2025-05-07, 18:14
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Otyg är ett svenskt folk metal-band som har haft basen i Skellefteå. Mästerhjärnan är Andreas Hedlund, som ju till vardags huserar i sitt huvudprojekt Vintersorg, och detta band hade han tillsammans med bandkollegan Mattias Marklund.

Detta uppstod under 90-talet och hann släppa studioalbumen "Älvefärd" (1998) och "Sagovindars boning" (1999). Uppgifter finns om att gruppen hade ett tredje album på gång med titeln "Djävulen" men allt splittrades 2002 innan det blev verklighet.

Jag blev aldrig helt och hållet förtrollad av Otyg och deras musikaliska slottsbyggnader men en låt jag verkligen lyssnade på var "Trollslottet". Otroligt bra.

Går att läsa sig till att bandet har initierats på nytt 2012 men frågan är vad man i praktiken har åstadkommit sedan dess? Har varken hört något nytt eller sett något nytt.

Medlemmarna som nu ingår i uppsättningen är:
• Andreas "Vintersorg" Hedlund – sång, keyboard, gitarr, luta
• Mattias Marklund – gitarr
• Daniel Fredriksson – basgitarr, nyckelharpa, sälgflöjt, mungiga, luta, akustisk gitarr
• Cia Hedmark – sång, fiol
• Fredrik Nilsson – trummor, slagverk

Trots att det sista albumet kom för 26 år sen har man ändå skrapat ihop någon miljon streams på Spotify där "Trollslottet" leder ligan.

Det har tisslats och tasslats om att det ska komma någon ny release från det här bandet men det verkar gå segt. Jag kikade på Facebook förut och såg att Mr. V höll på att spela in nytt material och att en låt hade namnet "Isgraven". Kanske att det är dags för Otyg att göra comeback?

Kommer ni ihåg det här bandet och deras musik?
Citera
2025-05-08, 16:09
Medlem
Freebss avatar
Har för mig om att han släppte Otyg & satsade på Vintersorg.
Citera
2026-02-10, 18:20
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Tror inte vi ska hoppas på att Otyg återförenas för ny musik men det som är på gång är releaser med gammalt material.

Citat:
The true spirit of Swedish folk metal in style: the three classic OTYG demos – material considered by many fans as the band’s best and purest moment – finally get official CD release, remastered by Andreas Hedlund himself Vintersorg Many of the songs from these demos were re-recorded for the debut album "Älvefärd".

Innovative and elegant folk metal, with emblematic riffs and masterful use of violin, flute, female vocals and acoustic passages.

De tre demosarna är således:

• "Bergtagen" (1995)
• "In The Dreaming Darkness Of The Magic Forest" (1996)
• "Galdersong To The Mountain Father" (1997)

Alla demos släpps separat men så har man slagit ihop dessa tre och de två fullängdsskivorna också i en fet release: "Folktronen (1995-2000)".

Något för de mest inbitna fansen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in