Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-03, 18:57
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
https://www.nrk.no/norge/ap_-hoyre_-venstre-og-sv-enige-om-rusreform-1.17439674

Inte en full avkriminalisering, men ändå mycket rationellt i jämförelse med Sveriges fascistiska och vetenskapsföraktande politik. Även Finland har sedan tidigare en praxis om att lägga ner åtal för förstagångsbrott. Och som vi vet har även Danmark en tydligt pragmatisk narkotikapolitik. Ensam står Sverige kvar i norden, europa, och i västvärlden. Heja Sverige!

Åsikter?

Det är åt det här hållet narkotikalagstiftningen går om man faktiskt tar sitt ansvar och utreder vilken effekt lagstiftningar får.

I sverige skiter vi dock i det, och låter istället Morgan Johansson och Jakob Forssmeds gå lite på feeling för hur de tror det blir bäst.
Citera
2025-06-03, 19:33
Medlem
handtralalas avatar
Citat:

Inte en full avkriminalisering, men ändå mycket rationellt i jämförelse med Sveriges fascistiska och vetenskapsföraktande politik. Även Finland har sedan tidigare en praxis om att lägga ner åtal för förstagångsbrott. Och som vi vet har även Danmark en tydligt pragmatisk narkotikapolitik. Ensam står Sverige kvar i norden, europa, och i västvärlden. Heja Sverige!

Åsikter?

Utmärkt och balanserat sätt att hantera droganvändning och missbruk hos vanliga människor. Fortfarande formellt olagligt men konsekvenserna blir inte katastrofala för den enskilda om hen blir ertappad.
Citera
2025-06-03, 22:57
Fantastiska nyheter. Om ändå våra svenska politiker inte vore så jävla dumma i huvudet så kanske det finns hopp om vårat land också.
Citera
2025-06-03, 23:18
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Jag gissar ändå att något parti inför valet kommer att ha en liten mer tillåtande syn på användningen av substanser som idag inte är lagliga.

Kan politiska partier vinna stora mängder röster så brukar dom kunna bortse från vad som är "rätt eller fel" och vända kappan efter vinden.

Känslan är ändå att befolkningen i stort börjar ha en mer öppen inställning. Men kanske för att dom ropar högre.

Vore vilket fall intressant se hur starkt ett parti som tog en liten mer förlåtande inställning skulle gå i ett val.
Jag tycker det är väldigt märkligt att inget parti ser denna möjlighet. Ta tex ett identitetslöst skitparti som Liberalerna, här skulle de kunna ta tillfället i akt och faktisk profilera sig och på så sätt försvara sitt existensberättigande, men nej. De liberala åsträvar vara konservativa och för EU av någon anledning. Ett EU som är allt utom liberalt.
Citera
2025-06-03, 23:44
Medlem
Citat:

Åsikter?
Jag förstår att de lättar på regelverket, med tanke på att de injicerar helt öppet i parker i Oslo. Det har jag sett med egna ögon.
Citera
2025-06-04, 00:29
Medlem
Väldigt försiktiga förbättringar, men åtminstone i rätt riktning.
Det enda rätta är ju trots allt en fullständig avkriminalisering, då det inte finns något offer.
Citera
2025-06-04, 00:32
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:

Åsikter?

Fantastiska nyheter!

Att ge sig på sjuka missbrukare vars enda last är att de är beroende eller mår dåligt är verkligen vår tids största travesti.

Självklart är den "hUMan1TÄrA" stormakten Sverige sist på pucken.

Avkriminalisera i Sverige också. Idag!
Citera
2025-06-04, 00:35
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Jag tycker det är väldigt märkligt att inget parti ser denna möjlighet. Ta tex ett identitetslöst skitparti som Liberalerna, här skulle de kunna ta tillfället i akt och faktisk profilera sig och på så sätt försvara sitt existensberättigande, men nej. De liberala åsträvar vara konservativa och för EU av någon anledning. Ett EU som är allt utom liberalt.

Jag är också lite förvånad över det motstånd alla politiska partier mer eller mindre sätter upp gentemot en mer friare men ändå reglerad marknad av det lite mer såkallade mjuka drogerna.
Världen går ju i den riktningen, det blir inte färre och färre utan fler och fler som väljer ett nytt sätt.

Kanske är en generationsfråga och att vi fortfarande har kvar för många dinosaurier på ledande positioner.

Pourmokhtari utryckte sig positivt vid ett tillfälle och hon är i den åldern där jag tänker mig att många fler talar ungefär samma språk.

Tror mentaliteten mellan tex Maggan och Romina skiljer sig ganska stort, om man bortser från det självklara att deras politiska åsikter skiljer och mer tänker dom som "vanliga människor".

Tycker också L har en chans här att profilera sig som ett parti som faktiskt lever upp till innebörden av namnet.

Någon behöver ta täten sedan tror jag andra partier kommer märka att det ger medvind att tala mer positivt om en friare syn.

Men det är bara min känsla.
Citera
2025-06-04, 01:40
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Jag kan lova er att missbruket i Norge kommer skjuta i taket - inte pga. denna "uppmjukning" av synen på missbruk av narkotika, utan för att vardagsbruket är klart mer utbrett i Norge. Man är mycket mer liberalare i synen på narkotika här och det sjunker radikalt ner i åldrarna och in på skolorna, så återväxten av missbrukare i Norge är tryggad för lång tid framöver... Att sedan en liberalare syn på narkotika inte hjälper till, är en annan sak.
Citera
2025-06-04, 05:45
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jag kan lova er att missbruket i Norge kommer skjuta i taket - inte pga. denna "uppmjukning" av synen på missbruk av narkotika, utan för att vardagsbruket är klart mer utbrett i Norge. Man är mycket mer liberalare i synen på narkotika här och det sjunker radikalt ner i åldrarna och in på skolorna, så återväxten av missbrukare i Norge är tryggad för lång tid framöver... Att sedan en liberalare syn på narkotika inte hjälper till, är en annan sak.

Det tror jag inte då det verkar som att missbrukare kommer få vård istället för straff. I Sverige straffar vi mest och då känner folk att det är kört så de lika gärna kan fortsätta missbruka. Portugal har haft en vårdfokuserad drogpolitik i flera decennier där de gått från att ha en betydande del av befolkningen beroende av heroin med det stök och kriminalitet det medför till att ha Europas lugnaste huvudstad och mest lyckade narkotikapolitik med minst dödliga överdoser. Hade vi haft samma mängd ödehus i Stockholm som i Lissabon hade de vart överfulla med hemlösa missbrukare för vi ställer för höga krav på vad de ska göra för att få hjälp så de kommer alltid va fast i moment 22. Tycker du förbud funkar bra för USA och Mexico? Eller resten av Sydamerika för den delen? Man hade ju kunnat kolla vetenskapliga studier och vad som faktiskt funkar runt om i världen men i detta ämnen så är männen lika emotionella som kvinnor är vad det gäller invandringen.
Citera
2025-06-04, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Förhoppningsvis går många över till cannabis från alkoholen. Eller dricker mindre i alla fall. Att just alkohol ska vara det enda lagliga berusningsmedlet i Sverige är helt sjukt. Faktum är att det är ytterst få droger som är farligare, kika på lite statistik om du inte tror mig.

Ja, alkohol verkar vara klart på tillbakagång om man ser till ungdomarnas berusningsmedel - tyvärr, är det inte enkom Cannabis som man går över till, utan även tyngre och mer beroendeframkallande droger. Ja, alkohol hade utan tvekan blivit totalförbjudet från dag 1, om det framställts för gemene man i detta nu.
Citera
2025-06-04, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
Det tror jag inte då det verkar som att missbrukare kommer få vård istället för straff. I Sverige straffar vi mest och då känner folk att det är kört så de lika gärna kan fortsätta missbruka. Portugal har haft en vårdfokuserad drogpolitik i flera decennier där de gått från att ha en betydande del av befolkningen beroende av heroin med det stök och kriminalitet det medför till att ha Europas lugnaste huvudstad och mest lyckade narkotikapolitik med minst dödliga överdoser. Hade vi haft samma mängd ödehus i Stockholm som i Lissabon hade de vart överfulla med hemlösa missbrukare för vi ställer för höga krav på vad de ska göra för att få hjälp så de kommer alltid va fast i moment 22. Tycker du förbud funkar bra för USA och Mexico? Eller resten av Sydamerika för den delen? Man hade ju kunnat kolla vetenskapliga studier och vad som faktiskt funkar runt om i världen men i detta ämnen så är männen lika emotionella som kvinnor är vad det gäller invandringen.

Okey, så du tror vård hjälper? Det kan jag lova dig att den inte gör - jobbar tätt på missbruksvården i Norge och det är inte mången som tar sig ur sitt tunga missbruk. Och varför skulle missbrukare behöva vård? Det enda man läser i dessa trådar om droger på Flashback är hur ofarligt det är att nyttja dessa...

Om man sedan ser rent krasst och ekonomiskt på det hela så är väl detta med att minska dödligheten bland Heroinmissbrukare inte särskilt samhällsekonomiskt - dessa parasiter, vilket dom tyvärr mången gånger är, drar enorma resurser och kostar multum/individ. Portugal må ha minskat dödligheten bland dessa, men problemen med missbruket finns kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in