Citat:
Ursprungligen postat av
herrmojd51
Ska köpa ny cykel och tydligen mäts storleken från vevpartiet till toppen på sadelröret,men detta är ju väldigt konstigt tycker jag eftersom den längden spelar noll roll, är ju bara hjöa eller sänka sadeln.
Det som spelar roll är väl ändå avståndet från sadelröret till styrtammen?
Är det avståndet för långt kan du inte göra nåt i princip för att få det kortare och du kommer sitta extremt oskönt med ont i ryggen som följd.
Är det avståndet för kort kan du alltid testa med längre styrstam.
Har jag fel eller har jag uppfattat det fel att man mäter från vevpartiet till till sadelröret?
Det stämmer att ramstorleken brukar mätas så. Men för att veta vilken ramstorlek som är lämplig behöver man kolla i geometritabeller eller använda cykeltillverkarens eller säljarens rekommendationer.
I geometritabeller brukar det finnas bl.a. reach och stack. De anger inte avståndet från sadelröret utan från vevpartiet till styrstammen, horisontellt och vertikalt. Man kan ju flytta sadeln fram och tillbaka och även byta till annat sadelrör som flyttar sadeln därför är avståndet till vevpartiet, som inte går att flytta, viktigare.
https://road.cc/content/feature/what-are-stack-and-reach-and-why-are-they-important-266968