2026-01-23, 01:20
Medlem
DenverAirports avatar
Vi närmar oss $5000/oz. Uppsidan är oändlig.
Citera
2026-03-14, 18:18
Medlem
Vad spås ske med guldgrävarafonderna? Nedåt i fredags efter stark utveckling upp 2026.
Citera
2026-03-26, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Vi närmar oss $5000/oz. Uppsidan är oändlig.
Känns det fortfarande likadant angående uppsidan?
Citera
2026-03-26, 16:52
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mezzoforte
Känns det fortfarande likadant angående uppsidan?

Det är ett faktum. Olja har ett tak på 200 dollar och ett golv på 50 dollar. Guld har inga gränser. Priset kan vara 1000 dollar per uns, 5000 eller 50 miljarder.
Citera
2026-08-22, 23:27
Medlem
DenverAirports avatar
+35% på en månad är inte illa.
Citera
2026-08-25, 16:58
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
+35% på en månad är inte illa.
Svinhög avgift på 2,58%.
Citera
2026-08-25, 18:37
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Svinhög avgift på 2,58%.

Plus växlingsavgift vid köp och sälj eftersom den handlas i USD. Avgiften är dock redan avdragen i avkastningen. Om fonden går svinbra kanske man står ut med den svinhöga avgiften?

Ett tips är annars att välja denna och andra dyrare fonder i premiepensionen där avgifterna generellt är kraftigt rabatterade.

Men visst finns det billigare guldfonder, t.ex. AuAg Gold Rush, 1,42 % i avgift hos Avanza och ingen växlingsavgift eftersom den handlas i SEK.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1632000
Citera
2026-08-25, 21:00
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Plus växlingsavgift vid köp och sälj eftersom den handlas i USD. Avgiften är dock redan avdragen i avkastningen. Om fonden går svinbra kanske man står ut med den svinhöga avgiften?

Ett tips är annars att välja denna och andra dyrare fonder i premiepensionen där avgifterna generellt är kraftigt rabatterade.

Men visst finns det billigare guldfonder, t.ex. AuAg Gold Rush, 1,42 % i avgift hos Avanza och ingen växlingsavgift eftersom den handlas i SEK.

Vilka fonder äger du själv?
Jag kan bara köpa World BGF Gold. Vill inte gå in på varför.
Citera
2026-08-25, 21:30
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Vilka fonder äger du själv?
Jag kan bara köpa World BGF Gold. Vill inte gå in på varför.

Jag har BGF World Gold i tjänstepensionen (20 %) och har tidigare även haft den i premiepensionen. Nu har jag BGF World Mining där i stället som ger en bredare exponering mot gruvsektorn. I mitt "privata" sparande har jag AuAg Gold Rush och sen en tid tillbaka återigen AuAg Silver Bullet. Samtliga dessa fonder har förräntat sig väldigt bra.

Volatilt dock, så det får man vara beredd på. Jag har sålt av en del när nedåttrenden satt sig och sen köpt tillbaka lite när det vänt uppåt igen.
Citera
2026-08-26, 10:52
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Varför inte köpa en ETF istället? Jag har VanEck Goldminers. Den har 0.5% i avgift och har ungefär lika stor spridning som BGF.

Jag vet att det är totalavkastningen som är det relevanta i slutändan men kan jag undvika att göda BlackRocks feta rövar med min avkastning ser jag nästan ett värde i det. VanEck är inte nödvändigtvis mycket bättre men dom har mig veterligen iallafall inte lagt sig i amerikansk politik i samma omfattning som BlackRock.

På 5 år har BGF avkastat 242% och VanEck 253%. Alltid något.
Citera
2026-09-16, 11:09
Medlem
Köpte denna BlackRock guld fond idag med mina premipensionsmedel. Tror kronan faller och guldet är på väg upp så fort oljepriset slutar att rusa. Osäkert i USA men det verkar vara hög exponering av företag i Canada.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in