2025-05-12, 18:45
Avslutad
Varje år den 9 maj minns vi de som stupade och högtidlighåller segern i det Stora fosterländska kriget. Jag följde direktsändningen av militärparaden från Röda torget. Något som imponerade mig var hur man lyckades panorera vid filmningen av flygplanen.

Vid 2:03:32 flyger en drönare nära jetmotorn på en Suchoj Su-30. Hur lyckades de fånga så fascinerande bilder av jaktflygplanen?

Filmen: Russia Victory Day parade 2025, direktsänt av South China Morning Post.
Senast redigerad av LidaSaghaidachn 2025-05-12 kl. 18:48.
Citera
2025-05-12, 19:33
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LidaSaghaidachn
Varje år den 9 maj minns vi de som stupade och högtidlighåller segern i det Stora fosterländska kriget. Jag följde direktsändningen av militärparaden från Röda torget. Något som imponerade mig var hur man lyckades panorera vid filmningen av flygplanen.

Vid 2:03:32 flyger en drönare nära jetmotorn på en Suchoj Su-30. Hur lyckades de fånga så fascinerande bilder av jaktflygplanen?

Filmen: Russia Victory Day parade 2025, direktsänt av South China Morning Post.
Lilla vän, fordonet rör sig i promenadtakt, klart att en kameraförsedd drönare kan slinka förbi.
Ryssland har en annan syn på sina parader, de kallar WW2 för "det stora fosterländska kriget".
Lyssna på musiken, de blandar militärmarscher med gamla hits som skulle förena landet i krig.
Vilket annat land skulle behöva skramla med sina vapen?
Citera
2025-05-12, 19:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Fantastisk film och vilket fint jobb mad filmning och klippning. Hur sjutton dom fått till allt kan man fråga sig ?
Bara koreografin i paraden måste ju övats ordentligt. Marschen som börjar ungefär vid 1:20:00 måste ha varit otroligt svår att samordna med tanke på antalet soldater. Vid 2:00:00 rullar sedan en mängd fordon in, filmade med avancerade och följsamma panoreringar.
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag kan inte se annat än att detta är autentiskt i all sin storslagenhet.

Varför sänder inte SVT detta istället för en massa skit ?
Vissa sekvenser kan vara förinspelade, men de måste ändå anpassas till den faktiska paraden i realtid, ingen lätt uppgift. SVT vill bara framställa Ryska federationen som isolerad och misslyckad. Försvarsmaktens pride-parad är ganska banal i jämförelse.
Citera
2025-05-12, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Lilla vän, fordonet rör sig i promenadtakt, klart att en kameraförsedd drönare kan slinka förbi.
Det är omöjligt för en drönare att filma en Su-30 i luften framför jetmotorn. Jaktplanets hastighet överstiger drönarens, även vid lägsta flyghastighet. Drönaren hade bara sugits in i jetmotorn. Troligare det är kameror i de andra stridsflygplanen i formationen.
Citera
2025-05-12, 20:18
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Men herregud, det är ju för fan datoranimerat. Samma sorts datoranimering användes när Iskanderrobotarna paraderades.

Citera
2025-05-12, 20:40
Medlem
oditnemeuxors avatar
Måste vara datoranimerat alternativt AI-genererat eller /-förstärkt, för en drönare kan omöjligen flyga in och ut ur utblåset på en jetmotor utan att gå sönder.

Och jag tror inte man vill ha drönare flygandes så nära stridsflyg med tanke på risk för kollision. Det hade dragit ner brallorna ordentligt på Putin om ett plan störtade mitt framför allt folk under segerparaden.
Citera
2025-05-12, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oditnemeuxor
Måste vara datoranimerat alternativt AI-genererat eller /-förstärkt, för en drönare kan omöjligen flyga in och ut ur utblåset på en jetmotor utan att gå sönder.
Med tanke på att det var direktsänt och att molnen stämmer, är det mer troligt med ett teleobjektiv från ett annat flygplan i formationen.
Citat:
Ursprungligen postat av oditnemeuxor
Och jag tror inte man vill ha drönare flygandes så nära stridsflyg med tanke på risk för kollision. Det hade dragit ner brallorna ordentligt på Putin om ett plan störtade mitt framför allt folk under segerparaden.
Även om ryska jaktplan är robusta skulle de aldrig riskera att en Su-30 kraschar rakt i läktaren där statscheferna sitter, oavsett hur liten risken är.
Senast redigerad av LidaSaghaidachn 2025-05-12 kl. 21:26.
Citera
2025-05-12, 21:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Bara koreografin i paraden måste ju övats ordentligt. Marschen som börjar ungefär vid 1:20:00 måste ha varit otroligt svår att samordna med tanke på antalet soldater.

Det är ju det musiken är till för, att ge en takt för dom att följa.
Citera
2025-05-12, 23:52
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Det är omöjligt för en drönare att filma en Su-30 i luften framför jetmotorn. Jaktplanets hastighet överstiger drönarens, även vid lägsta flyghastighet. Drönaren hade bara sugits in i jetmotorn. Troligare det är kameror i de andra stridsflygplanen i formationen.
Äsch, ser nu att jag kollade vid fel tid, trodde att det menades vid raketerna.

Tror det är tidigare filmade material som man klipper in.
Det kan vara ett klipp som spelas upp baklänges...
Citera
2025-10-17, 01:55
Medlem
Citat:
Med tanke på att det var direktsänt och att molnen stämmer, är det mer troligt med ett teleobjektiv från ett annat flygplan i formationen.

Molnen stämmer absolut inte. det är mycket mindre moln i den DATORANIMERADE sekvensen.
Citera
2025-10-18, 00:06
Moderator
Neksnors avatar
Från 121 minuter in i filmen och fram till den tid som nämns i TS finns det minst två uppenbara förproducerade, antagligen datoranimerade, sekvenser. Det handlar om närbilder på passerande fordon som bär missiler, om jag minns rätt. Klippen är inte jättebra, men med några deciliter vodka innanför västen kan de nog vara övertygande. Produktionen är däremot ganska snygg, någon har funderat och lyckats klippa in allt i vad som tydligen var en direktsändning. Kan jämföras med när James Bond och Hennes majestät drottningen flög helikopter till London-OS 2012.
https://www.youtube.com/watch?v=1AS-dCdYZbo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in