Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-05-05, 00:58
Medlem
Du har som jag kanske , ju mer man försöker koppla bort något ju värre blir det , kommer i dubbel styrka .
.
Hjärnan är trotsig

Nu måste jag gå och lägga mig , somnar aldrig ju , blir problem.
Citera
2025-05-05, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaC75
Säg att man tänker väldigt mycket. Och ältar en grej och så har det liksom blivit en rätt så mycket större grej än vad det ör och det tar sååå mycket energi så man bara gräver gropen djupare. Hur f-n bryter man det?
Att träna funkar inte, inte mindfulness heller, vet inte alls hur jag ska sluta att fastna i huvudet… det är som att hjärnan blivit helt automatiserad av dessa tankar och de går inte att stoppa utan istället håller jag på att analysera i all oändlighet! Utan att komma till nån lösning. Inser att lösningen inte är att tänka och analysera mer utan att eg göra något helt annat. Frågan är bara vad?!?! Allt blir så tillgjort. Jaha, nu ska jag lägga pussel för att inte tänka osv … blir ju bara värre då ju…

Tankar någon?

När du aldrig kommer fram till en lösning, då har du ältat fel saker.
Citera
2025-05-05, 02:16
Medlem
Majsmannen2s avatar
Är väl därför folk missbrukar olika saker, för att slippa tänka så mycket.

Hitta dig något halv sunt att börja missbruka för att kidnappa hjärnan till det.

Helst en variation. Så blir det mer vardagliga sysslor än missbruk.
Citera
2025-05-05, 03:21
Medlem
Landsbygdens avatar
Man slutar övertänka, när man tänkt klart, och liksom lite funnit en balans i, att mycket av det som ligger framåt, har osäkerhetsfaktorer. Man får försöka hitta lite riktlinjer för sig själv, att hålla sig till, typ.

Man kan ju knappt lära sig någonting, utan att ha misstag att se tillbaka på.

Eller något.

Folk har nog för bråttom med att tänka också.
Citera
2025-05-05, 11:10
Kanske ska du inte ens försöka att sluta med att övertänka? Men lära att hantera och sortera dina tankar. Du måste intigrera med dina tankar utan att involvera dig.
Citera
2025-05-05, 17:16
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Andningsövningar som lugnar fight or flight reaktion? Meditation? Öva upp tålamodet? Ut och rör dig i naturen mer? Har du en pojkvän eller man? Be honom ta dig mer i sängen eller oftare. Lär dig att sitta med tankarna emellanåt utan att försöka bekämpa dom? Använd chatgpt som terapeut?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in