Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-28, 09:35
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Vad skulle det tjäna till? Putin skulle vinna utan problem, även enligt neutrala ryska opinionsinstitut.

Putin är inte problemet. Ryssland är problemet. Ryssarna (inte bara de etniska ryssarna utan alla folkslagen i russkij mir) är marinerade i bolsjevism och rysk imperialism, och de vill ha sitt imperium tillbaka. Det enda sättet att leva i fred med dem är fred genom överlägsen eldkraft, och det enda sättet att bli av med problemet för gott vore att erövra Ryssland militärt och stycka upp imperiet.

problemet med flashback är att ingen läser vad man svarar på. Mitt svar var upphängt på att Putin var ute ur bilden. Vilket du vetat om du läst.

Jag vet mycket väl att Rysslands population är mycket speciell efter att man blivit hjärntvättade i generationer. Allmänna åsikten i Ryssland i stort är att allmänheten inte ska lägga sig i styrandet av landet. Styr landet gör ledarna. Dom andra hänger bara med.
Citera
2025-04-28, 09:41
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ett mindre land kommer såklart aldrig att kunna producera samma mängder som ett större land av en rad anledningar. Per capita är alltså det enda vettiga sättet att jämföra länders storlek av vapenexport.

Kunde Sverige leverera mängderna som USA gör så skulle vi inte behöva nån annan industri för att bli ett nytt Kuwait när det gäller levnadsstandard.
Jag håller med dig om vi tittar på det som export av vilken vara som helst men om vi tittar på det i antalet vapen och vapensystem som vi producera för att använda inom Nato i ett eventuellt krig mot Ryssland så är det totala antalet viktigare än per capita.

Nu säger jag inte att vi ska ställa om till en krigsekonomi utan bara konstaterar att det är antalet och hur avancerade, eller egentligen effektiva, systemen är som är avgörande i ett eventuellt krig. Fattas det vapen eller system så gör det de även om vi överträffar de flesta länder i produktion per capita.
Citera
2025-04-28, 09:54
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Jag håller med dig om vi tittar på det som export av vilken vara som helst men om vi tittar på det i antalet vapen och vapensystem som vi producera för att använda inom Nato i ett eventuellt krig mot Ryssland så är det totala antalet viktigare än per capita.

Nu säger jag inte att vi ska ställa om till en krigsekonomi utan bara konstaterar att det är antalet och hur avancerade, eller egentligen effektiva, systemen är som är avgörande i ett eventuellt krig. Fattas det vapen eller system så gör det de även om vi överträffar de flesta länder i produktion per capita.

Jag är helt för att Sverige ska kränga vapen. Så mycket vi bara kan. Det finns en anledning att vi ligger högt per capita och det är ju för att vi bygger robusta vapensystem av hög kvalitet. Grejer som alltid fungerar. Sen bygger vi inte hyperavancerade grejer. Men det är inte dom man vinner krig med i slutändan. Särskilt inte mot Ryssland.

Är det något vi kan tacka Ryssland för är det att vi - sedan kriget - alltid kunnat fokusera på en enda (jävligt kärv) fiende. Det och en lång tradition av vapenbyggande. Vi vet hur Ryssarna krigar och vi vet att man behöver grejer som tål att ta stryk och att det inte kommer finnas en ingenjör som rengör och gör service på grejerna under krig.

Exempelvis var F16 var det mest korkade val man kunde göra när det gäller stridsflyg till Ukraina. Sverige hade redan färdiga flygplan och hade tränat personal från Ukraina. Man kan kräma ur mycket fler flygtimmar ur gripen och göra service bakom ett utedass i skogen.

F16 är inte i närheten rent praktiskt. Även om prestandan motsvara Gripen C/D.
Citera
2025-04-28, 10:07
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie
Tyskland saknar el.
Nej de saknar inte el! Däremot har deras elpriser ökat efter att de slutat importera gas från Ryssland
Citera
2025-04-28, 10:20
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
problemet med flashback är att ingen läser vad man svarar på. Mitt svar var upphängt på att Putin var ute ur bilden. Vilket du vetat om du läst.

Jag vet mycket väl att Rysslands population är mycket speciell efter att man blivit hjärntvättade i generationer. Allmänna åsikten i Ryssland i stort är att allmänheten inte ska lägga sig i styrandet av landet. Styr landet gör ledarna. Dom andra hänger bara med.

Min poäng (vilket inte framgick så tydligt, såg jag nu) är att om Putin var ute ur bilden, hade de valt någon lika illa eller värre. Man kan hoppas på att nästa ledare vore mindre kompetent, men att han skulle lösa det problem som Ryssland utgör finns inte på kartan. Flera av de tänkbara efterträdarna är betydligt mer aggressiva i sin imperialism än Putin.
Citera
2025-04-28, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Nej de saknar inte el! Däremot har deras elpriser ökat efter att de slutat importera gas från Ryssland

Jo Tyskland har inte tillräckligt med el för att bygga ut sin industri.
Citera
2025-04-28, 10:56
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Och vad har du för källa på det?
Citera
2025-04-28, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Bra att ha fransoserna på vår sida. Egentligen borde vi utveckla egna kärnvapen, vi har kunskapen och resurserna för det, men det saknas stöd i riksdagen. Synd.

Det smidigaste vore nog om vi inom EU kunde finansiera och köpa kärnvapen av Frankrike.

Frankrike har en fullständig kv-förmåga, inkluderande hela triaden samt taktiska och strategiska stridsspetsar. De har även en djup förståelse för doktrin och styrning vilket är minst lika viktigt för en trovärdig avskräckningseffekt.

Det är viktigt att den samlade arsenalen är ett existentiellt hot mot den dimensionerande fienden (Ryssland i dagsläget).
Men även att varje nation har sin egen kv-arsenal - eftersom det är fullständigt absurt att begära att det franska folket skall riskera Paris för Rovaniemi.
Senast redigerad av MidlifeRambler 2025-04-28 kl. 11:02.
Citera
2025-04-28, 11:01
Medlem
bema56s avatar
Citat:

Rheinmetall bygger ut sin vapenproduktion för fullt.
https://globalgainsnews.substack.com/p/tyska-forsvarsjatten-ser-fortsatt
Citera
2025-04-28, 11:07
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Problemet är att Franska kärnvapen inte skyddar mot invasionen som år efter år kommer via Öresundsbron och via Arlanda.
Om detta skulle vara någon signal så lär Putte skratta gott åt de dumma (snart en etnisk minoritet) Svenskarna.

Invandring är off topic, men kärnvapen är inte det bästa sättet att lösa invandringsfrågan på i min mening.

Att du står på Putin och Rysslands sida är tydligt. Det gör dig till en fiende till Sverige alternativt en landsförrädrare, vilket borde beivras adekvat.
Citera
2025-04-28, 11:51
Medlem
Citat:
Sverige är redan topp tre i världen per capita.
Sverige gör allt mycket bättte än USA och Kina. Underskatta inte de ledande branscherna.

Massinvandringen utav MENA och Afrika är undantaget, där görs inget bättre utan det är destruktivt för vårt land.
Citera
2025-04-28, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Och vad har du för källa på det?

De har stängt ner sina kärnkraftverk. Mer källa än så behövs inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in