Citat:
Sjuk avslutning på Nottingham - Liverpool. Mac Allister träffas I ryggen efter att Ekitikes nick först räddats och ska rensas bort. Döms dock bort för hands. I min enögdhet har jag svårt att förstå varför, men om det räcker att bollen nuddar armen för att dömas bort är det väl helt ok. Har inte helt koll på reglerna där. Han kan ju inte kapa armen, men, men. Nottingham skapar lite chanser men under övertid på tilläggstiden (korrekt) får Mac Allister sitt mål då han forcerar in bollen. Godkänt efter VAR då VvD är onside pga en tå. Inte välförtjänt. Liverpool spelade upp sig efter en katastrofal första halvlek, men synd att kalla det bra.
Regelboken är solklar - mål via arm/hand döms bort. Oavsett intention, oavsett hur det går till.
Citat:
Det är ett regelbrott om en spelare:
gör mål i motståndarlagets mål:
* direkt från handen/armen även om det är oavsiktligt;
detta inkluderar också målvakten
* omedelbart efter att bollen har vidrört spelarens hand/arm, även oavsiktligt.
gör mål i motståndarlagets mål:
* direkt från handen/armen även om det är oavsiktligt;
detta inkluderar också målvakten
* omedelbart efter att bollen har vidrört spelarens hand/arm, även oavsiktligt.
Det här är ett undantag från hur hands fungerar i övrigt. Det är enda gången det döms hands oavsett handens läge, boll söker hand osv. Det är inte frispark eller foul i någon annan situation, annat än när bollen går in i mål.
Eftersom mål inte ska göras med handen och det är så ovanligt, är jag OK med att det är så här. Men det är tydligt att det skapar förvirring hos fans som inte kan reglerna. De ser en helt ofrivillig hands, arm längs kroppen, vad sysslar domarna med?
Skönt med 3p till sist.