2025-05-19, 18:53
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreveholmLeif
Det är svårt att lista "anledningar" då det varierar vad som viktigt från person till person. Några anledningar jag kan tänka mig är:
Diakoni
Beroendehjälp
Act SvK arbete utomlands
Förskolor
Detta är saker som jag kan tänka mig att även ateister kan tänka sig bidra till. Sen förstår jag att det är mycket pengar för folk. Även att det tillkommer saker inom svenska kyrkan som man INTE vill bidra till att finansiera.
Det har du fått om bakfoten. Vi ateister vill inte att beroendehjälp, biståndsarbete och förskolor drivs i kristen regi. Inte i religiös regi överhuvudtaget.

Diakoni kan ni väl hålla på med då det har en religös målgrupp.
Citera
2025-05-19, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreveholmLeif
Som rubriken lyder. Är nyfiken på anledningen till varför folk lämnar svenska kyrkan.

Frågan är väl bättre att vända på varför skall man vara medlem?
Jag gick ut för många år sen
Citera
2025-05-19, 19:33
Medlem
svampgaffels avatar
Jag är både döpt och konfirmerad, men det senare endast för att alla andra gjorde det och jag inte ville vara annorlunda. Religion är såklart trams, påhitt och lögn, även om det kan finnas vissa fördelar, såsom samhörighet, samhällsengagemang och att det kan bidra till viss ordning bland människor, även om det också leder till det motsatta. Det bör få ett slut. Jag gick ur för att göra det jag (rimligen) kan för att föregå med gott exempel och visa att det inte är intressant.
Citera
2025-05-19, 19:37
Medlem
GreveholmLeifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Frågan är väl bättre att vända på varför skall man vara medlem?
Jag gick ut för många år sen

Då kan du göra en tråd om det
Citera
2025-05-19, 19:44
Medlem
GreveholmLeifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Det har du fått om bakfoten. Vi ateister vill inte att beroendehjälp, biståndsarbete och förskolor drivs i kristen regi. Inte i religiös regi överhuvudtaget.

Diakoni kan ni väl hålla på med då det har en religös målgrupp.

Är du alla ateisters talesperson? Oerhört många beroende söker hjälp inom kyrkan, utan att vara troende. Hjälp hos diakoner detsamma, sanningen är att många av de mest deprimerade människorna på jorden är ateister från Nordeuropa.
Citera
2025-05-19, 20:44
Medlem
För att dom är muslim och HBTQ vurmare.
Citera
2025-05-19, 20:52
Medlem
Vad finns det för fördelar att vara med respektive nackdelar att gå ur?
Citera
2025-05-19, 22:21
Medlem
GreveholmLeifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentDement
Vad finns det för fördelar att vara med respektive nackdelar att gå ur?

Spara mer pengar
Sluta finansiera något man eventuellt inte tror på

Respektive
Ingen kyrklig begravningsceremoni och vigsel om det är något man vill ha.
Sluta finansiera något man eventuellt tror på.
Citera
2025-05-19, 23:25
Medlem
321js avatar
Den Helige Anden besökte mig under en dröm och sa att jag skulle utveckla min andlighet på egen hand och lämna kyrkan.

De flesta gudstjänster ger mig ingenting förutom en djup känsla av tristess och körsång intresserar mig inte.

Kyrkan är inte intresserad av mig och jag är inte intresserad av kyrkan, likgiltigheten är ömsesidig.

Kyrkan skulle behöva skräddarsy lösningar för mig och den organisationen och kompetensen finns inte. Det kommer inte att hända i framtiden heller.

Kyrkan är bra för dem som jobbar där och för dem som gillar att sjunga i kör.
Senast redigerad av 321j 2025-05-20 kl. 00:23.
Citera
2025-05-20, 06:00
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Den Helige Anden besökte mig under en dröm och sa att jag skulle utveckla min andlighet på egen hand och lämna kyrkan.

De flesta gudstjänster ger mig ingenting förutom en djup känsla av tristess och körsång intresserar mig inte.

Kyrkan är inte intresserad av mig och jag är inte intresserad av kyrkan, likgiltigheten är ömsesidig.

Kyrkan skulle behöva skräddarsy lösningar för mig och den organisationen och kompetensen finns inte. Det kommer inte att hända i framtiden heller.

Kyrkan är bra för dem som jobbar där och för dem som gillar att sjunga i kör.
Lämna kyrkan är ett av det värsta du kan göra inför Gud,du missar den heliga mässan,du kan vara hur religiös och andlig utanför kyrkan som helst men heliga mässan överträffar allt.
Jag skulle rekommendera att du söker dig till en kyrka där eukaristin inte bara är symboliskt utan verkligen innehåller Gud.
Katolska och ortodoxa håller fast vid traditionen,protestantiska kyrkor har tappat det helt.
Citera
2025-05-20, 08:15
Medlem
ArttuWiskarins avatar
För svenska kyrkan lever i apostasi.

Endast genom att läsa bibeln, oreviderade äldre versioner, kan du förstå hur allt egentligen ligger till.
Citera
2025-05-20, 23:49
Medlem
För att jag är Kristen på riktigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här