2025-06-05, 22:54
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Usa börjar nu jobba med sitt budgetunderskott, samtidigt som omvärlden ställer tuff krav på usa, beträffande Ryssland, Ukraina, Iran, Israel, Yemen, Georgien, Kina, Taiwan - detta späder ytterligare på budgetunderskottet. Det är en ohållbar situation, och om man låtsas som att det regnar, vilket de flesta utom Musk och Rand gör, så kommer det att bli en intressant nöt att knäcka. Förväntningarna på usa är enorma från oss europeiska gold-diggers. Nog är det många som är förvirrade - själv försöker jag följa med genom att följa många källor. Tycker bilden är ganska klar.

Vad är det egentligen du babblar om? USA jobbar inte med sitt budgetunderskott, mer än att expandera det, men det var väl inte det du menade. Och vad har omvärlden med USAs budgetunderskott att göra? USA bryr sig föga om omvärlden och det är definitivt ingenting som påverkar USAs budget. Ukraina, det mest kostnadskrävande utländska projektet har över de senaste tre åren kostat USAs skattebetalare 163 miljarder dollar. Under samma treårsperiod har USAs totala federala utgifter legat på ungefär 20 000 miljarder dollar. Ukraina-utgifterna har alltså stått för mindre än en procent av USAs utgifter. Det är inte detta som orsakar budgetunderskottet om man säger så.
Citera
2025-06-05, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Du måste vara helt dum i huvudet, svagbegåvad räcker inte för att beskriva dig. Ser du citattecknen innan och efter texten och ser du länkarna? Men du öppnade naturligtvis inte länkarna. Jag citerade Synonym Ordboken och SAOB, inget av detta är något jag säger själv utan fakta från två ordböcker en för synonymer och en för ordförståelse.

Ett tips öppna länkarna särskilt den från SAOB.

Du är efterbliven.

https://svenska.se/saob/?sok=triljon&pz=1

Citat:
antal av en miljon biljoner, betraktat ss. en enhet; äv. övergående i bet. av räkneord (med sifferbeteckning skrivet med en etta o. 18 nollor, dvs. 1018
Citera
2025-06-05, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Du är efterbliven.

https://svenska.se/saob/?sok=triljon&pz=1

Sover inte du nu, ni börjar tidigt på Samhall. Det jag skrev, och sin du attackerar, är fortfarande citat (tips: öppna länkarna) som i min text står inom citattecken och med länkar till Synonym ordbok och SAOB. Så om du har problem med vad dessa skriver i sina lexikon får du ta upp det med dem.

”TRILJON triljɯ4n, äv. TRILLION”
Citera
2025-06-05, 23:46
Medlem
Citat:
Sover inte du nu, ni börjar tidigt på Samhall. Det jag skrev, och sin du attackerar, är fortfarande citat (tips: öppna länkarna) som i min text står inom citattecken och med länkar till Synonym ordbok och SAOB. Så om du har problem med vad dessa skriver i sina lexikon får du ta upp det med dem.

”TRILJON triljɯ4n, äv. TRILLION”

Du är sällsynt trög.

Läs på lite innan du skämmer ut dig.
Citera
2025-06-06, 00:20
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Herr no face.

Vi har inte summerat budgetåret 2025 ännu så hur du kommit till slutsatsen att Trump ökat på statskulden får du gärna redogöra för. Vad denna tråden handlar om är inte fakta utan prognoser om när Trumps budget år börjar vilket inte är förrän 1/10 2025. Sedan summerar vi 30/9 2026.
Men iom att du är helt nollställd intellektuellt och kunskapsmässigt så hade du naturligtvis ingen aning om sådana saker. Dina prognoser om framtida budgetunderskott är naturligtvis som alla förstår helt irrelevanta Herr no face.
Det är enkelt att räkna ut, herr fesfejs.
https://www.nytimes.com/2025/06/04/us/politics/trump-policy-bill-deficit-estimate.html
Republican Policy Bill Would Add $2.4 Trillion to Debt, Budget Office Says

Du skulle inte skolkat mattelektionerna, också. Trump-supporter = obildad.
Citera
2025-06-06, 00:21
Medlem
Citat:
Du är sällsynt trög.

Läs på lite innan du skämmer ut dig.

Du är söt när du gör bort dig, fortsätt med det.
Citera
2025-06-06, 10:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Du är Ironisk?
Sedan Reagan så har det endast minskat under Clinton, Obama och (troligen) Biden.
Minskat betyder såklart att det ändå varit underskott.

Mer intressant är att se underskottet i förhållande till BNP och där är Trump bäst i klassen.
Och samma trojka som ovan är sämst i klassen, på att öka skulderna genom underskott.
Clinton lyckades till och med vända till överskott så att man betalade av på skulden.

Det intressanta är i relation till föregående president och i relation till peningvärdet.
Kanske mer sarkastisk, men en sak jag lärt mig om republikaner och statsskulden sedan mycket länge.
Det är att de endast bryr sig om statsskulden när de är i opposition och är då det viktigaste på jorden.
Och när i makten så lånar dom pengar för göra de stackars rika rikare, för det verkar vara det viktigaste som finns och för det är så otroligt synd om dom.

Och denna budget om den klubbas igenom så verkar vi se att USA lånar pengar igen för att göra de stackars rika rikare.
Citera
2025-06-06, 10:30
Medlem
Citat:
Vart tror du pengarna går från den federala skatten?

https://usafacts.org/articles/which-states-contribute-the-most-and-least-to-federal-revenue/

Traditionellt röda stater i södern.

Vem betalar mest till den federala budgeten?

Traditionellt blåa stater.

Trump vann genom de röda staterna - det är DÄRFÖR han inte vågar dra ner den federala budgeten. Det är de som får mest federala skattepengar som röstar på Trump.

Ja, så kan det vara. Lite "off-topic" så tycker jag inte man kan kalla dem "röda". De vill ju bara att någon annan skall försörja dem. De är mer som tiggarna utanför ICA. De vill inte "höja skatten för de rika" eller fördela resurserna på något annat sätt. De är så lågutbildade att de hoppas att en sugar daddy frivilligt skall dela med sig.

Det är därför sådana som Bill Gates har något att göra av med pengarna. Han kan äntligen "få respekt" från någon.
Citera
2025-06-06, 10:50
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Att det amerikanska ekonomiska systemet står inför en (snar?) ekonomisk kollaps är ingen hemlighet, om det fortsätter så här.

Statsskuld i förhållande till BNP
USA 120%
Japan 250%

Japan har haft högre statsskuld i förhållande till BNP än vad USA har idag i över 20 år och har varit uppe i som mest ca 260% av BNP. Så vitt jag vet har inte Japans ekonomi kollapsat.
Citera
2025-06-06, 11:31
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kanske mer sarkastisk, men en sak jag lärt mig om republikaner och statsskulden sedan mycket länge.
Det är att de endast bryr sig om statsskulden när de är i opposition och är då det viktigaste på jorden.
Och när i makten så lånar dom pengar för göra de stackars rika rikare, för det verkar vara det viktigaste som finns och för det är så otroligt synd om dom.

Och denna budget om den klubbas igenom så verkar vi se att USA lånar pengar igen för att göra de stackars rika rikare.

Den kommer att gå igenom.

Här kan du läsa om hans "budget reconciliation bill".

Den är enklare att få igenom än om Donald "Twice impeached, four times indicted, once convicted" Jessica "Grab 'em by the pussy" Trump lagt en vanlig budget.

"Budget reconciliation is a special parliamentary procedure of the United States Congress set up to expedite the passage of certain federal budget legislation in the Senate. The procedure overrides the Senate's filibuster rules, which may otherwise require a 60-vote supermajority for passage. Bills described as reconciliation bills can pass the Senate by a simple majority of 51 votes or 50 votes plus the vice president's as the tie-breaker. The reconciliation procedure also applies to the House of Representatives, but it has minor significance there, as the rules of the House of Representatives do not have a de facto supermajority requirement. Because of greater polarization, gridlock, and filibustering in the Senate in recent years, budget reconciliation has come to play an important role in how the United States Congress legislates."
https://en.wikipedia.org/wiki/Reconciliation_(United_States_Congress)
Citera
2025-06-06, 16:09
Medlem
Kan Trump fixa statsskulden? Republikanska senatorer,
många investerare och till och med Elon Musk är skeptiska.

https://www.pbs.org/newshour/politics/can-trump-fix-the-national-debt-republican-senators-many-investors-and-even-elon-musk-are-skeptical

Musk skulle kunna använda delar av sin förmögenhet för att påverka de republikaner som är skeptiska till Trumps budgetförslag för att få dem att rösta ner den. Längre fram skulle Musk också kunna finansiera Demokraterna, eller andra Trumpmotståndare och deras valkampanjer inför mellanårsvalen som hägrar 2026.
Citera
2025-06-07, 12:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Wall Street Journal har gjort en bra video som förklarar budgetunderskottet, statsskulden, statsobligationerna, och vad som kan hända.
https://www.youtube.com/watch?v=Xi7RvweuIUk
Slutsats: "Är läget dåligt? Det är inte dåligt förens det plötsligt är det". D.v.s. om marknaden helt plötsligt bestämmer sig för att de inte litar på att USA kan betala tillbaka sina skulder så kraschar det snabbt. Då kan inte USA låna pengar och då kan de inte betala för att driva staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in