2025-06-05, 13:57
Medlem
Deras kalkyler är helt sinnessjuka. Hur kan det ens finnas lånetorskar via banker när man knappt får låna?
Citera
2025-06-05, 14:03
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja om du vill diskutera bolån, eller om du tappat telefonen och behöver få nytt BankID till din nya till exempel. I de kontor som fortfarande existerar så är det köer varje dag, så bevisligen behöver folk den servicen.
Vilka jävla får ni är i den här tråden som skriver "jag vill ändå inte besöka kontoret".

Jag är inte ett får. Jag har bara otroligt sällan behov av att besöka banken. Förhandla boränta går lika bra på mail eller telefon och jag har bra bolåneränta. Nytt bank-id tror jag att jag har besökt banken en gång för att göra. Sen bank-id kom.
Citera
2025-06-05, 15:57
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Jag är inte ett får. Jag har bara otroligt sällan behov av att besöka banken. Förhandla boränta går lika bra på mail eller telefon och jag har bra bolåneränta. Nytt bank-id tror jag att jag har besökt banken en gång för att göra. Sen bank-id kom.

Okej men många behöver uppenbarligen besöka kontor, och det är mycket sniket av dem att lägga ned dem när de gör miljardvinster varje år ändå.
Citera
2025-06-05, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja om du vill diskutera bolån, eller om du tappat telefonen och behöver få nytt BankID till din nya till exempel. I de kontor som fortfarande existerar så är det köer varje dag, så bevisligen behöver folk den servicen.
Vilka jävla får ni är i den här tråden som skriver "jag vill ändå inte besöka kontoret".
BankID är bankernas påhittade E-legitimation. Det bör inte vara privata företag som utfärdar legitimationen utan det åligger staten att göra. Det skulle vara Skatteverket som ansvarar för fysiska och digitala legitimationen. Det är Skatteverket som ansvarar för folkbokföringen och därmed har koll på befolkningen och borde ha ansvaret för identitetshandlingar.
Citera
2025-06-05, 16:25
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
BankID är bankernas påhittade E-legitimation. Det bör inte vara privata företag som utfärdar legitimationen utan det åligger staten att göra. Det skulle vara Skatteverket som ansvarar för fysiska och digitala legitimationen. Det är Skatteverket som ansvarar för folkbokföringen och därmed har koll på befolkningen och borde ha ansvaret för identitetshandlingar.

Ja men nu har bankerna tagit på sig att utfärda det, och då får de också erbjuda samma service som Skatteverket.
Citera
2025-06-05, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Den bank jag använder har en kod man själv väljer, tror det heter personlig kod. Denna kod används för att kunna identifiera sig och skaffa nytt BankID utan ett redan befintligt BankID, man behöver heller inte besöka ett fysiskt kontor. Smidigt som bara den, vem fan orkar besöka ett bankkontor IRL när allt går att göra digitalt?

Låter väldigt osäkert och oseriöst av banken. Tänk om någon bedragare ringer någon gamling, påstår sig vara från banken och sedan ber om koden. Sedan ringer bedragaren banken och ber om nytt bankid osv.
Citera
2025-06-05, 17:43
Medlem
Balonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Låter väldigt osäkert och oseriöst av banken. Tänk om någon bedragare ringer någon gamling, påstår sig vara från banken och sedan ber om koden. Sedan ringer bedragaren banken och ber om nytt bankid osv.

Är ju även ID-kontroll (pass) numera på nytt BankID. Känns som risken att en bedragare laddar ner ett BankID i ens namn är minimal då, lyckas man bli utsatt för det ska man kanske ha en god man som sköter det ekonomiska åt en?
Citera
2025-06-05, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Man ser till att även ha BankID på surfplatta eller en "gammal" telefon som backup och då kan du ladda nytt till nya telefonen, man kan ha tre BankID.
Så... Man måste ha egna lösningar eftersom servicen på banken är dålig, men andra ord.
Citera
2025-06-05, 20:01
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4sss
Jag har alltid fått jättebra service på min storbank. Både IRL och via telefon.
Det får man sällan om man inte är storkund! Är du småkund så har du antingen haft tur, eller jobbar en släkting på banken.

Citat:
Ursprungligen postat av nikl4sss
Jag har besökt lokala Handelsbanken-kontoret massvis med gånger. Ingen bokning har behövts nån gång. Alltid trevlig personal och löser problemen.
Grattis! Jag hörde detsamma av en (rik) vän, som hade Handelsbanken, och tänkte höra mig för hos den banken. Jag fick bara ett snorkigt svar i kassan att "Hmmm. Vi vänder oss inte till din kundkategori!" (småsparare)

Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Swedbank är bra, fungerar utmärkt. Jag har aldrig haft något problem med dom.
Jag övergav Swedbank redan när den hette Sparbanken Sverige, för att jag insåg vartåt det barkade, till förmån för en liten lokal Sparbank. Där kan jag fortfarande gå in varje vardag, utan att beställa tid. Senast för ett par veckor sen, när bankdosan hade lagt av, det gick på ett kick att få en ny i kassan. På Swedbank hade jag fått beställa tid några dagar i förväg.
Citera
2025-06-05, 20:32
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag håller med dig om Bank-ID, det borde vara folkbokföringens jobb! Det har ju tjatats ett bra tag om att Bank-ID borde ersättas med en statlig motsvarighet, men det lär dröja tills det kommer.

Men när Bank-ID uppfanns, blev det på samma premisser som när en gång de plastinbakade ID-korten kom till. När bankerna och posten tryckte på och ville ha en standardiserad legitimationshandling, så fick branschen själva ansvaret att utforma ett ID-kort. Det blev en självklarhet för dem som inte hade körkort att ID-kort beställde man på sin bank eller posten, nåt Sverige senare fått kritik för av EU för att det inte var tryggt och säkert nog. Samma sak blev det när Bank-ID lanserades.
Citera
2025-06-07, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman

Grattis! Jag hörde detsamma av en (rik) vän, som hade Handelsbanken, och tänkte höra mig för hos den banken. Jag fick bara ett snorkigt svar i kassan att "Hmmm. Vi vänder oss inte till din kundkategori!" (småsparare)

Japp du har rätt.

Det folk inte verkar fatta är att handelsbanken totalt skiter i vanliga kunder sen länge

Försökte öppna konto hos handelsbanken många år sen men tydligen var man för liten företagare för dom och ej önskvärd.
Massa krångel bara. Kommer inte ihåg exakt nu men gick till en lokal bank där det gick hur smidigt som helst.

Försökte en gång till med handelsbanken nu många år efter men denna gång försökte man med privatkonto.

60månaders kontotransaktioner från gamla banken som gestapobanken hb vill granska för att eventuellt kunna bli kund efter 1månad.(skulle inte bli förvånad om de skulle säga nej också)

handelsbanken sållar verkligen sina kunder och behandlar en del av kunderna folk som i nåt gammalt kommunistland för man vill helt enkelt att kunden ska välja nån annan bank.

Lite som ålandsbanken som inte vill ha vanliga kunder.
Senast redigerad av Blatteman 2025-06-07 kl. 05:31.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in