2025-04-28, 11:17
Medlem
Hej alla!

Jag tog examen från en YH-utbildning inom systemutveckling (Java) 2024, men har tyvärr haft svårt att hitta ett jobb sedan dess. Jag har precis gått på min pappaledighet och försöker ta vara på den lilla fritid jag har (mest kvällar/när barnet sover) till att fortsätta utvecklas inom IT och förbättra mina chanser att få jobb — antingen inom support eller backendutveckling.

Jag har kollat på några certifikat som jag funderar på att plugga till, men är osäker på om de verkligen är värda tiden och pengarna eller om det finns bättre alternativ som hjälper mig mer konkret till jobb. Det jag tittat på är:

Microsoft Certified: Azure Fundamentals, och sedan vidare till Azure Developer Associate

Cisco Junior Cybersecurity Analyst, och därefter Cisco Certified Support Technician (CCST)

CompTIA A+

Min fråga är:
Är något av dessa certifikat en bra väg framåt? Eller är det bättre att lägga tiden på något annat?
Alla tips, erfarenheter eller råd tas tacksamt emot!

Tack på förhand! 🙏
Citera
2025-04-28, 11:27
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clintwestwood
Hej alla!

Jag tog examen från en YH-utbildning inom systemutveckling (Java) 2024, men har tyvärr haft svårt att hitta ett jobb sedan dess. Jag har precis gått på min pappaledighet och försöker ta vara på den lilla fritid jag har (mest kvällar/när barnet sover) till att fortsätta utvecklas inom IT och förbättra mina chanser att få jobb — antingen inom support eller backendutveckling.

Jag har kollat på några certifikat som jag funderar på att plugga till, men är osäker på om de verkligen är värda tiden och pengarna eller om det finns bättre alternativ som hjälper mig mer konkret till jobb. Det jag tittat på är:

Microsoft Certified: Azure Fundamentals, och sedan vidare till Azure Developer Associate

Cisco Junior Cybersecurity Analyst, och därefter Cisco Certified Support Technician (CCST)

CompTIA A+

Min fråga är:
Är något av dessa certifikat en bra väg framåt? Eller är det bättre att lägga tiden på något annat?

Tack på förhand! 🙏
Java bra kunna om du vill ha arbete på Amazon, Google, företag som har sstora databaser exempelvis mycket kunder och banker sist men ej minst.
Rätt tunga poster alltså. Kan du Python och JS också kombinerat?
Citera
2025-04-28, 11:53
Medlem
Sn0o0oZs avatar
jo, certifikationerna visar att du har en viss minimumkunskap och framförallt ses det som att du är motiverad när du nyligen tagit tex en comptia cert och därmed gör en insats att komma in i branschen.
Citera
2025-04-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Java bra kunna om du vill ha arbete på Amazon, Google, företag som har sstora databaser exempelvis mycket kunder och banker sist men ej minst.
Rätt tunga poster alltså. Kan du Python och JS också kombinerat?

Jo, har gått en kort kurs i javascript och suttit lite med Python på fritiden men inte tillräckligt! Menar du att jag bör satsa på dessa språken istället för Java?
Citera
2025-04-28, 12:33
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clintwestwood
Hej alla!

CompTIA A+

Min fråga är:

Tack på förhand! 🙏
Hej och wow, starkt att satsa på utveckling under pappaledigheten!
Om målet är backendutveckling, så är kanske Azure Fundamentals (och sen Developer Associate) ett smart val; molnkompetens är hett.
Cisco och CompTIA A+ är mer för support och IT-drift — inte fel om man vill dit, men inte rätt väg om du vill koda och bygga backennd

så:
Kör vidare på Java och bygg små projekt (gärna med Spring Boot).
Lär dig grunderna i Azure och Docker om du har tid.
Publicera allt på GitHub och visa att du kan skapa och driftsätta saker.

Projekt + GitHub + lite moln = mer intressant för arbetsgivare än bara ett certifikat på papper.
Citera
2025-04-28, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Hej och wow, starkt att satsa på utveckling under pappaledigheten!
Om målet är backendutveckling, så är kanske Azure Fundamentals (och sen Developer Associate) ett smart val; molnkompetens är hett.
Cisco och CompTIA A+ är mer för support och IT-drift — inte fel om man vill dit, men inte rätt väg om du vill koda och bygga backennd

så:
Kör vidare på Java och bygg små projekt (gärna med Spring Boot).
Lär dig grunderna i Azure och Docker om du har tid.
Publicera allt på GitHub och visa att du kan skapa och driftsätta saker.

Projekt + GitHub + lite moln = mer intressant för arbetsgivare än bara ett certifikat på papper.

Tack så mycket för din input, det betyder verkligen mycket! 🙏
Jag har faktiskt redan några projekt i Spring Boot uppe på min GitHub – bland annat har jag byggt både backend och frontend för en musikdatabas, och en sida där jag samlar olika events i Malmö från tre olika API:er på ett och samma ställe. Tyvärr har det inte lett till jobb än, men jag tänker att jag får fortsätta bygga fler och mer genomarbetade projekt för att stärka min portfolio.

Jag tycker det är minst lika intressant att jobba inom IT-support som inom programmering, men är lite osäker på var jobben finns. Eftersom jag ännu inte lyckats få ett jobb inom utveckling funderar jag på om jag borde bredda mig mot support också, även om jag inte har så mycket erfarenhet där ännu.
Det viktigaste för mig är att inte gå arbetslös efter min pappaledighet, utan få in en fot i branschen och fortsätta utvecklas därifrån.

Som du säger är molnkompetens hett just nu, så jag ska absolut kika vidare på Azure-certifieringen – känns motiverande att få lite riktning framåt!

Tack igen för ditt stöd och kloka råd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in