Citat:
Ursprungligen postat av
GrillMaster2000
Det är skillnad på att förbjuda en handling och en tanke.
Tankebrott och åsiktsförbud känns för mig som uppväxt i Sverige främmande.
Visst homosexualitet har vart olagligt, men vad för andra liknande tankebrott har funnits?
Man kan ioförfig mena att spridandet av tanken, i detta fall förnekelse av förintelsen är en handling och därmed förbjuden men tanken är fri. Så så länge man håller käft begår man inget brott.
Jag har generellt svårt med att yttranden kan vara brottsligt, (förutom copyright och statshemligheter).
Men från sidospåret, jag tycker inte att det du skriver håller.
Ja, jag håller med dig om att det kan vara knepigt att ha förbud mot åsikter. Fast samtidigt tycker jag nog att tex de där skräcktanterna i alla åldrar som åkte till Isis borde ha fått sig en mer redig näsbränna.
Även alla de som stod runt och hejade på.
Frågan är, som du så riktigt framhåller, var linjen mellan tanke och handling går/bör gå. Särskilt när det gäller terrorism/samhällsomstörtande verksamhet är ju detta knepigt. Där ligger det ju i sakens natur att de inblandade inte sprider sitt "evangelium " offentligt utan i mer slutna rum och i mindre grupper.
Men själva ts påstående, att något måste vara sant därför att det är förbjudet, är det jag ville invända mot.
Skulle det vara så det ligger till, borde det ju gälla alla förbud, och det inser ju var och en att det är uppåt väggarna.
Fast mest undrar jag hur det kommer sig att folk alls vill förneka förintelsen och.ändå vara extremhöger. Vill de inte att Farbror Adolf ska vara stolt över dem? Han skulle säkert tycka att de är oförskämda som inte tror att han gjorde det han gjorde.
Hursomhelst, god afton!
T