Citat:
Ursprungligen postat av
GutsAndGlory
Och vad är alternativet enligt dig?
Det hörs ju i namnet - TVÅNGSvård att det inte är frivilligt. Det har ju gjorts en bedömning att frivilliga insatser inte är tillräckliga och det övergår till tvångsinsatser. Det är inte individer som råkat hamna lite snett, som hamnar inom SIS.
Finns nog säkert en och annan, likt i kriminalvården, som lyckas vända sina liv på grund av att de hamnat där. Men solskenshistorier säljer inte lika bra som ramaskri i lokala pressen över hur hemskt allting är.
Alternativet är en rättssäker och restriktiv modern tvångsvård där man givetvis är enormt återhållsam med institutionsvård av barn. Där beslut om tvångsvård tas av kompetenta människor i flera olika led.
Inte av inkompetenta sockärringar och trötta nämndemän.
'Där det finns en tidsgräns , framförallt av psykologiska skäl då inlåsning på obestämd tid är skadligt.
Grupper med totalt olika vårdbehov ska inte mixas. Manlig personal har, baserat på den mörka historiken, ingen plats bland tvångsvårdade flickor. Risken för övergrepp är för stor.
Vet inte varför du antyder att jag inte skulle förstå att SiS är tvångsvård.
Ditt svammel om solskenshistorer och vad som säljer i media är bara tramsigt. Jag baserar inte min kritik på vad media skriver om utan vad tillsynsmyndigheter, forskare och intagna vittnar om.
Förövrigt anser jag att grovt kriminella killar och tjejer ska hanteras av Kriminalvården.
Nåt statligt mellanting mellan straff och vård behövs inte.
Barn och unga med vårdbehov ska behandlas av sina regioner. Om en region inte har kompetens eller plats kan regionen låna vårdplats och kompetens av närliggande region. När hem-principen ska vara självklar för tvångsvårdade barn.
Vårdpersonal ska vårda. Inte outbildade och perversa grobianer.