2025-04-18, 00:44
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazoid
Nu var det inte personer det handlade om, utan om en politisk organisation med uttalade avsikter att bryta mot lagen i ideologiska syften.
Så jag frågar igen, ...ska politiska organisationer ha rätt att göra så?
Man dömer enskilda personer för brott, inte organisationer.

Återställ våtmarker kallar sig partipolitiskt obunden, är det en politisk organisation då?
Citera
2025-04-18, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore

Återställ våtmarker kallar sig partipolitiskt obunden, är det en politisk organisation då?
Organisationer som uppmanar till och organiserar lagbrott ska vara tillåtna och inte ställas inför rätta alltså?
Citera
2025-04-18, 02:17
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammutballe
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mP4A1v/uppgifter-sabotage-pa-vasaskeppet

"Två aktivister har setts klättra på Vasaskeppet i Vasamuseet i Stockholm, enligt uppgifter till Aftonbladet."

Är det inte dags att låsa in dessa galningar? Dom är ju bara ute för att provocera och skada.

Utnyttja vasaskepet och miljön för lite egen tid i rampljuset. Borde skämmas, men det gör dom inte.
Citera
2025-04-18, 03:32
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Kan man inte bara förstöra 1 hektar våtmark som straff? Göra ett exempel av dessa sinnesslöa as?
mtp att man årligen förstör mer än 1000hektar våtmark så tror jag en sån liten pet inte känns allt för mycket
Citera
2025-04-18, 06:07
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Kan man inte bara förstöra 1 hektar våtmark som straff? Göra ett exempel av dessa sinnesslöa as?

Hahaha. Bra tänkt.

1 hektar våtmark ryker vid varje aktion som påverkar vanliga människor.

Logiskt, kännbart och fullt rimligt.
Citera
2025-04-18, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore

Organisationer som ägnar sig åt att begå brott kan förbjudas.

Finns redan förslag från riksdagen att förbjuda samhällsskadliga organisationer och införa straffasnvar för deltagande i dessa.

https://www.regeringen.se/contentassets/882f08e047ba47a2888f52fd1fe1f9b9/forbud-mot-rasistiska-organisationer-dir.-2019-39.pdf

Irrelevant om organisationen kallar sig själva politisk eller inte.
Citera
2025-04-18, 07:35
Medlem
brunnsangs avatar
Vart bor dessa idioter?
Citera
2025-04-18, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Sätt dessa aktivister på en överlastad och icke sjövärdig pråm norr om Gamla Stan, och sänd ut pråmen på exakt samma rutt som Vasaskeppet tog.

Under pompa och ståt.

Det hade varit karma.

Ordet "terrorist" har missbrukats ganska mycket de senaste 25 åren men att "Återställ Våtmarker" är en kriminell organisation råder det ju inga tvivel om. Inte heller om att staten skulle kunna agera mycket hårdare mot dem om det bara fanns politisk vilja.
Citera
2025-04-18, 08:12
Medlem
Elitmalajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidi75
Låt aktivisterna vara. Det råder yttrandefrihet. Vi lever i en demokrati. Glöm ej det.
Om de hade framfört sina åsikter på ett lagenligt sätt, då hade jag kunnat respektera det. Nu misstänks de för grovt olaga intrång. Jag anser att aktivister som inte följer de demokratiska spelreglerna skall beivras. Lagar gäller även människor som anser att miljöarbetet måste stärkas.
Citera
2025-04-18, 08:19
Medlem
Citat:
Låt aktivisterna vara. Det råder yttrandefrihet. Vi lever i en demokrati. Glöm ej det.
Tycker du att jag ska få bryta mig in i ditt hem,

med motiveringen att jag är "aktivist" och att det råder "yttrandefrihet"?
Citera
2025-04-18, 08:28
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Tänk om alla följde ditt råd.
-Vad är det då för mening med att protestera, om allt du gör bara bemöts med ett trött "Jaså".
Trots allt så är målet för aktivisten att trigga samhällets motåtgärder, först då kan man framstå som en rättfärdig martyr.
Citera
2025-04-18, 08:41
Medlem
Duvlorts avatar
De attackerar Vasaloppet och nu Vasaskeppet.
Finns det någon utländsk sabotagegrupp som tror att vi svenskar har någon större dyrkan av Gustav Vasa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in