ett stort skämt, kostade 40-45 miljoner euro men platsar just nu inte ens i Lecce. David kom ändå gratis men Openda kom med en prislapp så en större flopp än så länge.

Och ge upp de där jäkla 3-back. Om Spalletti ändå ska envisas med 3-back kunde vi lika gärna behållt Tudor. Spalletti ska vara en balanserad tränare med något mer lutning åt det offensiva spelet. Feg tränare, feg uppställning som inte går ihop med hur hans filosofi så något stämmer inte.
Citera
2025-12-10, 11:23
Medlem
Il.Malizias avatar
Trist att Liverpool fick sin tveksamma straff på slutet igår.
Men kul att Atalanta vann över Chelsea. Bergamolaget ligger trea i Champions League-tabellen, det är inte illa.

Turin/Milano-dominansen i Serie A är ju bruten numera, ska den brytas även vad gäller vinnare av Champions League? Inget annat lag än Juventus, Milan eller Inter har vunnit Champions League i Italien.

Benfica - Napoli och Pafos - Juventus ikväll. Borde vara två viktorior.
Citera
2025-12-10, 11:40
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Trist att Liverpool fick sin tveksamma straff på slutet igår.

Det där är 100% straff och ska vara det i alla situationer i alla matcher.

Bastoni ska lägga av med skiten. Men det kommer han inte göra, eller andra mittbackar, för 95% av gångerna kommer de undan med det. Och fans kommer tycka att "ok, han får inte slita tröja, men jävligt billig straff!".

Vet ni hur vi löser det där?

Om domarna konsekvent, alltid ger straff för det där (eller dömer bort mål när de ser det förekomma), och alltid delar ut gula kort när tröjan slits.

Jag spelade fotboll 20 år och att slita tröja är inget misstag, inget som händer vem som helst. Det är en medveten, cynisk, fuskande handling som ska ge dig en fördel och stoppa din motståndare. Det enda sättet att utrota det, är att det straffar sig mer än det lönar sig. Först då kommer spelarna sluta med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in