2025-04-14, 20:35
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Grundlagen är väldigt tydlig med att det går att införa särskilda begränsningar för icke-medborgares yttrandefrihet. Se 2 kap. 25 § regeringsformen. Att förslaget är förenligt med grundlagen i denna del är något som vandelsutredningen (SOU 2025:33) går igenom mer i detalj i avsnitt 5.6 (sidan 309 och framåt).
Bra. Vissa har förfasat sig över att det skulle kunna bli ett A och ett B-lag men vari ligger det konstiga i att medborgare skulle ha större rättigheter i sitt eget land än vad icke medborgare har?
Det är väl för i helvete det normala i hela världen.
Citera
2025-04-14, 20:41
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Bra. Vissa har förfasat sig över att det skulle kunna bli ett A och ett B-lag men vari ligger det konstiga i att medborgare skulle ha större rättigheter i sitt eget land än vad icke medborgare har?

Nej du har faktiskt helt fel. Det finns inget land där yttrandefrihet gäller för egna medborgare men specifikt inte för utlänningar.
Citera
2025-04-14, 20:41
Medlem
Om vi inte får bort vissa grupper ut ur landet, låser in andra eller ställer nya hårdare krav, så har vi nog inget demokratiskt sekulariserat jämlikt jämställt välfärdssamhälle i framtiden. Men jag antar att det inte bekommer dem ett endaste dugg.
Citera
2025-04-14, 20:49
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Nej du har faktiskt helt fel. Det finns inget land där yttrandefrihet gäller för egna medborgare men specifikt inte för utlänningar.

Jag har för i helvete inte sagt något öht om vad som gäller för specifikt yttrandefrihet men jag blir nyfiken på hur du kan veta att inget land i hela världen gör skillnad på yttrandefriheten för medborgare och utlänningar? Vad har du för belägg för detta?
Citera
2025-04-14, 20:57
Medlem
Citat:
Frågor

Anser du att

A: Olle, född svensk ska få propagera för Sharia i Sverige och är olämplig som svensk medborgare?

B: Mustafa, född syrian, nu svensk medborgare ska få propagera för Sharia i Sverige och är olämplig som svensk medborgare?

Det framgår väl rätt klart att svaret är ja, de skall få propagera för sharia lag om de är svenska medborgare. Om de däremot uppviglar andra till att begå brott när de propagerar för sharia så bör de givetvis straffas för det, där anser jag att gränsen för yttrandefrihet bör dras.

Alltså helt ok att säga; Sharia är en bra grej, det borde vi införa

Inte alls ok att säga; Sharia är en bra grej, det borde vi införa och alla som är emot det skall vi skära halsen av
Citera
2025-04-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Vågar man gissa på att Jesper kommer gå att finna i första maj tåget och i den lokala demonstrationen för Palestina? Precis som alla andra "experter" och "professorer" från olika universitet som ska uttala sin visdom?
Strömbäck är en flitig vänsterdebattör och har dessutom släppt en undersökning som "visar" att SVT & SR inte har någon politisk slagsida. Så han lär antagligen dyka upp i någon demonstration, iklädd terrortrasa.
Citera
2025-04-14, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Det är den här sjuka jävla generationen av professorer, ekonomer, politiker och företagsledare som fört Europa till det största kriget sedan andra världskriget. Under deras förmyndarskap. De kommer gå till historien som "krigsgenerationen". Hade de här typerna suttit vid makten under kalla kriget hade vi garanterat haft ett kärnvapenkrig. Totalt värdelösa i sin laglöshet och sjuka ideologier som inte ens fungerar på skrivbordet. Men ett gott skratt får man iaf.

Nu är ju i och för sig öppenheten för andra nationaliteter och kulturer en följd av att rassegenerationen startade två världskrig på mindre än 40 år..
Kan du förtydliga hur dessa professorer, ekonomer, politiker och företagsledare är ansvariga för att krigskåta ledare i U-länder anfaller sina grannar?
Citera
2025-04-14, 21:14
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Jag har för i helvete inte sagt något öht om vad som gäller för specifikt yttrandefrihet men jag blir nyfiken på hur du kan veta att inget land i hela världen gör skillnad på yttrandefriheten för medborgare och utlänningar? Vad har du för belägg för detta?

Det är du som ska visa belägg för motsatsen
Citera
2025-04-14, 21:16
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Det framgår väl rätt klart att svaret är ja, de skall få propagera för sharia lag om de är svenska medborgare. Om de däremot uppviglar andra till att begå brott när de propagerar för sharia så bör de givetvis straffas för det, där anser jag att gränsen för yttrandefrihet bör dras.

Alltså helt ok att säga; Sharia är en bra grej, det borde vi införa

Inte alls ok att säga; Sharia är en bra grej, det borde vi införa och alla som är emot det skall vi skära halsen av

Anser du även att Mustafa som söker svenskt medborgarskap ska få säga att vi ska ha sharia i Sverige?
Citera
2025-04-14, 21:23
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Det är du som ska visa belägg för motsatsen

Nej, det tillhör god debattetik att den som först påstår något är den som lägger fram bevis för detta påstående...
Citera
2025-04-14, 21:34
Medlem
Citat:
Anser du även att Mustafa som söker svenskt medborgarskap ska få säga att vi ska ha sharia i Sverige?

Om man uttrycker den formen av åsikter så är man inte lämplig som svensk medborgare.
Innebär det att man omedelbart skall utvisas?
Där skulle jag säga nej, det beror på. Om man samtidigt uppviglar till brott, ja då skall man ut... direkt.
Skriver man t.ex. på facebook att sharia är en bra grej, det borde införas i Sverige, så skulle jag säga att det i sig inte skulle föranleda omedelbar utvisning men tas med i bedömningen om man skall få stanna i Sverige och om man skall få bli svensk medborgare.
Citera
2025-04-14, 21:37
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Man inser ju två saker. Vi behöver minska skatten och den skatt som pinar oss, den skall inte gå till människor som hatar vita.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in