2006-08-30, 11:03
Medlem
Ssjoss avatar
När jag försöka ta mig upp på morgonen brukar följande inträffa.

Jag vaknar med ett ryck av min väckarklocka... med hela min viljekraft så tar jag mig upp ur sängen och går och sätter mig framför tvn eller dyl. Vid det här laget så börjar jag känna mig extremt sömnig igen. Mina ögon muskler har typ spasmer och det känns som om ögonen rycks upp och ner. Jag har svårt att fokusera synen, den blir antingen suddig eller skakig. Efter nån minut så är ögonlocken helt slutna och ja somnar till tillfälligt. Några minuter senare så brukar jag vakna till med ett ryck igen och samma procedur upprepas.

Detta kan fortgå i allt mellan 10 minuter och en timme, 30 minuter känns ganska så vanligt.

Helt vaken brukar jag inte känna mig förän ungefär 2 h efter att jag vaknade.

Symtomen är givetvis värre om jag sovit mindre eller snarare om jag vaknar tidigare än vad jag är van vid, fast känns inte som detta är hela förklaringen.

Kaffe brukar hjälpa måttligt. Hög musik kan ibland hjälpa mig att vakna.

Någon som har några andra tips för att underlätta vaknandet?
Nån som har haft liknade upplevelser (Skakigt synfält etc.)?
Är detta normalt eller anses det vara någon sorts sjukdom?
Citera
2006-08-30, 11:23
Avslutad
Duscha brukar hjälpa mig att piggna till när jag vaknar på vardagarna. Brukar gå upp kl 07:00 på vardagar, o oavsett om jag sovit 4, 8 eller 12 timmar så är det lika jobbigt (dock inte så farligt som du beskriver). Går upp o röker ett bloss, o sen in i duschen, så blir jag avsevärt piggare!

Fast på helgerna kanske jag sover till 09-10, o då är jag inte särskilt trött när jag vaknar, oavsett hur många timmar jag sovit.
Citera
2006-08-30, 11:48
Medlem
Gott&Blandats avatar
Kaffe hjälper om du inte ställer ifrån dig koppen. tyvärr så lär man sig att sova men handen still efter ett tag. :/
Citera
2006-08-30, 14:07
Medlem
Duscha kallt! Om du verkligen vill tror jag att du kan tvinga dig att hålla ögonen öppna, gör lite armhävningar, ut och spring, så piggnar du nog på dig snabbare .
Citera
2006-08-30, 17:59
Bannlyst
Ta något och käka direkt och sätt dig aldrig ner innan du vaknat helt. Käka något som höjer ditt blodsocker snabbt. Själv dricker jag ett glas God Morgon apelsin jiuce och kvicknar till lite i alla fall.
Citera
2006-08-31, 02:02
Medlem
Ssjoss avatar
Ok, ska pröva lite av detta

Kall dusch kanske kan hjälpa. Äta hjälper väl lite grann, dock har jag ibland suttit och slevat i mig flingor med socker och mjölk och sedan mer eller mindre somnat i stolen jag sitter i

Kanske vore schysst om man hade något riktigt bäskt eller surt att bita i? Så att smakkörtlarna blir skriker. Kom på nu att jag ska pröva svepa 2 cl tabasco med, det kan nog funka
Citera
2006-08-31, 02:51
Bannlyst
Få så mycket ljus som möjligt efter att du klivit ur sängen! Ljus minskar halten av sömnhormonet melatonin. Tänd alla lampor i bostaden eller, om morgonarna fortfarande är ljusa, ställ dig och glo i ett fönster!
Citera
2006-08-31, 03:12
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssjos
Kall dusch kanske kan hjälpa.

Hjälper inte det så....är det mkt allvarligt!! Tryck i dig en Red Bull direkt efter att du stängt av väckarklockan, sen direkt in i duschen och duscha växelvist varmt och kallt. Eventuellt kan en löprunda pigga upp också, det gör det för mig iaf.

Nästa steg är väl elchocker...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in