2025-10-21, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GYGG
Första rättegångsdagen i dag och jag loggade in lite snabbt på VLT och kopierade detta:
I dag 10:15
På plats i rättssalen är förutom åklagarna, den misstänkte 38-åringen, tillsammans med sin försvarare. De efterlevande till 38-åringens flickvän, företrädda av advokat Thomas Bodström. På plats är även ex-frun, företrädd av advokat Nina Löwenhielm. Inga av barnen som är målsägare är på plats.

I dag 11:03
Har gärningsmannen hörts ännu? Verkar han ångerfull?
I dag 11:03
Den misstänkte kommer att förhöras senare. Han är märkbart berörd och har gråtit vid flera tillfällen.

I dag 10:53
Åklagaren går in på vad 38-åringen uppgett, att han trodde att det var en tiger han attackerade när han knivhögg sin flickvän. "Han har försökt stoppa blodflödet med en tröja, och det rings ett samtal till 112, men det läggs på innan någon svarar", säger åklagaren.

I dag 10:52
Åklagaren går igenom hur 38-åringen varit stressad bland annat över sin ekonomi. Relationen mellan 38-åringen och flickvän var enligt åklagaren på väg att ta slut.

Man ser också en bild inifrån bilen där det är mycket blåmarkerat för blod på förargolvet och ratten.

I dag 10:49
Hur många plaster är det i salen?
I dag 10:49
Jag skulle säga att det är ett 30-tal åhörare där jag sitter. Sedan sitter fler åhörare i en sidosal.

I dag 10:41
Ser man några skador på ex frun eller den misstänkte?
I dag 10:41
Jag har inte noterat det.

Jag hinner inte följa med mer så någon annan får gärna fortsätta.

Länk?
Citera
2025-10-21, 12:27
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Länk?

Måste vara prenumerant.

https://www.vlt.se/2025-10-21/nu-startar-rattegangen-om-de-valdsamma-daden/?kvitto=1&auth_action=login
Citera
2025-10-21, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Måste vara prenumerant.

https://www.vlt.se/2025-10-21/nu-startar-rattegangen-om-de-valdsamma-daden/?kvitto=1&auth_action=login

Tack, blev det för en tid sedan.
Citera
2025-10-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ja, Jag hade inte sådan koll på sjukdomshistoriken hos alla patienter. Och kommer inte ihåg alla detaljer hos de enskilda tyvärr. Hur snabbt patienterna kom ur akut psykos, efter medicinering, skiljde sig åt. Det var inget binärt tillstånd heller utan mer av ett glidande urträde. Men effekten av medicinering började märkas ganska snabbt. Redan efter en vecka var skillnaden uppenbar.

En annan fråga medan det är lunch i förhandlingen. Sattes det oftast in flera olika antipsykotiska mediciner på de som kom in, eller hur gjorde man? Om du vill berätta. Antar att det är skillnad i för det första grundmedicinering på de med schizofreni och bipolär sjukdom, men ger man liknande antipsykotiska preparat ändå till de med psykos pga skov i sin schizofreni och de med psykos pga skov i sin bipolära sjukdom?

Tänker att man med ledning av vilken medicinering (vilken vi ju iofs inte vet nu då men kanske sen) kan försöka förstå mer om sjukdomsbilden? Har dock för mig att jag läst, kan det ha varit i någon artikel från VLT, att han nu får antipsykotika och ångestdämpande. Var 17 läste jag det någonstans, minns inte nu. Eller var det i något av hans förhör, att han själv säger det 🤔

Kom på, kanske fel att säga psykos om en mani eller depressiv episod också för den delen, i bipolärt skov?
Senast redigerad av KattenSpike 2025-10-21 kl. 13:20.
Citera
2025-10-21, 13:14
Medlem
Finns det inget utlåtande från den rättpsykiatriska undersökningen? Ingenting?
Citera
2025-10-21, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Finns det inget utlåtande från den rättpsykiatriska undersökningen? Ingenting?

Kan tydligen testas att begäras ut efter domen, enligt annan användare här. Kolla lite bak i tråden, bara några poster.
Citera
2025-10-21, 13:20
Medlem
Citat:
Kan tydligen testas att begäras ut efter domen, enligt annan användare här. Kolla lite bak i tråden, bara några poster.

Okej, tack
Citera
2025-10-21, 13:24
Medlem
Läser smskonversationerna.
Herregud tjejen blir hysterisk för han gillar någon annans bild och skriver att han är sjuk, hon har nog lite issues själv också. Herregud
Citera
2025-10-21, 13:28
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
En annan fråga medan det är lunch i förhandlingen. Sattes det oftast in flera olika antipsykotiska mediciner på de som kom in, eller hur gjorde man? Om du vill berätta. Antar att det är skillnad i för det första grundmedicinering på de med schizofreni och bipolär sjukdom, men ger man liknande antipsykotiska preparat ändå till de med psykos pga skov i sin schizofreni och de med psykos pga skov i sin bipolära sjukdom?

Tänker att man med ledning av vilken medicinering (vilken vi ju iofs inte vet nu då men kanske sen) kan försöka förstå mer om sjukdomsbilden? Har dock för mig att jag läst, kan det ha varit i någon artikel från VLT, att han nu får antipsykotika och ångestdämpande. Var 17 läste jag det någonstans, minns inte nu. Eller var det i något av hans förhör, att han själv säger det 🤔

Kom på, kanske fel att säga psykos om en mani eller depressiv episod också för den delen, i bipolärt skov?

Minns inte vilka mediciner som administrerades, men minns att det labbades en hel del. Man provade och bytte om det inte fungerade som tänkt. Inte bara med antipsykosmedicinering, utan även med stabiliserande och antidepp.

Oftast, om det handlade om recidiv, så tittade läkarna på vad som givits sist. Och gav samma, eller skulle prova något nytt. Beroende på vad läkaren hade lust med, var mitt intryck. Bipolära fick oftast Litium ganska snabbt vet jag.

Bipolära i maniskt skov benämndes alltid som psykos på den tiden. I vart fall i de sammanhang jag deltog.
Citera
2025-10-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Läser smskonversationerna.
Herregud tjejen blir hysterisk för han gillar någon annans bild och skriver att han är sjuk, hon har nog lite issues själv också. Herregud

Hon verkar tyvärr ha haft ett mönster av att dras till för henne destruktiva killar. Och att söka bekräftelse hos andra när det blivit problem i nuvarande relation. Haft bråttom osv, kanske pressat på och inte varit helt realistisk. Jag kan samtidigt verkligen förstå hennes frustration över hans velande initialt, för det kan tolkas som ointresse, MEN. Han har hjärntrötthet efter hjärnhinneinflammation och att ha sex barn samtidigt då…

Hon verkade vara väldigt självisk i det, att hon ville bo tillsammans oavsett och lyssnade inte på hans signaler om att han kanske (uppenbarligen) inte orkade det. Hon ville ju inte ha det så, att de bara bodde tillsammans på barnfria veckorna. Som han ändå uttryckte att han ville. Så verkade han ha svårt att stå upp för det, pga då skulle hon inte vilja vara med honom och lämna honom. Hon ville ha ”allt eller inget”, det upprepade hon flera ggr.

Det berättigar ju såklart och självklart inte till det han har gjort någonstans, men det kan vara en delförklaring åtminstone. Att hon pressade honom på så sätt. Det var väl mycket därför han köpte det där huset från början, som det sedan blev så mycket problem med. Ekonomin för tight egentligen. Hon skulle köpt in sig i huset men så kunde hon inte det. Han började vela pga han var rädd att bli utnyttjad ekonomiskt.

Att vilja och att kunna, är två olika saker. Många som inte blivit sjuka på olika sätt, förstår inte det. Sen verkade ju hennes erfarenheter av relationer tyvärr negativt färgade, och då är det lätt att man drar fel slutsatser utifrån den information man har.

Att hon blev väldigt svartsjuk och ännu mer mot slutet, är väl tyvärr inte så konstigt utifrån att han sagt rakt ut att han ff hade känslor för J flera ggr, men oerhört olyckligt alltihop. Det var det jag menade med att de två var destruktiva för varandra. Impulsiva och hade svårt att vara ensamma båda två. Av olika anledningar kanske men iaf.
Senast redigerad av KattenSpike 2025-10-21 kl. 14:01.
Citera
2025-10-21, 13:52
Medlem
Citat:
Minns inte vilka mediciner som administrerades, men minns att det labbades en hel del. Man provade och bytte om det inte fungerade som tänkt. Inte bara med antipsykosmedicinering, utan även med stabiliserande och antidepp.

Oftast, om det handlade om recidiv, så tittade läkarna på vad som givits sist. Och gav samma, eller skulle prova något nytt. Beroende på vad läkaren hade lust med, var mitt intryck. Bipolära fick oftast Litium ganska snabbt vet jag.

Bipolära i maniskt skov benämndes alltid som psykos på den tiden. I vart fall i de sammanhang jag deltog.

Tack. Mmm kan tänka mig det. Vissa läkare är vettiga och vissa är det inte. Och så finns det ett brett spektrum däremellan. Låter vettigt med att ge vad som gavs sist. Bara ändra om det inte fungerar. Men så är ju inte alla dessvärre 😳

Litium till bipolära ja. Gick bipolära oftast redan på underhållsdos litium då? Eller annan stämningsstabiliserare? Jag har inte själv erfarenhet av bipolaritet så jag kan inte så mycket, men har förstått det som att om man är bipolär så bör man ta medicin konstant för att försöka motverka skov. Rätta mig gärna om jag har fel. Eller man kanske bara helt enkelt gav/ger mer av den medicin patienten redan har när patienten är uppe i maniskt skov?
Citera
2025-10-21, 14:25
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Tack. Mmm kan tänka mig det. Vissa läkare är vettiga och vissa är det inte. Och så finns det ett brett spektrum däremellan. Låter vettigt med att ge vad som gavs sist. Bara ändra om det inte fungerar. Men så är ju inte alla dessvärre 😳

Litium till bipolära ja. Gick bipolära oftast redan på underhållsdos litium då? Eller annan stämningsstabiliserare? Jag har inte själv erfarenhet av bipolaritet så jag kan inte så mycket, men har förstått det som att om man är bipolär så bör man ta medicin konstant för att försöka motverka skov. Rätta mig gärna om jag har fel. Eller man kanske bara helt enkelt gav/ger mer av den medicin patienten redan har när patienten är uppe i maniskt skov?

Många kroniskt bipolära fick Litium för evigt. Däribland min anhörig. Problemet var att biverkningar från medicineringen var så svåra. Det var vanligt att patienterna slutade ta medicineringen efter en längre tid utan skov. Med mani som resultat. Och så började det om.

Ser från pågående rättegång att det bekräftades att H drabbades av psykos med vanföreställningar. Hoppas få höra mer om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in