2025-04-12, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Så som du uttryckte dig så fick man intrycket av att du menade att de tagit bort den.

Hur skulle det hjälpa med klimatmålen menar du ifall den varit orörd?

Ja kanske var lite otydlig. Men jag tänkte, om man blandar in biodrivmedel går det åt mindre fossilt bränsle? Lite lägre konsumtion blir det väl också om priset hade förblivit lite högre vilket får ner CO2 utsläppen ytterligare något. Jag tror tanken med reduktionsplikten är just att minska CO2-utsläpp och komma närmare klimatmål på så sätt. Eller har du någon annan bild?

De (Kristerson et al) sitter ju i rävsaxen att vara bundna av populistiska vallöften om sänkta drivmedelspriser och kärnkraft. Till slut är det ju väljarna som valt att strunta i vetenskap osv. Så man kanske inte ska skylla på Kristerson och Busch personligen.
Citera
2025-04-12, 12:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enok71
Ja kanske var lite otydlig. Men jag tänkte, om man blandar in biodrivmedel går det åt mindre fossilt bränsle? Lite lägre konsumtion blir det väl också om priset hade förblivit lite högre vilket får ner CO2 utsläppen ytterligare något. Jag tror tanken med reduktionsplikten är just att minska CO2-utsläpp och komma närmare klimatmål på så sätt. Eller har du någon annan bild?

Jag vet inte. Det ser ju ut som att allt ska gå över till att vara eldrivet oavsett. Då krävs ju uppenbarligen fossilfri och stabil elproduktion, t ex kärnkraft.
Citera
2025-04-12, 12:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Nej, jag tycker bara att det är fel att piska sin egen befolkning som redan har MVG för ytterligare någon promilles förbättring i landet som redan nu påverkar jorden med typ en tusendels promille
Vi ligger ungefär på genomsnitt för världens befolkning så länge man inte räknar med vår konsumtion. Tar man med allt vi importerar ligger vi betydligt värre till.
Citera
2025-04-12, 12:10
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Paritet?
Vet du ens hur sjukt bra vi är på att (automatiskt) sortera sopor i det här landet?
Och rena avgaser från värmeverk...

Meningen var att belysa faktumet att vi sopsorterar på alla fronter utan att det sker en nämnvärt återvinning (Det som vi konsumenter tror och har blivit itutat )

En stor bluff m.a.o.
Citera
2025-04-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vi ligger ungefär på genomsnitt för världens befolkning så länge man inte räknar med vår konsumtion. Tar man med allt vi importerar ligger vi betydligt värre till.
I förbrukning av resurser Ja!

Nu pratar vi utsläpp. Miljö-förstöring.
Citera
2025-04-12, 12:17
Avstängd
Citat:
Nu pratar vi utsläpp. Miljö-förstöring.
Jag talade också om CO2-utsläpp.
Citera
2025-04-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Meningen var att belysa faktumet att vi sopsorterar på alla fronter utan att det sker en nämnvärt återvinning (Det som vi konsumenter tror och har blivit itutat )

En stor bluff m.a.o.

För att återvinning är klart bättre än att elda upp.

Meeeeeeen, det innebär inte att elda upp i Sveriges värmeverk innebär någon större miljö-påverkan övht.
Citera
2025-04-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag talade också om CO2-utsläpp.

Då är du också medveten om att över 90% av miljö-förstöringen som sker i sverige inte ens kommer ifrån SE?
Citera
2025-04-12, 12:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Nej, jag tycker bara att det är fel att piska sin egen befolkning som redan har MVG för ytterligare någon promilles förbättring i landet som redan nu påverkar jorden med typ en tusendels promille

Jag känner mig inte särskilt piskad när det kommer till miljöarbete. Känner du att staten flåsar dig i nacken när det kommer till dessa frågor?
Citera
2025-04-12, 12:25
Medlem
Smugumins avatar
Riktigt tragiskt men man är ju inte förvånad att blåbruna smörjan är inkompetenta och inte prioriterar klimatmålen
Citera
2025-04-12, 12:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför skulle just svenskar vara bortkopplade från globalt miljöarbete? Självklart påverkar det vi gör här även resten av världen. Slänger du ett sugrör i Östersjön så kan detta sugrör fastna i nosen på en sköldpadda utanför Bali om några år.

Jo givetvis,
Nu vet jag inte om du är lite efter mentalt på något vis!
Men om man tycker att Sverige ska och behöver göra lika mycket som dom bör göra i Indien så har man inte alla besticken i lådan så att säga.
Citera
2025-04-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag känner mig inte särskilt piskad när det kommer till miljöarbete. Känner du att staten flåsar dig i nacken när det kommer till dessa frågor?

Helt klart!
Varje gång jag köper en mejeri produkt.
Miljö skatten man pröjsar på flygbiljetten när man åker iväg någon stans för att under någon få vecka under året vill se hur vacker världen är på andra platser.

Parkerings avgiften när man försöker ta med en tjej på en nice middag,bio lr något. On & on & on.

Allt sånt får en att vilja elda upp närmsta MP-levande!

Vill man bli riktigt förbannad är det ju bara att läsa regerande Mr-toppidiot tovatts x inlägg (twitter)
Senast redigerad av Chilledippen 2025-04-12 kl. 12:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in