2025-06-02, 06:55
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Lustigt att Ryssland kallar det för terroristhandling.
Smart krigsföring är nog svårt för dom att erkänna.

Beror inte det på att ryssarna är stora bebisar som blir ledsna om någon slår tillbaka? De tycker att de ska få döda och förstöra fritt i andra länder men om dessa försvarar sig är det ”terrorism”. Stora töntar är vad Ryssen är.
Citera
2025-06-02, 06:57
Medlem
Busgriss avatar
En makalös prestation, må jag säga! Enorma skador i pengar och resurser, men mest skada tar Rysslands anseende. Eller borde göra det i alla fall.
Citera
2025-06-02, 06:58
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
På vilket sätt är passagerartåg militära mål? Och att skicka drönare i skydd av civila landsvägar?
Nu var det ju inte tågen som var målen utan broarna.

Broarna som används för militära transporter är definitivt strategiska och militära mål.
Citera
2025-06-02, 06:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det intressanta med denna typ av attacker är att föreställa sig ett antal lastbilar från främmande makt som parkerar nära de tre flygbaser där vi har Gripen plan och vid lämpligt tillfälle attackera antingen hangarer som råkar vara öppna eller förläggning för piloter.

Båda är svårersättliga, planen är dyra och tar tid att bygga och piloterna tar tid att träna. Men, en dylik attack skulle kunna göra en överraskningsattack möjlig och göra massiv skada utan att radar eller satellitspaning märker att lede fi planerar en attack.

Enda återstående "problem" blir att smuggla in sagda lastbilar i mängd, med drönarpiloter och drönare med explosiva medel utan att bli upptäckta. Väl inne i EU blir det lättare dock.

I Västerås så har man en godkänt och låtit ryssen sätta upp en egen ”kyrka” bara några hundra meter från flygplatsen som också räknas som militär flygplats🤣🤣
Nu när byggnaden är färdig och ryssen blivit allas fiende vill plötsligt kommunen köpa ut hela bygget.

https://www.tv4.se/artikel/18U4kaL8cqAAkMG0LSXJec/kyrkan-i-vaesters-kan-tvangsinloesas-pagaende-hot-mot-rikets-saekerhet
Citera
2025-06-02, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Jag ställer mig ytterst tveksam, ett militärt svar borde skett genast om det var så många, dessutom kan jag inte hitta någon oberoende källa på att det rör sig om 40 plan, förutom någon stolle i det ukrainska försvaret.

Men du vet ju ingenting så varför skulle man lyssna på dig?

"Militärt svar" tar dagar på sig att förbereda och inget man kan göra i affekt. Eller trodde du att man bara kunde skicka robotar genom en knapptryckning?
Citera
2025-06-02, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu var det ju inte tågen som var målen utan broarna.

Broarna som används för militära transporter är definitivt strategiska och militär mål.

Nej, de hade ingen militär betydelse. Och terrorattackerna med drönare långt inne i Ryssland, på vilket sätt är det försvarsstrid?
Citera
2025-06-02, 07:00
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busgris
En makalös prestation, må jag säga! Enorma skador i pengar och resurser, men mest skada tar Rysslands anseende. Eller borde göra det i alla fall.
Du låter som Carl Bildt, han blev också mäkta imponerad över förödelsen.
Citera
2025-06-02, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I Västerås så har man en godkänt och låtit ryssen sätta upp en egen ”kyrka” bara några hundra meter från flygplatsen som också räknas som militär flygplats🤣🤣
Nu när byggnaden är färdig och ryssen blivit allas fiende vill plötsligt kommunen köpa ut hela bygget.

https://www.tv4.se/artikel/18U4kaL8cqAAkMG0LSXJec/kyrkan-i-vaesters-kan-tvangsinloesas-pagaende-hot-mot-rikets-saekerhet
Förmågan hos vissa politiker att se runt hörnet är obefintlig, eller som en del av dem vill kalla det "vi såg det inte komma". Man borde återinföra dödsstraff för landsförräderi.
Citera
2025-06-02, 07:01
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
På vilket sätt är passagerartåg militära mål? Och att skicka drönare i skydd av civila landsvägar?
Justerade mig något, Ukraina angriper även infrastruktur tex järnväg. Men är det klart att det var en ukrainsk attack mot tåget?

Och vad menar du med att Ukraina skickar drönare i skydd av civila landsvägar? Får man inte transportera militärt materiel på landsvägar? Hur kommer de ryska trupperna till Ukraina? Har de egna ”militära” vägar och järnvägar? Hur man transporterar militärt materiel har inget med målet att göra.
Citera
2025-06-02, 07:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Kommer mycket väl ihåg dessa TIR-långtradare som brukade häcka i Karlskoga och Villingsberg på 70-80 talen. Samma gäller de ryska "trålarna" med tusen antenner när jag gjorde lumpen i finska kustartilleriet.

Själv låg jag i lumpen på mellsten, militär ö utanför Nynäshamn.
Hände några gånger att Estlandsfärjan fick motorstopp en bit bort från vår ö och fick inte igång motorerna förrän vår 200-båt började röra på sig i hamnen.
Hände inte bara en gång ska tilläggas under min tid på ön.
Citera
2025-06-02, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
Galet pinsamt för Ryssland, flera aspekter.

1/3 av bombflottan borta
20-40 miljarder i rök
Gerillakrig och terrorism på en o samma gång inne (!) i Ryssland. Helt ny krigföring
Galet precist. Flygplan dvs mål efter mål utslaget
Inga civila byggnader/infra skadade
Inte en endaste person skadad/död/drabbad annan än den som Putin kölhalar i efterhand o skickar till Sibirien

O sen det pinsamma när världen jämför rysk ”krigsföring med urprimitiva bomba sönder allt och det dom erövrar är tegelstenar medan fienden dragit sig tillbaks o kör lastbilar med drönare bakom linjerna i Ryssland

Ukraina får väl anses vara världens mest effektiva och samtidigt mest humana krigsmakt?

David mot Goliat….

Jisses så sluga, sega, starka o innovative dom är!!

Slava slava!!

Ja, Ukraina har sett till att rysslands existens nu är hotad! ( Läs kärnvapendoktrinen)
Citera
2025-06-02, 07:04
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Nej, de hade ingen militär betydelse. Och terrorattackerna med drönare långt inne i Ryssland, på vilket sätt är det försvarsstrid?

Klura på det så har du något att göra hela dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in