• 2
  • 3
2025-08-10, 11:53
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Så är det. Men sen har du overheaden som själva gårdsförsäljningen innebär. Det ska vara ett guidat besöksarrangemang där någon fysiskt ska hålla föreläsning som ska vara i minst en halvtimme. Förinspelat material godkänns inte.

Utöver det får varje besökare max köpa 0.7 liter sprit, 3 liter vin, 3 liter öl och 3 liter andra jästa alkoholdrycker vid ett besökstillfälle.
Måste man utstå samma föreläsning om man handlar flera gånger? Ganska svårt att få återkommande kunder i så fall.
Citera
2025-08-15, 14:42
Medlem
diseuses avatar
Här har någon förtjänstfullt sammanställt hela listan på alla ställen som bedriver gårdsförsäljning:

https://www.tn.se/naringsliv/44067/h...aderna-sviker/
Citera
2025-08-16, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Måste man utstå samma föreläsning om man handlar flera gånger? Ganska svårt att få återkommande kunder i så fall.

Hur många bryggerier och vingårdar ute i världen har stamkunder? Finns deras produkter till försäljning i butiker, på krogen eller på nätet finns det ingen anledning till ett andra besök.
Citera
Igår, 13:57
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Hur många bryggerier och vingårdar ute i världen har stamkunder? Finns deras produkter till försäljning i butiker, på krogen eller på nätet finns det ingen anledning till ett andra besök.
Hur fan ska jag veta hur många. Jag säger vad jag själv skulle skulle göra och känner folk som gör det i Frankrike och Italien.
Citera
Igår, 15:33
Medlem
Citat:
Hur fan ska jag veta hur många. Jag säger vad jag själv skulle skulle göra och känner folk som gör det i Frankrike och Italien.

Du skulle besöka samma bryggeri och gå på samma visning om och om igen? Låter väldigt fantasilöst, men ok.
Citera
Igår, 15:46
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Du skulle besöka samma bryggeri och gå på samma visning om och om igen? Låter väldigt fantasilöst, men ok.
Min fråga var ju om man slapp visning om gjort den en gång. Läs tråden.
Citera
Igår, 17:49
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Här har någon förtjänstfullt sammanställt hela listan på alla ställen som bedriver gårdsförsäljning:

https://www.tn.se/naringsliv/44067/h...aderna-sviker/

Helt komplett verkar den inte vara. Åtminstone saknas Norrtälje bränneri, som också har gårdsförsäljning.
Citera
Igår, 19:21
Medlem
Citat:
Min fråga var ju om man slapp visning om gjort den en gång. Läs tråden.

Nej, det lär man inte slippa, men även om man gjort det, varför skulle man besöka samma bryggeri mer än en gång? En bryggerirestaurang skulle aldrig funka i Sverige om den inte ligger någorlunda centralt i en större stad, och priserna i gårdsbutiken skulle inte tillåtas vara lägre än på Systembolaget.
Citera
Idag, 15:28
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Nej, det lär man inte slippa, men även om man gjort det, varför skulle man besöka samma bryggeri mer än en gång? En bryggerirestaurang skulle aldrig funka i Sverige om den inte ligger någorlunda centralt i en större stad, och priserna i gårdsbutiken skulle inte tillåtas vara lägre än på Systembolaget.
Jag tror de flesta gårdsbutiker inte producerar de volymer så att Systembolaget skulle ta in dom i sitt sortiment men jag släpper frågan då det inte finns någon gårdsbutik med vin i närheten där jag bor.
Citera
Idag, 15:41
Medlem
Vem0ths avatar
Många bryggerier har valt att inte ingå pga hur efterblivet gårdsförsäljning fungerar.

Man måste betala en summa för en rundtur vilket tar 30-60 minuter, sedan signera ett dokument att man har fått en guidad rundtur. Sen kan du köpa en back med öl. Då bryggerier måste liksom anställa en som sköter allt det där vilket har varit en plusminus situation beroende på bryggeri.

Men har hört från en bekant att ett bryggeri om man känner bryggmästarn väl så signeras bara pappret och man köper bärsen på bara 2 minuter. Men det är en förtroendegrej, just för det kommer förmodligen kontrollanter som ser till att det fungerar så som lagändringen är skriven.

Bara kolla google maps för närmsta bryggerier, sedan kontakta dessa om försäljning. Svårare än så är det inte.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in