Citat:
Ursprungligen postat av
Lakuzze
Tjena,
Jag har nyligen laddat ner Tor-webbläsaren till min Android (från Google Play) och är lite nyfiken på hur man faktiskt använder den på rätt sätt. Jag har förstått att man kan surfa anonymt och komma åt sidor på det så kallade "darknet" via .onion-domäner, men jag har några funderingar:
1. Hur surfar man säkert och effektivt med Tor på Android? Behöver man göra några särskilda inställningar eller tänka på något särskilt?
2. Vad är det för skillnad mellan att använda Tor på dator jämfört med Android?
3. Finns det några rekommenderade .onion-sidor man kan börja utforska för att få en bättre uppfattning om vad som finns där ute?
4. Hur fungerar det rent tekniskt — vad är det egentligen som gör Tor så anonymt?
5. Är det säkrare att använda VPN tillsammans med Tor på mobilen, eller blir det bara överflödigt?
Alla tips, guider eller länkar (gärna till listor över aktiva .onion-sidor) uppskattas!
Tack på förhand!
1. vad som är "säkert" beror på vad man vill skydda sig mot.
2. Beror mycket på vilket operativsystem , Tails OS är extremt säkert men också väldigt tråkigt.
3. Nej du behöver inriktning
4. Med dessa frågor du ställer så tvivlar jag på att du förstår något utan ha läst själv.
5. ja
Förresten du förstår väl hur de fungerar med länkar och onion?