Citat:
Ursprungligen postat av
jontepsg
En polare sa det simpelt innan säsongen "enda anledningen till att jag inte tror Arsenal vinner ligan är för att dom inte vunnit tidigare". Hade dom vunnit PL säsongen 22/23 så tror jag att dom vunnit minst en av CL/PL, denna säsong inkluderat. Att ta det över linjen första gången är tuffare än vad fans verkar inse.
Det som talar för Arsenal är att detta troligen är deras formsvacka där dom vinner även fast dom har det tufft på plan med ineffektivitet framför mål samt slarv framför eget mål. Och andra anledningen är att dom har mött United, Liverpool, Chelsea, Newcastle och Aston Villa på bortaplan, så nu är det hemmamöten mot tuffaste motståndarna förutom Spurs och City. I jämförelse så har City; United, Liverpool, Spurs och Chelsea kvar att möta på bortaplan.
Mindre skador och att dom träffar formen så har dom möjligheten att springa hem det i vår, men det är väldigt mycket "om" i fotboll.
Ja det känns som folk underskattar historia ofta. Eller gärna använder det för att håna motståndare (t.ex. "Spurs är alltid Spurs") men sen ignorerar det om det gäller egna laget.
Håller med dig om att ni varit i en svacka och ändå vunnit vilket är styrkebesked. Truppen är bra, schemat som är kvar är ganska bra. Blir inte alls förvånad om ni faktiskt står som segrare då alla förutsättningar finns där. Samtidigt är City just City och vi har sett det gång efter gång hur City bara tuggar sig ikapp och helt plötsligt är förbi. Vi har haft säsonger tidigare där ni gjorde en starkare höst och hade större försprång på City vid Jul, där det ändå slutade med City på topp.
Arteta är en bra tränare men Pep är Pep. Titlarna han har vunnit går inte att ignorera. Kollar man laget finns det en mängd vinnarskallar dessutom. Rodri har väl inte kommit tillbaka än heller så där har de mer att hämta också. Haaland som redan gjort 14 mål mer än Gyökeres t.ex. och vi är bara halvvägs genom säsongen (han kommer väl landa på 35-40 mål).
Så i dagsläget om man måste välja lag så faller det på vad vi sett under flera säsonger även om jag förstår att Arsenal-fans lever på hoppet att det kanske blir annorlunda i år. Sen som du säger, det är mycket "om" i fotboll och skulle Arsenal få en skada på Rice eller City få en skada på Haaland så kommer det svänga favören kraftigt i titelracet.