2025-07-01, 08:52
Medlem
Blir man suicidal av att sitta på SiS-hem eller sitter man på SiS-hem för att man är suicidal? Rätt säker på att en (av flera) anledningar till att man blir blir tvångsvårdad är för att man är en fara för sig själv eller andra och därtill räknas att man försökt ta sitt liv genom suicid.

Det är ju ingen nyhet att suicidala personer i viss utsträckning lyckas genomföra suicid. Hade det inte varit på ett SiS-hem hade det varit ute i samhället.

Lätt att peka finger och skrika sig hes, men det finns en anledning till att man sitter där man sitter. Det är ju som att konstatera att kriminella i högre utsträckning genomför brott och sedan påstå att det är kriminalvårdens fel.
Citera
2025-07-01, 08:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GutsAndGlory
Blir man suicidal av att sitta på SiS-hem eller sitter man på SiS-hem för att man är suicidal? Rätt säker på att en (av flera) anledningar till att man blir blir tvångsvårdad är för att man är en fara för sig själv eller andra och därtill räknas att man försökt ta sitt liv genom suicid.

Det är ju ingen nyhet att suicidala personer i viss utsträckning lyckas genomföra suicid. Hade det inte varit på ett SiS-hem hade det varit ute i samhället.

Lätt att peka finger och skrika sig hes, men det finns en anledning till att man sitter där man sitter. Det är ju som att konstatera att kriminella i högre utsträckning genomför brott och sedan påstå att det är kriminalvårdens fel.

Vilket svammel.

SiS har i 30 års tid systematiskt begått övergrepp mot och vanvårdat flickor. Och trots GDs fagra ord om "förbättringsarbete" pekar allt åt fel håll.
Våldet mot minderåriga tjejer ökar, isoleringar ökar. De sexuella övergreppen från personal mot flickor minskar inte.
IVO, Riksrevisionen och JO slår larm. Situationen uppges vara ohållbar.
Är det fel att "skrika sig hes" då?
Citera
2025-07-01, 09:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sveaswe
På Instagram är det lite i rullningen igen.

Jag känner till sistjejer. Finns det några andra spännande konton att följa inom samma ämne?
Citera
2025-07-01, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissPlutonia
Vilket svammel.

SiS har i 30 års tid systematiskt begått övergrepp mot och vanvårdat flickor. Och trots GDs fagra ord om "förbättringsarbete" pekar allt åt fel håll.
Våldet mot minderåriga tjejer ökar, isoleringar ökar. De sexuella övergreppen från personal mot flickor minskar inte.
IVO, Riksrevisionen och JO slår larm. Situationen uppges vara ohållbar.
Är det fel att "skrika sig hes" då?

Varför är det svammel? Det ena utesluter väl inte det andra?

Man kan både vara suicidal och det kan förekomma vanvård och övergrepp inom SiS-hemmen. Det betyder inte att det inte finns en överrepresentation av suicidala personer som sedan tvångsvårdas till en början.

Sedan så är det ju långt ifrån okej att man blir utsatt och suicidal på grund av detta, men det är ändå en högre andel som hamnar inom SiS av anledningar som suicidförsök.

Det hjälper ingen att se världen i svart och vitt.
Citera
2025-07-01, 09:33
Avslutad
Citat:
Varför är det svammel? Det ena utesluter väl inte det andra?

Man kan både vara suicidal och det kan förekomma vanvård och övergrepp inom SiS-hemmen. Det betyder inte att det inte finns en överrepresentation av suicidala personer som sedan tvångsvårdas till en början.

Sedan så är det ju långt ifrån okej att man blir utsatt och suicidal på grund av detta, men det är ändå en högre andel som hamnar inom SiS av anledningar som suicidförsök.

Det hjälper ingen att se världen i svart och vitt.

Det är svammel för att det liknar dom sedvanliga fokusförflyttningarna man ofta hör från sis-anhängare.

SiS metod är utdaterad. Dom vet också om riskerna med den. Det har deras egen chefspsykolog på central nivå även sagt.
Man låser in suicidala tjejer i fruktansvärda miljöer. Dom isoleras ibland i månader. Den som redan var suicidal blir ännu mer suicidal. SiS metod är hård fängelselik övervakning för att förhindra självmord. Inte vård. Hela miljön är straffande.
En del tjejer får inte gå ut annat i en liten rökbur på flera månader. Det är ständig personalbrist och ständigt nya timvikarier som är helt outbildade.
Man mixar målgrupper hej vilt, man mixar missbrukande tjejer, kriminella tjejer(fåtal), tjejer från trasiga hem, tjejer med begynnande psykisk sjukdom med tjejer som har självmordstankar och /eller svår självskada med tjejer som har ätstörningar. Det blir ett kaos, ett hopkok med trasiga tjejer som sen ska "vårdas" av outbildad (och ibland pervers manlig personal med sjuka befogenheter över tjejernas kroppar).
Man KRÄVER av dessa trasiga tjejer att dom lydigt ska ta emot "vården", man försöker "uppfostra" dom. Men det funkar inte så. Det vet expertisen redan sedan många decennier.

Du rycker på axlarna åt det hela och menar att det är väl inte så konstigt med lite självmord.
Jag menar att systemet lever på övertid och måste krossas.
Citera
2025-07-01, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Tror hen blandar ihop sis m Lvu boenden
Tror det är du som inte håller koll på begreppet, finns inget som heter LVU boende, är du på SiS så har du LVU eller någon form av tvångsvård. Men du kan ha LVU och vara placerad i familjehem, HVB, familjehem eller i det egna hemmet. LVU är helt enkelt tvångsvård av barn och unga.
Citera
2025-07-01, 09:56
Medlem
Nu skojar du va? Varit placerad på två privata HVB med sonen och han sen ensam på HVB, alla dessa gör ju utredningen som sen socialtjänsten har till grund för sin utredning och till förhandling i domstol....
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Kan du visa vilka privata utredningar HVB-hem gör? Jag har aldrig stött på detta när det gäller LVU.
Jo jag är som sagt Nämndeman på Förvaltningsrätten. Vi ifrågasätter ofta vad som står i utredningar. Detsamma gör advokaten till den som ev ska ha LVU. Advokaten kan själv lägga fram bevis och motbevis. Vad har du för kunskap om rättsprocessen angående tvångsomhändertagande? Vet du ens vilka delar som prövas av Förvaltningsrätten? Förvaltningsrätten har inte tillgång till den prövandes journaler. Vi har en utredning som iof kan innehålla delar av journaler. Du behöver nog läsa på rejält om hur det går till.
Att påstå att all personalen är elak är dessutom så korkat att det inte behöver besvaras mera.
Som jag tidigare skrev så är jag sorgset medveten om att det finns alldeles för många dåliga hem och att kunskapen brister på många ställen. Men det finns också många mycket bra hem som faktiskt lyckas en hel del. Oftast drivs dessa hem i privat regi.
Vilken anpassad hjälp menar du ska finnas i hemmet som nu saknas?
Hur gör man när vårdnadshavare vill ha LVU för att dom är rädda?
Ja tyvärr är det så att barn som placeras allt för ofta forsätter i en destruktiv riktning. Många är rejält skadade när dom tas om hand.
Jag påstår inte att all vård är bra vård. I många fall är vården direkt usel och är bara förvaring. Jag vill ha betydligt högre krav på personalen som jobbar med dessa barn. Men som jag skrev tidigare så är varje omhändertaget barn ett misslyckande från samhället. Jag är tämligen säker på att åtminstone 80-90% uppvisade olika beteendestörningar redan tidigt i skolan. Jag är mycket kritisk till hur skolan fungerar för barn som inte passar in i mallen. Jag anser att vi ibland ”utbildar” barn till att bli kriminella, bidragstagare och vårdtagare. Detta utan att få adekvat hjälp. Jag anser att samhället brister rejält när det gäller våra barn. Skola och soc skulle med en annan lagstiftning kunna agera helt annorlunda och på så sätt undvika omhändertaganden.
Jag arbetar mycket med NPF-barn och deras villkor. Just dessa barn är rejält överrepresenterade när det gäller omhändertaganden. Enligt mig helt i onödan då man betydligt tidigare skulle kunnat sätta in verksamma åtgärder. Det ruggiga med detta är att idag har man den kunskapen som behövs men den används inte på så många skolor. Mest beroende på att det kostar pengar.
Ett rejält samarbete skola-soc-polis skulle också vara bra. Tyvärr sätter lagstiftningen hinder i vägen för detta.
Off topic så gjordes en undersökning på Kva Kumla på dom som satt för grovt våld. Över 50% hade ADHD. Det var dessutom den enda diagnosen dom titta på.
Avslutningsvis: Ja det finns stora problem med omhändertagande av barn främst pga kunskapsbrister och usel tillsyn.
Det finns också mycket bra behandlingsställen.
Rättsprocessen är till mycket hög grad säker.
Vi skulle kunnat undvika många omhändertaganden om samhället agerat i tid.
Citera
2025-07-01, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
Tror det är du som inte håller koll på begreppet, finns inget som heter LVU boende, är du på SiS så har du LVU eller någon form av tvångsvård. Men du kan ha LVU och vara placerad i familjehem, HVB, familjehem eller i det egna hemmet. LVU är helt enkelt tvångsvård av barn och unga.

Ja.. Lagen om vård av unga t.o.m. så jag menade ett boende där man är LVU:ad. Kanske förklarar luddigt.
Citera
2025-07-01, 10:50
Medlem
Citat:
Det är svammel för att det liknar dom sedvanliga fokusförflyttningarna man ofta hör från sis-anhängare.

SiS metod är utdaterad. Dom vet också om riskerna med den. Det har deras egen chefspsykolog på central nivå även sagt.
Man låser in suicidala tjejer i fruktansvärda miljöer. Dom isoleras ibland i månader. Den som redan var suicidal blir ännu mer suicidal. SiS metod är hård fängelselik övervakning för att förhindra självmord. Inte vård. Hela miljön är straffande.
En del tjejer får inte gå ut annat i en liten rökbur på flera månader. Det är ständig personalbrist och ständigt nya timvikarier som är helt outbildade.
Man mixar målgrupper hej vilt, man mixar missbrukande tjejer, kriminella tjejer(fåtal), tjejer från trasiga hem, tjejer med begynnande psykisk sjukdom med tjejer som har självmordstankar och /eller svår självskada med tjejer som har ätstörningar. Det blir ett kaos, ett hopkok med trasiga tjejer som sen ska "vårdas" av outbildad (och ibland pervers manlig personal med sjuka befogenheter över tjejernas kroppar).
Man KRÄVER av dessa trasiga tjejer att dom lydigt ska ta emot "vården", man försöker "uppfostra" dom. Men det funkar inte så. Det vet expertisen redan sedan många decennier.

Du rycker på axlarna åt det hela och menar att det är väl inte så konstigt med lite självmord.
Jag menar att systemet lever på övertid och måste krossas.

Och vad är alternativet enligt dig?

Det hörs ju i namnet - TVÅNGSvård att det inte är frivilligt. Det har ju gjorts en bedömning att frivilliga insatser inte är tillräckliga och det övergår till tvångsinsatser. Det är inte individer som råkat hamna lite snett, som hamnar inom SIS.

Det är inte heller någon mirakellösning som är tänkt att fixa ett liv av missförhållanden, utan snarare en stoppkloss för att det inte ska gå ännu längre. Ibland funkar det, ibland inte. Men nej, tvångsvård är inte och kan inte lösa en individs alla problem. Tror du själv på att ett halvår- ett år inom tvångsvård löser alla problem? I de bästa av fallen kommer man på rätt väg, i värsta fall så håller man individerna borta från sin destruktiva bana ett tag.

Finns nog säkert en och annan, likt i kriminalvården, som lyckas vända sina liv på grund av att de hamnat där. Men solskenshistorier säljer inte lika bra som ramaskri i lokala pressen över hur hemskt allting är.
Senast redigerad av GutsAndGlory 2025-07-01 kl. 10:55.
Citera
2025-07-01, 11:11
Avslutad
Citat:
Och vad är alternativet enligt dig?

Det hörs ju i namnet - TVÅNGSvård att det inte är frivilligt. Det har ju gjorts en bedömning att frivilliga insatser inte är tillräckliga och det övergår till tvångsinsatser. Det är inte individer som råkat hamna lite snett, som hamnar inom SIS.

Finns nog säkert en och annan, likt i kriminalvården, som lyckas vända sina liv på grund av att de hamnat där. Men solskenshistorier säljer inte lika bra som ramaskri i lokala pressen över hur hemskt allting är.

Alternativet är en rättssäker och restriktiv modern tvångsvård där man givetvis är enormt återhållsam med institutionsvård av barn. Där beslut om tvångsvård tas av kompetenta människor i flera olika led.
Inte av inkompetenta sockärringar och trötta nämndemän.
'Där det finns en tidsgräns , framförallt av psykologiska skäl då inlåsning på obestämd tid är skadligt.
Grupper med totalt olika vårdbehov ska inte mixas. Manlig personal har, baserat på den mörka historiken, ingen plats bland tvångsvårdade flickor. Risken för övergrepp är för stor.

Vet inte varför du antyder att jag inte skulle förstå att SiS är tvångsvård.

Ditt svammel om solskenshistorer och vad som säljer i media är bara tramsigt. Jag baserar inte min kritik på vad media skriver om utan vad tillsynsmyndigheter, forskare och intagna vittnar om.

Förövrigt anser jag att grovt kriminella killar och tjejer ska hanteras av Kriminalvården.
Nåt statligt mellanting mellan straff och vård behövs inte.
Barn och unga med vårdbehov ska behandlas av sina regioner. Om en region inte har kompetens eller plats kan regionen låna vårdplats och kompetens av närliggande region. När hem-principen ska vara självklar för tvångsvårdade barn.
Vårdpersonal ska vårda. Inte outbildade och perversa grobianer.
Senast redigerad av MissPlutonia 2025-07-01 kl. 11:19.
Citera
2025-07-01, 11:54
Medlem
Citat:
Jag känner till sistjejer. Finns det några andra spännande konton att följa inom samma ämne?

Skriv dm här på FB
Citera
2025-07-01, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sveaswe
Skriv dm här på FB

Nej du
kan inte skriva som ny
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera