Hej, jag har en iPad A1566, och funderar på att köpa en ny.
Vad är skillnaden mellan A14 och A16 förutom 1000:- på priset?
Har någon av dom samma fysiska storlek som den jag har nu, och passar i den hållaren jag redan har?
Största skillnaden verkar vara att A16 har 2GB mer i arbetsminne och får väl uppdateringar längre också men båda är större än din nuvarande så passar inte i hållaren https://www.gsmarena.com/apple_ipad_(2025)-13702.php
Hej, jag har en iPad A1566, och funderar på att köpa en ny.
Vad är skillnaden mellan A14 och A16 förutom 1000:- på priset?
Har någon av dom samma fysiska storlek som den jag har nu, och passar i den hållaren jag redan har?
Här har du en sammanfattning från ChatGPT
Skillnaden mellan en iPad med A14 Bionic och en med A16 Bionic är betydande när det gäller prestanda, energieffektivitet och framtidssäkring. Här är en sammanfattning av de viktigaste skillnaderna: 
⸻
🔧 Processor och arkitektur
• A14 Bionic: Tillverkad med 5 nm-teknik, har 6 kärnor (2 högpresterande och 4 energieffektiva), 11,8 miljarder transistorer och en klockfrekvens på upp till 3,1 GHz. 
• A16 Bionic: Tillverkad med 4 nm-teknik, har också 6 kärnor men med högre klockfrekvens (upp till 3,46 GHz), 16 miljarder transistorer och förbättrad energieffektivitet. 
⸻
🚀 Prestanda och grafik
• CPU-prestanda: A16 är cirka 26 % snabbare i enkelkärniga tester och 43 % snabbare i flerkärniga tester jämfört med A14. 
• GPU-prestanda: A16 har en 5-kärnig GPU (4 kärnor i iPad 11:e generationen) med högre frekvens och 50 % högre minnesbandbredd jämfört med A14:s 4-kärniga GPU. 
⸻
🧠 Maskininlärning och Neural Engine
• A14: 16-kärnig Neural Engine med upp till 11 biljoner operationer per sekund. 
• A16: Förbättrad 16-kärnig Neural Engine med upp till 17 biljoner operationer per sekund, vilket ger snabbare och mer effektiv maskininlärning. 
⸻
🔋 Energieffektivitet och batteritid
A16 är mer energieffektiv tack vare den avancerade tillverkningstekniken och förbättrad arkitektur, vilket kan leda till längre batteritid vid liknande användning.
⸻
📱 Funktioner och framtidssäkring
• A14: Används i iPad Air (4:e generationen) och iPad (10:e generationen). 
• A16: Används i iPad (11:e generationen) och erbjuder stöd för nyare tekniker som Smart HDR 4, Bluetooth 5.3 och förbättrad bildsignalprocessor. 
⸻
🧾 Sammanfattning
Funktion A14 Bionic A16 Bionic
Tillverkningsteknik 5 nm 4 nm
Transistorer 11,8 miljarder 16 miljarder
CPU-kärnor 6 (2+4) 6 (2+4)
Klockfrekvens Upp till 3,1 GHz Upp till 3,46 GHz
GPU 4-kärnig 5-kärnig (4 kärnor i iPad 11)
Neural Engine 16 kärnor, 11 TOPS 16 kärnor, 17 TOPS
Minnesbandbredd 34,1 GB/s 51,2 GB/s
Bluetooth-version 5.0 5.3
Används i iPad Air (4:e gen), iPad (10:e) iPad (11:e gen), iPhone 14 Pro
⸻
💡 Slutsats
Om du prioriterar högre prestanda, bättre energieffektivitet och längre framtidssäkring är en iPad med A16 Bionic det bättre valet. Den är särskilt fördelaktig för krävande uppgifter som videoredigering, spel och avancerade appar. Om dina behov är mer grundläggande kan en iPad med A14 Bionic fortfarande erbjuda en solid upplevelse till ett lägre pris.  
⸻
Men även med dessa skillnader är det ändå inget jämfört med ett M-chip.
Förstår inte hur någon ens kan överväga en iPad med A-chip 2025.
Du behöver inte köpa den senaste supertunna. Det räcket med en beg. iPad med M1-chip för att bägge dina två A-chip skall kännas helt meningslösa.