2006-08-28, 00:27
Medlem
Pär Besvärs avatar
Jo det är så att jag på sista tiden har fått ett för allvarligt problem ,och tänkte fråga er .
När jag blir trött och lägger mej och precis ska till att somna ,så vaknar jag av en kraftig stöt i hjärnan , detta har blivit ett allvarligt problem för mig .
Detta har hållt på i ungefär ett år ,en till flera gånger i veckan.
Har funderat men inte kommit fram till någon logisk eller naturlig orsak, är för övrigt frisk och har god koll på hälsan
Vad finns det för regler inom statlig sjukvård för undersökning ?

vad kan orsaken vara ,tacksam för svar
Citera
2006-08-28, 00:36
Medlem
spatrics avatar
Vad menas med kraftig stöt? Gör det ont?

Ibland när jag håller på att somna så "hör" jag en dov smäll som jag vaknar utav.. Ungefär som att man drömmer att det smäller högt, fast eftersom man inte riktigt sover så känns det mycket verkligare..

Undra om det är samma grej?
Citera
2006-08-28, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pär Besvär
Jo det är så att jag på sista tiden har fått ett för allvarligt problem ,och tänkte fråga er .
När jag blir trött och lägger mej och precis ska till att somna ,så vaknar jag av en kraftig stöt i hjärnan , detta har blivit ett allvarligt problem för mig .
Detta har hållt på i ungefär ett år ,en till flera gånger i veckan.
Har funderat men inte kommit fram till någon logisk eller naturlig orsak, är för övrigt frisk och har god koll på hälsan
Vad finns det för regler inom statlig sjukvård för undersökning ?

vad kan orsaken vara ,tacksam för svar

Menar du som att det liksom skulle skjuta som en blixt i skallen på dig? Som en stöt, då?
Är det bara då du ska sova som detta inträffar? Alltså bara när du ligger ned? Tänkte att kanske det är din nacke som spökar..........
Annars har jag det också som spatric beskriver och det kan ju vara det du med "lider" utav.
Citera
2006-08-28, 00:55
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Ibland kan jag få en 'sömnspasm' under insomningsfasen. En 'jätteilning' som svirrar till i skallen, ofta kombinerad med en okontrollerad ryckning i hela kroppen. Ofarligt har jag läst mig till, det närmaste jag kan kommentera.
Citera
2006-08-28, 01:56
Medlem
Pär Besvärs avatar
nja ,det det är mer som en stöt i hjärnan från bakhuvudet ,hela huvudet rycker till.
Det gör inte ont.
Önskar fler svar ,tack.
Citera
2006-08-29, 12:07
Medlem
spatrics avatar
En gissning från min sida är att det är någon nerv i nacken/bakhuvudet som ligger i kläm.. massage kanske hjälper?
Citera
2006-08-29, 13:12
Medlem
har nåt liknande... precis när jag känner att världen försvinner så skjuter det till och hela kroppen hoppar till.

har också läst att det ska vara ofarligt, kan bero på att hjärnan "inte är klar" med dagens göromål inför sömnen
Citera
2006-08-29, 20:23
Medlem
wääuus avatar
händer mig ofta också, ibland när man somnat helt att man rycker till i samband med nån dröm eller nåt. men den där stötgrejen? går du på någon medecin eller nånting?
Citera
2006-08-30, 01:04
Medlem
Har liknande problem, precis innan man ska sova så kan det inträffa en skarp blixt med tillhörande knäpp i huvudet. Eller ett ljud som att någon "skjuter" en i huvudet. Man är direkt klarvaken.

Tror det är helt naturligt. Någon liten nervcell som inte hänger på med på vad resten av kroppen gör.

Det är stor skillnad på detta och ryckningar i ben och armar.
Citera
2006-08-30, 01:08
Medlem
herons avatar
Dom där spasmer rycken man får strax innan man somnar eller straxt efter att man somnat in har man egentligen hela tiden. Just i övergången till sömnen är det nån del i hjärnan som håller koll på rycken, vilken går in i nån slags övergångsfas och ballar ur lite.
Citera
2006-08-30, 18:21
Medlem
polyesterpams avatar
kallas for 'hypnagogic jerks'. helt normalt.
Citera
2006-08-30, 18:24
Medlem
en fråga på samma tema, jag kunde vakna av att en väldig yrsel förut när jag var yngre, huvudet snurrade runt okontrollerat som på en cp-skadad i ett antal sekunder, sen nyktrade jag till. Vad var det för något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in