2025-04-11, 12:13
Medlem
Sladdarens avatar
Hej

Alltså inte microfiberdukar så som är luddiga och trådiga utan optikdukar fast det är en form av microfiber. Oftast väldigt blanka i utseendet. Det är kopior av vad optiker använder eller det du får med dig vid ev köp av solglasögon. Behöver såna dukar iaf

Så här ser de ut liksom

https://www.amazon.se/AONAT-Microfiber-Reng%C3%B6ringsduk-reng%C3%B6ringsdukar-surfplattor/dp/B0BTNZZ31K
Citera
2025-04-11, 12:20
Medlem
Banditas avatar
Ja alltså vi har beställt exakt sådana som du länkade från Amazon. Tre av fem hemma har glasögon, och de där enstaka stackarna man får med från optikern försvinner ju på tre röda. Så vi har en låda med ett litet stash så att man alltid vet var det finns att finna.
Citera
2025-04-11, 13:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Ja alltså vi har beställt exakt sådana som du länkade från Amazon. Tre av fem hemma har glasögon, och de där enstaka stackarna man får med från optikern försvinner ju på tre röda. Så vi har en låda med ett litet stash så att man alltid vet var det finns att finna.
Ett tips, du kan köpa vanliga mikrofiberdukar (anpassade för speglar och glasrutor) på mataffären betydligt billigare.
Citera
2025-04-11, 14:24
Medlem
Sinraths avatar
Hur tvättar ni era glasögon innan ni kör med duken?
Först måste allt som fastnat bort, oftast små partiklar och fett från ansiktet. Att bara spraya med optikspray och sen köra duk (eller bara duk) smetar bara runt kladdet.
Jag gillar bäst att skölja under ljummet vatten (inte hett för att akta ytbehandlingen) och sen ta en droppen diskmedel mellan två fingrar för att gno bort fettfläckarna under varsamt rinnande vatten. Sen skaka och torka torrt.
Citera
2025-04-11, 14:57
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Först måste allt som fastnat bort, oftast små partiklar och fett från ansiktet. Att bara spraya med optikspray och sen köra duk (eller bara duk) smetar bara runt kladdet.
Jag gillar bäst att skölja under ljummet vatten (inte hett för att akta ytbehandlingen) och sen ta en droppen diskmedel mellan två fingrar för att gno bort fettfläckarna under varsamt rinnande vatten. Sen skaka och torka torrt.

Ibland med optikspray om det bara är lätt flammigt.
Har jag haft smink som har lyckats smeta av sig på glaset så kör jag också med vatten och en droppe diskmedel
Citera
2025-04-11, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Har köpt en speciell spray som också har ett imskydd. Professional Clean står det på flaskan. Har använt i flera år. Så himla skönt att kunna öppna diskmaskinen eller kunna gå in på pizzerian utan att de immar igen.

Vet inte var man får tag på den bara. Brukar köpa på en mässa
Senast redigerad av Ensamvarg666 2025-04-11 kl. 21:03.
Citera
2025-04-13, 18:24
Medlem
Sladdarens avatar
Synd.. ha kikare och systemkamera, känsliga skärmar samt känslig elektronik som behöver rengöras ibland med en duk och inte bara tryckluft och sprit. Märkligt

Jaja blir väl en amazon beställning då för mina gamla optikdukar börjar slitas ut eller är allmänt gamla efter tvättar ochså.

Plus att ni som har vanliga glasögon istället för bara solglasögon måste ju springa till optikern då för att få tag i dessa dukar. Märkligt att de inte sälja iaf av Optiker online ? Dom dukarna har funnits i evigheter och är det absolut bästa rengöringsdukar för glasögon mm områden både till luddfrihet och viss absorbtion samt poleringsegenskaper

Kan ju ochså vara så att duken har en annan titel och benämns bara med andra ord så man googlar fel
ochså på andra handelsplatser online
Citera
2025-04-16, 18:50
Medlem
Använder dessa till mina glasögon:

https://www.biltema.se/hem/stadning/mikrofiberdukar/mikrofiberduk-5-pack-2000061855
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in