2025-06-05, 15:03
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Göteborgare är sjuka i huvudet. Dom kommer gå längre. Allt ska gå till invandrare, sedan gömmer sig alla vita svenskar i Majorna där dom sitter och pundar och klappar varandra på ryggen.

Öh det är bara key account managers, mellanchefer och jurister som bor i Majorna, kanske nån enstaka gammal räv kvar som inte dött av sitt missbruk än...
Citera
2025-06-05, 15:06
Medlem
Vansterpartiets avatar
Rövstaden Göteborg, hoppas Volvo Cars kursar eller flyttar så staden självdör.
Citera
2025-06-05, 20:00
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Det är väl egentligen inte helt orimligt med en extra summa under sommarlovet. Barn som normalt sett äter lunch i skolan fem dagar per vecka behöver ju äta lunch hemma när skolan är stängd, och livsmedelsprisernaär ju som bekant inte i billigaste laget. Kan dock tycka att 1000:-/månad och barn är rätt generöst, det är ändå 50:- per lunchmål och barn. En lunch för tre barn behöver absolut inte kosta 150:- per dag. Fast då kanske de minst privilegierade barnen kan få en extra glass eller lite festis och bullar i lekparken emellanåt.

Att försörjningsstödstagare får en extra peng emellanåt för att barn skall kunna ha det bra är inte unikt för Göteborg. Socialtjänsten skall jobba utifrån ett barnperspektiv i alla beslut som påverkar barn, och även infödda svenskar ansöker om extra bidrag för kalas, födelsedagspresenter, umgänge, sommaraktiviteter, etc.

Så länge kommunen och försörjningsstödstagarna arbetar aktivt för att dessa skall kunna nå självförsörjning så ser jag inte det horribla med att barnen får en helt okej sommar. Det är inte barnen som har valt sin lott i livet.

MIN SON ÄTER HEMMA ÄVEN OM HAN ÄTER I SKOLAN..KOSTAR INTE MÅNGA KR EXTRA
Citera
2025-06-05, 20:05
Medlem
Jag är så stolt att Göteborg styrs av vänstern och att man tar till det här greppet. Mycket bra.

Jag älskar att hjälpa folk som har det sämre via skattesedeln. Det hjälper naturligtvis inte supermycket men kanske kan någon av dessa familjer få pengar över för att kunna ta med barnen på Liseberg, kanske för första gången.

Det är kul att hjälpa, jag blir glad av sånt här
Citera
2025-06-05, 20:54
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Göteborg stad har ont om pengar, samtidigt som staden satsar hårt på att ta bort parkeringsplatser för de som arbetar och köper in dyra konstverk som skall stå efter vägarna.

Nu har stadens S/V/MP styrande beslutat att alla barn som har föräldrar med försörjningsstöd skall få 1000 kr extra per barn och månad under juli/augusti.

Absoluta merparten av mottagarna av dessa pengar är första/andra/tredje generationens invandrare. Är detta rättvist mot svenska barn som inte får några pengar och vars föräldrar tvingas betala?

https://www.gp.se/politik/barn-i-fattigaste-familjerna-ska-fa-2-000-kronor-extra-i-sommar.78abd6ce-52dc-4c0d-9b10-91e8ca2c1bd7

https://www.gp.se/kultur/vastlankens-konst-har-blivit-mer-an-dubbelt-sa-dyr.6cec7da5-aa43-40cc-86cd-86c50eaaedde

https://bulletin.nu/nima-sanandaji-goteborg-behover-tillvaxtpolitik-for-att-minska-bidragsberoendet

Är det enbart invandrare som berörs? Vad händer om en ensamstående mamma eller pappa som råkar vara svensk kan söka pengarna?

Nån juridiskt kunnig person som kan detta?
Citera
2025-06-05, 21:35
Medlem
Folk har röstat för S/V/MP och då blir det givetvis så här. Bara att dra ner byxorna och låt er bli rövknullade.
Citera
2025-06-05, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Är det enbart invandrare som berörs? Vad händer om en ensamstående mamma eller pappa som råkar vara svensk kan söka pengarna?

Nån juridiskt kunnig person som kan detta?

De som får försörjningsstöd kommer få extra pengar står det. De gjorde samma sak i julas vill jag minnas, extra pengar till de med försörjningsstöd för julen..
Citera
2025-06-05, 21:41
Medlem
Ja lika bra det, bra investering enligt mig.
Bra förslag.
Citera
2025-06-05, 22:03
Medlem
Det är den politiken man får med dessa partier. Är någon förvånad ? De har alltid tagit ifrån de som arbetar och bidrar och gett till de som inte vill göra rätt för sig.

Väldigt tragisk utveckling och det det minskar människors incitament till att faktiskt ta ett arbete
Citera
2025-06-05, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takeseven
Jag är så stolt att Göteborg styrs av vänstern och att man tar till det här greppet. Mycket bra.

Jag älskar att hjälpa folk som har det sämre via skattesedeln. Det hjälper naturligtvis inte supermycket men kanske kan någon av dessa familjer få pengar över för att kunna ta med barnen på Liseberg, kanske för första gången.

Det är kul att hjälpa, jag blir glad av sånt här

Men vet du inte att barn till socialfall alltid får gratis guldpass till Liseberg varje sommar. Det är därför som Liseberg förvandlats till en fritidsgård för ortenbarn medan föräldrarna sitter hemma vid parabolteven och röker vattenpipa.
Citera
2025-06-05, 22:27
Medlem
SwizzerNöts avatar
Om det är pengar som garanterat används till något bra för barnen så är jag för det. Det får bara inte gå till farsans hashpipa eller skickas utomlands.
Citera
2025-06-05, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Det är väl egentligen inte helt orimligt med en extra summa under sommarlovet. Barn som normalt sett äter lunch i skolan fem dagar per vecka behöver ju äta lunch hemma när skolan är stängd, och livsmedelsprisernaär ju som bekant inte i billigaste laget. Kan dock tycka att 1000:-/månad och barn är rätt generöst, det är ändå 50:- per lunchmål och barn. En lunch för tre barn behöver absolut inte kosta 150:- per dag. Fast då kanske de minst privilegierade barnen kan få en extra glass eller lite festis och bullar i lekparken emellanåt.

Att försörjningsstödstagare får en extra peng emellanåt för att barn skall kunna ha det bra är inte unikt för Göteborg. Socialtjänsten skall jobba utifrån ett barnperspektiv i alla beslut som påverkar barn, och även infödda svenskar ansöker om extra bidrag för kalas, födelsedagspresenter, umgänge, sommaraktiviteter, etc.

Så länge kommunen och försörjningsstödstagarna arbetar aktivt för att dessa skall kunna nå självförsörjning så ser jag inte det horribla med att barnen får en helt okej sommar. Det är inte barnen som har valt sin lott i livet.

Vad får dej att tro att barnen ska få del av pengarna? I så fall skulle man dela ut tex. kuponger för specifika varor.
Pengarna kan likaväl gå till en extra fylla för alkisföräldrarna eller skickas vidare som bidrag till Islamska staten eller något liknande behjärtansvärt ändamål.
Det här är 100% godhetssignalerande utan någon som helst koll på var pengarna hamnar, det kan likagärna göra sommaren än värre för barnen, med ännu mer påtända eller packade föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in