2025-04-22, 23:51
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatherineSienna
Då skulle jag chansa med 30 grader fintvättprogram utan centrifug. Berätta sen hur det gick så vi andra får veta!

Ja, har gjort något liknande. Tror jag körde 40 grader utan centrifug. Funkade helt ok på en sådan kasse från ICA.
Citera
2025-04-23, 00:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nä för fan, stå å duscha påsar så det skvätter åt alla håll å i nyllet .. nää
Gör rent dom när du står och duschar! Eller är du något äckel, en ovän till hygien?
Citera
2025-04-23, 00:43
Medlem
Tvättat mina flera gånger i samma material. Biltemas, Ikeas blåa, Återvinnings kassarna, samt andra kassar i plast. Kör på 40 kvicktvätt eller 40 handtvätt, tvättmedel, slatt klorin, låter luft torka.
Funkar utmärkt.
Citera
2025-04-23, 05:43
Medlem
ps870s avatar
Inga problem med maskintvätt. Jag kör mina några gånger per år i ett 30 minuters program på 40 grader.
Citera
2025-04-23, 05:48
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Alt du köper är ju förpackat, vad vill du tvätta bort? Och varför? Är du OCD, eller paranoid?

Alla förpackningar är inte rena utan det kan komma kladd från hyllan de legat på. Ibland läcker en förpackning. Grönsaker kan vara jordiga och trots att jag lägger dem i en papperspåse har det hänt att lite jord åkt ut. Dessutom har jag flers gånger sett barn sitta i kundvagnar med skor. Det händer även att mattan i mitt bagagerum är smutsig eller att golvet alternativt marken ställer påsen på är smutsig.
Citera
2025-04-23, 06:06
Medlem
Köp nya och släng skräp i de gamla. Så mycket kostar de inte.
Citera
2025-04-23, 06:11
Medlem
Obegripligt att det ska behöva startas en tråd om nåt så banalt… Och att det direkt dräller in folk med rent korkade svar och råd.

Det handlar om påsar som kostar runt tian att köpa.
Tycker man behovet för rengöring uppstår så är det väl bara att kasta in en påsjävel i tvättmaskinen och testa på 30-40 grader och ett snällt kort program. Skulle påsen bli kass efter det så har man loosat horribla 10 spänn….

Är man orolig att påsen skulle smälta eller nåt så kunde man ju testa och se vad som händer om man spolar hett vatten på den från kranen, och/eller låta den ligga i varmvattnet med lite tvättmedel, bara som ett enkelt test. Inget märkligt hände, in med den i tvättmaskinen.

Nån i tråden klarade inte ens av att begripa att förpackade saker kan läcka, eller inte vara helt rena.
Har denna aldrig någonsin råkat ut för att t ex färskvaror manskapet i butiken, kött fisk grönsaker frukt etc etc kan råka läcka lite och kan kladda lite ibland…? Och att man inte upptäcker det förrän man är hemma och packar upp…?
Citera
2025-04-23, 11:14
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Alla förpackningar är inte rena utan det kan komma kladd från hyllan de legat på. Ibland läcker en förpackning. Grönsaker kan vara jordiga och trots att jag lägger dem i en papperspåse har det hänt att lite jord åkt ut. Dessutom har jag flers gånger sett barn sitta i kundvagnar med skor. Det händer även att mattan i mitt bagagerum är smutsig eller att golvet alternativt marken ställer påsen på är smutsig.
Jag får väl omformulera min fråga då, eftersom du inte förstod; varför bryr du dig om att påsen eventuellt är smutsig när allt du köper ligger i skyddande förpackningar? Dina inköp är ju skyddade av sina förpackningar även om du bär hem dem i en påse med lite jord på botten.
Citera
2025-04-23, 14:30
Medlem
ps870s avatar
Jag får väl förtydliga mig.
Jag vill inte ha jord, matrester eller annat kladd i påsen eftersom jag ofta använder påsen till att packa saker i.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag får väl omformulera min fråga då, eftersom du inte förstod; varför bryr du dig om att påsen eventuellt är smutsig när allt du köper ligger i skyddande förpackningar? Dina inköp är ju skyddade av sina förpackningar även om du bär hem dem i en påse med lite jord på botten.
Citera
2025-04-23, 14:43
Medlem
Jag brukar använda golvmopp med lite skurmedel i duschen, kan inte bli bättre.
Citera
2025-04-23, 16:33
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Gör rent dom när du står och duschar! Eller är du något äckel, en ovän till hygien?

Hehe.. vilken kombo stå å duscha och rengöra påsar samtidigt
* Om du tänker dig att påsarna kan ha varit i alla väder ute med regn tof
* Det kan ha varit iaf petroliumprodukter eller kemikalierprodukter diverse i vissa som såklart läkt lite
* Det kan ävan ha varit tomma rena matlådor i vissa där man kanske kan ifråga sätta hygienen i påsen
efter ett tag ang damm och ec hur ren matlådan var egentligen på utsidan
* Det kan ha varit sockar i nån där man kan ochså ifrågasätta hur ren dom blev i tvätten ibland
Ja mm och ...

Det vill du jag ska alltså stå naken med i duschen och få det på kroppen eller främst fötterna.
Bra jobbat ;-) (är ironisk) Sen kan man ju märka ut vilka påsar som var mer för smutsigare grejer överlag som de användes för en gång i tiden tillfälligt iaf tex reservdelar till fordon av olika slag men som är tomma idag men som sen kan bara användas för sånt sen

Men självklart kan man ta lite liksom lite fönsterputs eller annat å rengöra invändigt innan med en trasa men tycker tvättmaskinen kan göra resten av jobbet. Jag har jätte många sådana påsar och även är de bra som förvaring i förråd osv

Tänkte bara att det var onödigt att kassera påsarna å köpa nya och samtidigt kanske ta en tvätt på dom i maskinen
Citera
2025-04-23, 16:36
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ta med dom in i duschen när du själv behöver rengöras, för det händer väl då och då hoppas jag...

Hänvisar till ovan inlägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in