• 1
  • 2
2025-05-22, 22:22
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Kan det vara felinställd höjd för flypplatsen i planets instrument?

Det ser definitivt ut som glidbanan siktar i backen ”hitom” flygplatsen och kärran har tagit upp abrupt en gång* för att sedan fortsätta sjunka i en plane som siktar för lågt.

Det enda rimliga som det ser ut nu är en 2D-inflygning/icke precisionsinflygning med felaktigt inställning på höjdmätaren.
I USA får man göra instrumentinflygningar på stängda flygplatser vilket man normalt inte får i Sverige. En av riskerna är att man har fel tryckuppgift (QNH).

Antagligen markkollisionsvarningen (GPWS/EGPWS) som varnat när flygmaskinen tog upp abrupt. Om det är så är det mycket mycket märkligt om man direkt efter dök för att fortsätta inflygningen. Varnar den när man är på en inflygning måste man avbryta inflygningen och utreda varför det varnade innan man försöker igen.
Senast redigerad av OmedelSvensson 2025-05-22 kl. 22:25.
Citera
2025-05-22, 23:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Wikipedia sammanfattar också relativt bra. En av länkarna där nämner en känd trummis som kan ha varit ombord. Musikagenten var pilot, men inte säkert han spakade.

"Occupants of the plane included Shapiro (Dave Shapiro, a music agent), at least one pilot, and two unnamed employees of Sound Talent Group ..."

https://en.wikipedia.org/wiki/2025_S...ation_II_crash
https://parade.com/news/popular-drum...in-plane-crash
https://www.independent.co.uk/news/w...-b2756304.html
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-05-23 kl. 00:06.
Citera
2025-05-23, 01:05
Ovan nämnda trummis var Daniel Williams, tidigare i bandet The Devil Wears Prada.

David Saphiro var rätt känd i rocksvängen, enligt hans IG utbildad för att flyga planet och som jag tolkar Daniel Williams instagramkonto en av de som spakade vid kraschen. Totalt sex personer ombord enligt FAA:s data, tre (inkl. Saphiro) från STG.

Rock 'n' roll.
Citera
2025-05-23, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det ser definitivt ut som glidbanan siktar i backen ”hitom” flygplatsen och kärran har tagit upp abrupt en gång* för att sedan fortsätta sjunka i en plane som siktar för lågt.

Det enda rimliga som det ser ut nu är en 2D-inflygning/icke precisionsinflygning med felaktigt inställning på höjdmätaren.
I USA får man göra instrumentinflygningar på stängda flygplatser vilket man normalt inte får i Sverige. En av riskerna är att man har fel tryckuppgift (QNH).

Antagligen markkollisionsvarningen (GPWS/EGPWS) som varnat när flygmaskinen tog upp abrupt. Om det är så är det mycket mycket märkligt om man direkt efter dök för att fortsätta inflygningen. Varnar den när man är på en inflygning måste man avbryta inflygningen och utreda varför det varnade innan man försöker igen.
Det är hyffsat stora höjdskillnader nära olycksplatsen. Syns bra på googles 3D view.
Citera
2025-05-23, 10:35
Medlem
Jordgubbes avatar
Expressen skriver så här "Daniel Williams ... mellan 2005 och 2016 trummis ... vars album 'Dead Throne' nådde topp tio ... 2011 // Några timmar före kraschen lade Daniel Williams upp bilder på planet och dess cockpit på Instagram ... 'Titta på mig, jag är andrepiloten nu.' Hans pappa Larry Williams berättade för TMZ att hans son skämtade eftersom han inte hade något flygcertifikat". Men agenten hade. Betänk detta var på natten, i dimma, över berg. Verkar lite flamsigt. Vad kostar det köra ett halvfullt jetplan tvärs Amerika. Är trummandet (eller IT-jobbet) så lukrativt alltså.
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-05-23 kl. 10:37.
Citera
2025-05-23, 13:44
Medlem
blancolirio har (som vanligt) en bra genomgång:
https://www.youtube.com/watch?v=m0EvonKFzcA

Piloten misslyckas med att hålla glidbanan vid en instrumentinflygning, inget som tyder på något fel på flygplanet.
Citera
2025-05-23, 14:03
Medlem
okok1s avatar
Perplexity:
Citat:
In summary, the crash likely resulted from:
-Attempting to land in dense fog with poor visibility
-Descending below the minimum safe altitude without visual contact with the runway
-Striking power lines due to being too low on approach
-Potential human error in decision-making under difficult conditions

6 dog. Och det verkar som det var helt onödigt... Något med ett ego? Eller trött = dåligt beslut?

Det kunde också blivit mycket värre...
Citera
2025-05-23, 14:14
Medlem
george.sthlms avatar
Dom skulle ha gått runt, gott om alternativflygplatser i området som
KANSKE hade bätttre väder ?
Citera
2025-05-23, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Dom skulle ha gått runt, gott om alternativflygplatser i området som
KANSKE hade bätttre väder ?

Ja självklart skulle de ha avbrutit och gått till något alternativ med bättre väder.

Lång flygning, trötthet och en press att inte förlänga resan är nog förklaringen.
Citera
2025-05-23, 15:18
Medlem
SimonSesss avatar
Jag är uppväxt med Mike Hranica men sedan tonåren skiljdes vi åt, dock har jag alltid följt hans resa i TDWP och jag älskade deras musik, även om jag inte var intresserad av kristendom. När jag läste denna nyhet så trodde jag den inte först, för sådant här har jag läst om som ung gällande Lynyrd Skynyrd osv. Har det hänt "igen" fast med folk som jag känner igen?! Jag blev genast orolig och kollade upp mer information och tydligen var Mike inte med på planet, men det är tragiskt oavsett. Vila i frid alla!

För övrigt så kan jag varmt rekommendera tdwp tidigaste albums, alltså det är sådan otrolig musik även fast den på ytan kanske låter generisk.

THEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

CONCEPT OF FASHIOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOON

IS
THE
ONE
TO

BLAME

Edit: Här är ett liveframträdande från 2014 av TDWP: https://www.youtube.com/watch?v=edxevH3REAI

Om ni undrar varför jag och många andra påverkas starkt av dessa nyheter så är det för att människor från denna tidsperiod, alltså 2014, t.ex. TDWP och alla i publiken, vi alla var enade och t.ex. rasism hade dött ut och världen var en fantastisk plats. Idag har vi introducerat rasism igen av någon anledning, och människor som vi växt upp med verkar dö framför ögonen på oss. Det får känslan av att jordens undergång onekligen närmar sig.

Gud välsigna alla som läser detta, samt dom som inte läser detta. Vila i frid ni som dött.

Edit2: In case international audiences reach this post via a Google search etc, then I want to give a big hug to you Mr Mike, Mr Aaron & Mr Krebs, you made me who I am, literally. We were separated decades ago and probably did not realize what a serious change it was. We were young and our lives continued like normal, but now as an adult I look back at our memories with joy and love, and I know you Mr Krebs, I know you 100% will sit and search on google like a maniac and if you are lucky, you'll find flashback.org and this post, and ME! God bless you brother. I know you will read this. I am certain. I love you.
Senast redigerad av SimonSess 2025-05-23 kl. 15:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in