Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-27, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Hur har den kunnat hålla sig uppe i 50 år...? Allt annat rymdskrot ramlar ju ner. Har omloppsbanan varit jäkligt hög, eller hur funkar det?

Sovjet lade dessa i en parkeringsbana, vet inte exakt hur högt men högre än 400 kilometer i vart fall. Sonden satt fortfarande fast på slutsteget av R7-raketen, ibland användes Proton-raketen.

I parkeringsbanan kollade man instrumenten och sedan återstartade man slutsteget varefter man avskiljde sonden när den fick upp rätt hastighet. Ibland låg man flera dygn i parkeringsbanan innan man sköt iväg. Det gällde också att rikta in sonden och jag har för mig man använde någon sorts star tracker för att ligga rätt.
Citera
2025-04-27, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Sovjet lade dessa i en parkeringsbana, vet inte exakt hur högt men högre än 400 kilometer i vart fall. Sonden satt fortfarande fast på slutsteget av R7-raketen, ibland användes Proton-raketen.

I parkeringsbanan kollade man instrumenten och sedan återstartade man slutsteget varefter man avskiljde sonden när den fick upp rätt hastighet. Ibland låg man flera dygn i parkeringsbanan innan man sköt iväg. Det gällde också att rikta in sonden och jag har för mig man använde någon sorts star tracker för att ligga rätt.

Ok, tack. Känns ju som det måste vara nåt åldersrekord, den är ju nästan samtida med apolloprogrammet.
Citera
2025-04-27, 22:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Hur har den kunnat hålla sig uppe i 50 år...? Allt annat rymdskrot ramlar ju ner. Har omloppsbanan varit jäkligt hög, eller hur funkar det?

Ja antagligen. SpaceX-satelliterna håller bara sig uppe några få år, kommer inte ihåg men typ max 10 år.
Citera
2025-04-27, 22:20
Medlem
Citat:
Ok, tack. Känns ju som det måste vara nåt åldersrekord, den är ju nästan samtida med apolloprogrammet.

Ja på relativt hög höjd och då lever den länge. Rymdstationen ISS går på lite lägre höjd och då behöver man justera med raketmotorer ibland. Jag tror att Ryssland gjort detta för ISS och man har använt Progress fraktfarkost.

ISS skall så småningom störtas ned med hjälp av SpaceX Dragon, en kraftigare Dragon än vad som nu finns.
Citera
2025-04-27, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja på relativt hög höjd och då lever den länge. Rymdstationen ISS går på lite lägre höjd och då behöver man justera med raketmotorer ibland. Jag tror att Ryssland gjort detta för ISS och man har använt Progress fraktfarkost.

ISS skall så småningom störtas ned med hjälp av SpaceX Dragon, en kraftigare Dragon än vad som nu finns.

Ja, det var det där med ISS jag tänkte på - att man måste knuffa stationen emellanåt för att den ska ligga rätt. Det betyder väl inte att den omgående skulle ramla ner utan de åtgärderna, men rörelsen utan knuffar är väl nedåt/mot jorden.
Citera
2025-04-27, 22:32
Medlem
kalkryggars avatar
Det skulle vara helt underbart om den slog ner i huvudet på Putin. Snacka om karma.

Men den har väl ända en fast omloppsbana så man borde väl veta någorlunda var kring omloppsbanan den slår ner tänker jag?
Citera
2025-04-27, 22:38
Medlem
Citat:
Ja, det var det där med ISS jag tänkte på - att man måste knuffa stationen emellanåt för att den ska ligga rätt. Det betyder väl inte att den omgående skulle ramla ner utan de åtgärderna, men rörelsen utan knuffar är väl nedåt/mot jorden.

Så länge man kan hålla stationen levande behöver man ibland korrigera banan ja. Sedan när den skall skrotas får man se till att delarna faller i havet, det som inte brinner upp.

Därför utvecklar man en specialbyggd Dragon som skall ge dom puffar som är nödvändiga så det inte faller på land.
Citera
2025-04-27, 22:50
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrearage
Det finns ingen anledning att mata svensk propaganda. Det räcker med att läsa primärkällor:
Enligt preliminära beräkningar kommer anordningen att komma in i jordens atmosfär mellan den 8 och 11 maj 2025.
Att bestämma den exakta platsen för farkostens nedslag är en extremt svår uppgift. Baserat på nuvarande omloppsdata kan vi dock anta att nedslagsområdet kommer att ligga i latitudområdet från 52 grader nord till 52 grader syd. Eftersom större delen av jordens yta är täckt av hav är sannolikheten att falla i vatten mycket högre.
Landningsmodulen väger 495 kg och har en diameter på cirka en meter. Enligt satellitexperten Marco Langbroek kan nedslagshastigheten efter inbromsning mot atmosfären uppgå till cirka 242 kilometer i timmen.
Föremålet skulle framstå som en mycket ljusstark och långsam meteor vid återinträdet, troligen med fragmentering.
https://www.ixbt.com/news/2025/04/26/zabytyj-sovetskij-zond-vozvrashaetsja-apparat-1972-goda-upadet-na-zemlju-v-nachale-maja.html

Ursäkta den dumma frågan, men om man har koll på farkosten och kan följa den runt jorden och vet hur den ser ut, vad den väger och hur stor den är plus dess hastighet, varför är det extremt svårt att räkna ut vart den kommer landa på ett ungefär redan idag?
Har vi inte simulationer, modeller och starka teorier för hur objekt i omlopp runt jorden rör sig ganska exakt?
Citera
2025-04-27, 22:54
Medlem
nationalizten88s avatar
Grad 52 Nord är ju söder om Danmark så vi slipper nog få den i skallen, men varje ju lite kul med en direkt hit på Jerusalem eller Mecka bara för att...
Citera
2025-04-27, 23:02
Medlem
Hoppas den slår ner i Malmö
Citera
2025-04-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arrearage
Det finns ingen anledning att mata svensk propaganda. Det räcker med att läsa primärkällor:
Enligt preliminära beräkningar kommer anordningen att komma in i jordens atmosfär mellan den 8 och 11 maj 2025.
Att bestämma den exakta platsen för farkostens nedslag är en extremt svår uppgift. Baserat på nuvarande omloppsdata kan vi dock anta att nedslagsområdet kommer att ligga i latitudområdet från 52 grader nord till 52 grader syd. Eftersom större delen av jordens yta är täckt av hav är sannolikheten att falla i vatten mycket högre.
Landningsmodulen väger 495 kg och har en diameter på cirka en meter. Enligt satellitexperten Marco Langbroek kan nedslagshastigheten efter inbromsning mot atmosfären uppgå till cirka 242 kilometer i timmen.
Föremålet skulle framstå som en mycket ljusstark och långsam meteor vid återinträdet, troligen med fragmentering.
https://www.ixbt.com/news/2025/04/26/zabytyj-sovetskij-zond-vozvrashaetsja-apparat-1972-goda-upadet-na-zemlju-v-nachale-maja.html

Det där utesluter väl Sverige, så då kan jag vara lugn.
Citera
2025-04-28, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
I Aftonbladets artikel står det,
Astronomen Eric Stempels forskar inom rymdfysik vid Uppsala universitet. Han menar att det är för tidigt att oroa sig.

– Med tanke på att jorden mest består av vatten och obebodda områden är risken väldigt liten att den slår ner bland människor, men vi får vänta lite närmare innan vi kan veta var den slår ner, säger han.
Hur exakt kan man få fram nedslagsplats och när?

Gissningsvis så får du veta exakt när och var när forskarna kan räkna ut det. Vilket är antagligen när den beträder atmosfären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in