2025-05-29, 21:41
Medlem
Tjena,
Jag har nyligen laddat ner Tor-webbläsaren till min Android (från Google Play) och är lite nyfiken på hur man faktiskt använder den på rätt sätt. Jag har förstått att man kan surfa anonymt och komma åt sidor på det så kallade "darknet" via .onion-domäner, men jag har några funderingar:

1. Hur surfar man säkert och effektivt med Tor på Android? Behöver man göra några särskilda inställningar eller tänka på något särskilt?

2. Vad är det för skillnad mellan att använda Tor på dator jämfört med Android?

3. Finns det några rekommenderade .onion-sidor man kan börja utforska för att få en bättre uppfattning om vad som finns där ute?

4. Hur fungerar det rent tekniskt — vad är det egentligen som gör Tor så anonymt?

5. Är det säkrare att använda VPN tillsammans med Tor på mobilen, eller blir det bara överflödigt?

Alla tips, guider eller länkar (gärna till listor över aktiva .onion-sidor) uppskattas!

Tack på förhand!
Citera
2025-05-29, 21:56
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakuzze
Tjena,
Jag har nyligen laddat ner Tor-webbläsaren till min Android (från Google Play) och är lite nyfiken på hur man faktiskt använder den på rätt sätt. Jag har förstått att man kan surfa anonymt och komma åt sidor på det så kallade "darknet" via .onion-domäner, men jag har några funderingar:

1. Hur surfar man säkert och effektivt med Tor på Android? Behöver man göra några särskilda inställningar eller tänka på något särskilt?

2. Vad är det för skillnad mellan att använda Tor på dator jämfört med Android?

3. Finns det några rekommenderade .onion-sidor man kan börja utforska för att få en bättre uppfattning om vad som finns där ute?

4. Hur fungerar det rent tekniskt — vad är det egentligen som gör Tor så anonymt?

5. Är det säkrare att använda VPN tillsammans med Tor på mobilen, eller blir det bara överflödigt?

Alla tips, guider eller länkar (gärna till listor över aktiva .onion-sidor) uppskattas!

Tack på förhand!

1. vad som är "säkert" beror på vad man vill skydda sig mot.

2. Beror mycket på vilket operativsystem , Tails OS är extremt säkert men också väldigt tråkigt.

3. Nej du behöver inriktning

4. Med dessa frågor du ställer så tvivlar jag på att du förstår något utan ha läst själv.

5. ja

Förresten du förstår väl hur de fungerar med länkar och onion?
Senast redigerad av Eromar 2025-05-29 kl. 21:59.
Citera
2025-05-29, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
1. vad som är "säkert" beror på vad man vill skydda sig mot.

2. Beror mycket på vilket operativsystem , Tails OS är extremt säkert men också väldigt tråkigt.

3. Nej du behöver inriktning

4. Med dessa frågor du ställer så tvivlar jag på att du förstår något utan ha läst själv.

5. ja

Förresten du förstår väl hur de fungerar med länkar och onion?
Absolut jag är mer nyfiken på hurvida man kan surfa säkert och vad för hemsidor man kan besöka. Vill utforska!
Citera
2025-05-29, 22:38
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakuzze
Absolut jag är mer nyfiken på hurvida man kan surfa säkert och vad för hemsidor man kan besöka. Vill utforska!

Säker från vem då? Om du använder en vanlig Android-telefon som inte är rootad och inte har ställt om säkerheten i alla protokoll, så kan jag inte påstå att du är det minsta säker överhuvudtaget.
När du surfar med Tor kan andra appar dessutom läcka din position och annan data till exempel WhatsApp och Messenger , så du bör ha stängt av andra appar.

https://thehiddenwiki.org/

http://daniel3wp4z5xbu3.onion/

Du kan använda duckduckgo som sökmotor också.
Citera
2025-05-30, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Säker från vem då? Om du använder en vanlig Android-telefon som inte är rootad och inte har ställt om säkerheten i alla protokoll, så kan jag inte påstå att du är det minsta säker överhuvudtaget.
När du surfar med Tor kan andra appar dessutom läcka din position och annan data till exempel WhatsApp och Messenger , så du bör ha stängt av andra appar.

https://thehiddenwiki.org/

http://daniel3wp4z5xbu3.onion/

Du kan använda duckduckgo som sökmotor också.

Okej tack för svar och länkarna, ska spana in detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in