2025-04-18, 20:49
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Många motordöva bokmslar till autister kör ju omkring med ruggigt tickande motorer nör en ventil gett sig dig o skuttar omkring på kolven

Värst var en postnordchaffis vars lastbil antagligen hade en knäckt vevstake , han tyckte inte bilen lät konstigt när jag påpekande slamret
Hahaha ja folk bara kör, när det väl tar stopp och skiten inte längre funkar längre gråter dom att det inte fungerar 😁
Citera
2025-04-20, 17:15
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Folk märker ju inte när en cylinder har slocknat i motorn så den vibrerar och låter som en gräsklippare, kompression lös på grund av trasig kamrem, kör med punktering, halva avgassystemet hänger i backen eller gått av folk bara kör.

Jag håller med dig, dte är helt sjukt hur lite folk har koll på sina bilar.
Mer än var tionde kör i princip runt med däcktryck motsvarande att köra med punktering

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/fler-an-var-tionde-kor-med-punktering-122205/
Citera
2025-04-20, 17:45
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Många motordöva bokmslar till autister kör ju omkring med ruggigt tickande motorer nör en ventil gett sig dig o skuttar omkring på kolven

Värst var en postnordchaffis vars lastbil antagligen hade en knäckt vevstake , han tyckte inte bilen lät konstigt när jag påpekande slamret
Haha... jag har nog kört 10,000 mil med en tickande motor... när motorn blev varm så försvann mycket av tickandet. Varför pajade inte min bil och motor? Jag lät den dricka lite vodka också och det gillade den... den lugnade ner sig lite då men körde på ändå!

Jag har meckat själv och bytt en del grejer men hållit med ifrån bromsar och avgasrör. En italienare varvade 4,000 så jag var bara tvungen att sätta i en ny sensor som reglerade korrekt. Då spann den som en katt och visade sina rätta krafter.

Jag är i annan bransch men där händer samma saker. Punka, ingen luft, delar skrapar i och på saker utan att de märker. De kör runt med lösa skruvar... kanske några lösa i skallbenet också? Vem vet då de inte noterar när de tappar... dem... skruvarna.

Nu har jag en mutter lös också men jag märkte ju när den ramlade av... nu hänger den med mig i bakfickan överallt där jag går. :P
Citera
2025-04-20, 17:52
Medlem
Hur kärvade hjulen?
Citera
2025-04-20, 18:11
Medlem
Varför lossa skruvar och ut och åka ?
Jo man märker när hjulen lossnar
Förstår inte hur skruvarna skulle kunna göra så det kärvar? Då är det väl det man skruvar i som kärvar ?

Skruva dom ut sig utan andra fel på gänger och sånt?

Om dom är lösa tror man ju att dom går av pga att det vickar.
Senast redigerad av troligengud 2025-04-20 kl. 18:20.
Citera
2025-04-20, 18:37
Medlem
S.O.Stolps avatar
Men hur går det till rent praktiskt?

För det första måste ju alla fem bultar vara lösa och först lossnar en bult. Det förstår jag att man inte märker. Sen lossnar andra bulten. Samma sak där.

Men sen när tredje bulten har lossnat, då måste det ju börja wobbla och när fjärde bulten har lossnat, och hjulet bara sitter med EN bult, som dessutom är lös, då kan man väl knappt köra bilen?
Citera
2025-04-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Hjulen kärvade lite vid skiftet så jag skruvade på muttrarna på lösen och tog en sväng tills de lossade.
Och då är min fråga:
HUR FAN KAN MAN INTE MÄRKA ATT HJULEN HÅLLER PÅ ATT LOSSA??????
Men vad är frågan egentligen?

Jag uppfattar det så här enligt texten.

Hjulet kärvade i centrum ,på navet när jag skulle skifta hjul så det gick ej ta bort, inte ovanligt att hjulet rostar fast i navcentrum efter vinterns saltslask.

För att fixa detta lossade jag på muttrarna lite och körde,sakta så hjulet vickade loss från navcentrum.

Efter detta ska jag skifta hjulet mot ett annat.

Alltså jag körde INTE tills hjulet trillade av bilen.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-04-20 kl. 19:43.
Citera
2025-04-26, 01:12
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Först skall du överhuvudtaget uppmärksamma att något är fel, sedan koppla ihop det med att hjulen är på väg att lossna. Misstänker att det blir svårt att hinna med när du väl märkt något.
Jag har tappat hjul en gång. Det tog fan 3-4 mil från att det började wobbla till att antispinnen hoppade igång i låg fart (tack och lov, körde 160 bara ett par minuter innan). Trodde axeln hoppade ur led men det var tydligen bara däcket som inte var efterdraget.
Citera
2025-04-26, 07:32
Medlem
Ja folk har dålig koll på bilen och inte ens verktyg för att känna på bultarna efter ett "tält byte" på ica maxis parkering.

Flera gånger jag enkelt "fixat" folks bilar som "drar snett"med att pumpa däcken från ca 1 bar till ca 2,5 som det ska vara.
En stolle hade 0,5 bar och undrade varför bilen betedde sig konstigt.

Blivit betydligt bättre sedan däcktrycksvarnaren kommit på plats.
Citera
2025-04-26, 10:48
Medlem
loctite
Citera
2025-04-30, 11:50
Medlem
Jag har inte tappat något hjul - men jag kunde ha gjort det.
Hörde hur det började skramlade från höger framhjul.
Stannade och ruskade på hjulet.
Det satt fast.
Tog bort hjulsidan och fann en lös mutter innanför.
Bilen hade tidigare varit hos gummiverkstad för att laga en punktering på det hjulet.
Citera
2025-04-30, 12:31
Medlem
Många förstår inte detta med orsak och verkan. Spänner man inte mutter/bult med rätt moment kan de lossna. Men detta räcker inte utan man måste även ha rätt fas på mutter/bult så att det är samma på fälgen. Det kan vara olika på ens vinter- och sommarhjul. Då måste man byta mutter/bult så att de passar med hjulen. Är det olika faser på hjul och mutter/bult så kommer det lossna oavsett hur hårt man spänt dem. Därför är det även bäst att göra det själv för hjulbytare kan man inte lita på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in