2026-05-12, 14:42
Medlem
Nödbloss/nödraket borde väl funka rätt bra. En riktigt stark ficklampa. Hemmagjord pepparspray är ganska lätt att göra.

Lösningsmedel typ bromsrengöring.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bromssystem/bromsrengoring/bromsrengoring-400-ml-2000063377

Problemet är munstycket, man vill ju ha något som sprutar lite längre bort och sprutar mycket väldigt snabbt.
Senast redigerad av jvlap 2026-05-12 kl. 14:50.
Citera
2026-05-12, 15:04
Medlem
För att undvika björnar och vargar?
I princip kan man valsa runt i evigheter där ute i skogen utan att ens komma nära att se björn/varg (för de drar åt annat håll när de vädrar dig eller hör dig) men om man bara undviker att vara ett hot mot deras ungar så behöver man inte så mycket mer.

En 9.3x62 är iofs inte fel att ha med sig men om man behöver den så är det redan ett kärvt läge.
Citera
2026-05-12, 16:29
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvlap
Nödbloss/nödraket borde väl funka rätt bra. En riktigt stark ficklampa. Hemmagjord pepparspray är ganska lätt att göra.

Lösningsmedel typ bromsrengöring.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bromssystem/bromsrengoring/bromsrengoring-400-ml-2000063377

Problemet är munstycket, man vill ju ha något som sprutar lite längre bort och sprutar mycket väldigt snabbt.

Björnspray finns ju inte i landet där även propprensare måste vara förbjudet

Du kan ju fylla en bransläckare med chilipulver eller t.o.m tabasco , hitta en bransläckare med dunlopventil så du kan fylla den själv utan o göra en adapter - finns ju små behändiga 1 kilos - men du lär inte behöva detta i Sverige.

Varg kan du helt glömma som hot
Citera
2026-05-12, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Björnspray finns ju inte i landet där även propprensare måste vara förbjudet

Du kan ju fylla en bransläckare med chilipulver eller t.o.m tabasco , hitta en bransläckare med dunlopventil så du kan fylla den själv utan o göra en adapter - finns ju små behändiga 1 kilos - men du lär inte behöva detta i Sverige.

Varg kan du helt glömma som hot

Du kan även köpa ren capsaicin för mer effekt! Rovdjur i Sverige är inget hot statistiskt sett det kan du glömma.
Citera
2026-06-15, 17:06
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvlap
.. Rovdjur i Sverige är inget hot statistiskt sett det kan du glömma.
Det beror ju på ens egna vanor. Om man som jag gjort många år av ensamarbete i björnrika skogar där jag varje dag gått kanske 10 km, ett tyst jobb utan röjsåg etc, så kan det bli situationer. Jag har samlat på mig ca 20 björnmöten, ibland nära som fem meter. Tre gånger klassar jag som farliga för mig, typ när en björnhona med ungar vrålat åt mig tio gånger högre än en schäfer fixar. Jag kämpar vidare därute och är noggrann med att ibland hojta om jag går mot vinden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in