2025-05-12, 20:10
Medlem
Hej jag tänkte ansöka om körkortstillstånd och då såg jag att ADD/ADHD är något som transportstyrelsen tydligen bryr sig om, vore det smart att ljuga och säga att jag inte har det? Vad kan gå fel? Har igen lust att förnedras av ännu ett läkarmöte för att bevisa att man inte är cp nog att göra normala grejer...
Citera
2025-05-12, 20:16
Medlem
Rickard.Anderssons avatar
Är under utredning att lätta upp kraven vid ADHD, ska vara klart senast 30 September.

Så jag skulle vänta tills det.
Citera
2025-05-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IchWeissNicht
Hej jag tänkte ansöka om körkortstillstånd och då såg jag att ADD/ADHD är något som transportstyrelsen tydligen bryr sig om, vore det smart att ljuga och säga att jag inte har det? Vad kan gå fel? Har igen lust att förnedras av ännu ett läkarmöte för att bevisa att man inte är cp nog att göra normala grejer...

Har du diagnosen så ska du inte ljuga, gör du det kommer du inte få något körkortstillstånd!
Citera
2025-05-12, 21:47
Medlem
Det är nog bäst att vara ärlig annars kanske du får problem om det senare skulle uppdagas att du har en diagnos. Det är/bör inte vara något problem om du inte har super grava svårigheter
Citera
2025-05-12, 21:48
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:

Tala inte om det för dem. Om de ändå skulle få reda på det får du dra en vals för dem. Man har aldrig något för att vara ärlig mot myndigheter. Det är rent självförsvar att ljuga för dem.
Citera
2025-05-12, 22:23
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Och hur hjälpte det dig att berätta om dessa problem för staten?

Lägg ner tugget om att det skulle vara hittepå, bara för du sett lite tik toks där folk fejkar sin ADHD innebär det inte att den inte existerar.
En utredning kan hjälpa på många sätt, de kastar ju inte piller på dig och säger "nu är problemet löst".
Men du kanske har andra erfarenheter?

OnT:
Citat:
När du ansöker om körkortstillstånd med annan behörighet kommer du med största sannolikhet att behöva skicka in ett läkarintyg. Transportstyrelsen har rätt att begära läkarintyg av dig, se körkortslagen 10 kap. 6 §. Det läkaren ska ta hänsyn till i sin bedömning är ett antal olika saker såsom impulskontroll, koncentrationsförmåga, uppmärksamhet och omdöme samt tvångsmässig fixering. Vanligtvis är det inga problem att få körkortstillstånd med en ADHD-diagnos, men det är läkaren som bedömer från fall till fall och det ställs högre krav på de tyngre körkortsbehörigheterna som C och D. För att läsa mer om detta se TSFS 2010:125, 15 kap.och även här.

Du har ingen skyldighet att rapportera in till Transportstyrelsen att du har fått en ADHD-diagnos. Om du ansöker om nytt körkortstillstånd har Transportstyrelsen rätt att kräva läkarintyg och kommer antagligen göra det.

Direkt saxat från lawline. (missade att denna person redan hade körkort men jag antar att det gäller för dig med)
Citera
2025-05-13, 00:25
Medlem
Dom ska bedöma om du kan köra bil, det är väl körskolelärarens uppgift.
Såklartt kan man inte sitta still i bilen när man kör kanske det blir svårt

Jaha det är medicin som är inblandat så är det ju såklart inte lämpligt.
Senast redigerad av troligengud 2025-05-13 kl. 00:27.
Citera
2025-05-13, 06:55
Medlem
Var ärlig med det en gång och fick inget tillstånd, nästa gång ljög jag och det gick igenom utan problem. Så mitt tips är att du ska ljuga.
Citera
2025-05-13, 08:24
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:

Det är lätt att ta körkort, du får inga lättnader för din ADHD. Dessutom är skrivtiden för teorin jättelång så du hinner, adhd elller inte. Försök inte fuska, börja plugga och köra och ta kortet bara...
Citera
2025-05-21, 21:25
Medlem
Uppdatering, om någon är intresserad. Det gick igenom, inga problem.
Citera
2025-05-25, 11:53
Medlem
Pungpuckels avatar
Att inte berätta är ju inte att ljuga, undanhålla heter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in