2025-04-08, 16:01
Medlem
bortmedfifittors avatar
Följande har hänt.

Jag har en fullt fungerande men äldre modell av MacBook Pro från typ 2013. Den har funkat felfritt so far. Jag tappade den från sängen på golvet i förrgår, den gick igång som vanligt sen, men frös ganska direkt där varken musen, skärmen eller något annat gick att röra eller köra commando på

Så jag tvångsstartade om den. Efter den gången har den satts på (jag hör ljuden, och att skärmen lyser upp något), men skärmen är i övrigt helt svart.

En gång igår öppnade jag den och då kom in på vanlig inloggningssida, startade upp den, allt funkade som vanligt, etc. Öppnade sedan Chrome och hela skiten hängde sig igen, så jag var tvungen att tvångsstänga den igen. Och nu har jag samma problem igen, att datorn sätts på men skärmen är helt svart. Någon som har någon lösning?

Eller vart kan man gå med en sådan gammal MAC för att laga i Sthlm? Vad kan det kosta?
Citera
2025-04-08, 16:02
Medlem
Varför vill du laga en 12 år gammal dator? Det är dags att köpa en ny.
Citera
2025-04-08, 16:03
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Följande har hänt.

Jag har en fullt fungerande men äldre modell av MacBook Pro från typ 2013. Den har funkat felfritt so far. Jag tappade den från sängen på golvet i förrgår, den gick igång som vanligt sen, men frös ganska direkt där varken musen, skärmen eller något annat gick att röra eller köra commando på

Så jag tvångsstartade om den. Efter den gången har den satts på (jag hör ljuden, och att skärmen lyser upp något), men skärmen är i övrigt helt svart.

En gång igår öppnade jag den och då kom in på vanlig inloggningssida, startade upp den, allt funkade som vanligt, etc. Öppnade sedan Chrome och hela skiten hängde sig igen, så jag var tvungen att tvångsstänga den igen. Och nu har jag samma problem igen, att datorn sätts på men skärmen är helt svart. Någon som har någon lösning?

Eller vart kan man gå med en sådan gammal MAC för att laga i Sthlm? Vad kan det kosta?

dom byter skärm och då är det billigare att köpa en beg via typ refurbed.
Citera
2025-04-08, 18:09
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Varför vill du laga en 12 år gammal dator? Det är dags att köpa en ny.

Den är nästan oanvänd. Köpt den av min lillebror som använt den till plugga ett par gånger. Så den är totalt funktionell.

Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
dom byter skärm och då är det billigare att köpa en beg via typ refurbed.

Vad tror du det kan kosta att byta en skärm då?
Citera
2025-04-10, 11:51
Medlem
bortmedfifittors avatar
Nu har en reparatör tittar på den och menar att man måste byta hårddisk och operativsystem, att det kan ha pajat när datorn trillade 30 cm ner till golvet. Kan det stämma? Och att det kostar 4k att reparera det?
Citera
2025-04-10, 12:15
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Nu har en reparatör tittar på den och menar att man måste byta hårddisk och operativsystem, att det kan ha pajat när datorn trillade 30 cm ner till golvet. Kan det stämma? Och att det kostar 4k att reparera det?

OK, efter att ha kikat igenom det igen så beror det på vad det sitter för hårddisk i som nu är sönder.

Är det en vanligt 2,5"-disk är det både enkelt och billigt att byta ut själv.

Är det en SSD så är det enkelt men inte så jättebilligt att byta ut själv.

Det lutar åt att det sitter en SSD i och guide för byte av denna hittar du ex här:
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook...+Removal/85373

Har du tur i oturen eller vice versa har du en vanlig 2,5"-disk i datorn och guide för att byta ut denna hittar man då ex här: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook...+Removal/85373

OS installerar du på den nya disken enkelt hemma om du har tillgång till internet. Se https://www.macworld.com/article/672...wont-work.html och Punkt 8 Use Internet Recovery to reinstall macOS.

Öppna upp datorn och skriv vilken typ av disk den använder så får du mer hjälp.
Senast redigerad av TinFoilHat 2025-04-10 kl. 12:26.
Citera
2025-04-21, 00:12
Medlem
Läste fel modell…
Senast redigerad av peanjo 2025-04-21 kl. 00:18. Anledning: Läste fel. Är en MBP.
Citera
2025-04-21, 00:16
Medlem
Citat:
För att kolla att det stämmer så skulle jag ladda ned det OS som det skall vara i datorn på en annan Mac. Installera det på ett USB-minne med hjälp av programmet Balena etcher. Stoppa in det i datorn och starta den och hålla ned alt-tangenten. Startar den upp med bild och allt då så kanske det är det som är problemet.
Citera
2025-04-21, 00:27
Medlem
Kolla vilken modell du har här: https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_15%22_Retina

Om du inte har bild så blir det svårare. På undersidan så står serienumret. Skriv in det numret på www.everymac.com så blir det rätt.

Det är inte jättesvårt att byta SSD men du behöver rätt skruvmejslar och framförallt rätt SSD! Till skillnad mot nutida macar så kan man ju byta SSD i din dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in