2025-04-08, 08:13
Medlem
Med det tänker jag på dropshipping, affiliate marketing genom sociala medier. Jag har varit på många träff för entreprenörer och folket där har antingen aldrig talas om dem eller inte var intresserade av att göra det. Samtidigt i några länder i Asien så är det mycket enklare att träffa på någon som håller på med det.
Citera
2025-04-08, 08:16
Avstängd
67arigGubbes avatar
För att dropshipping funkar i 1/10000 av fallen, så svenskar hittar andra saker att tjäna pengar.

Affiliate markerting är lättare om du är influenser eller kan nå ut till fler folk än bara svenskar tex amerikaner
Citera
2025-04-08, 08:23
Medlem
Svavelbryggas avatar
Det är ju en fruktansvärd tur om svenskar hellre startar riktiga företag eller tar riktiga jobb.
Citera
2025-04-08, 09:51
Medlem
Därför att

1: Svenskar om du inte har märkt det, är majoriteten introverta och är inte ute efter att vara jordens mittpunkt till andra. Dom få som har den dragningen och njuter av det blir typ alltid lika världskända som ABBA.. Du vet inte om det själv, men du har hört oss överallt under alla åren. Vi har bara inte sagt något om det.

2. Att Streama som Svensk är fruktansvärt svårt då vi inte når ut så mycket till några andra länder alls. Detta är för att vi helst är för oss själva. Vill fixa våran egen bank, vi ställer inte upp så mycket på att nätverka eller dyka upp i andras streamar eller sånt bara för att få fler views och sen bli kända..

3. Går att koppla till den andra. Vi gillar att tjäna våra egna pengar.. Det betyder att vi försöker dra vårat lass själva och inte bara förlitar oss på andra. Till vårat eget detriment i många fall. Men också det som är det charmiga.

Men jag har faktiskt frågat några svenska streamers själv om dom har någon affiliate länk om jag vill köpa det dom spelar. De brukar bara säga att nej, jag har ju inte det.
Senast redigerad av TedGaandie 2025-04-08 kl. 10:02.
Citera
2025-04-09, 08:24
Medlem
Ofta ska man betala mer för en produkt, utan anledning
Själv brukar jag försöka hitta det som säljs på kinesiska handelssidor
För det är ofta där droppshipp-företag köper sina produkter
Som sen levereras direkt till mig, till ett högre pris

Affiliate Marketing verkar vara det Bianca Ingrosso sysslar med
Det är mest marknadsföring och lönsamheten kan bli väldigt mager
Om man inte är en kändis
Citera
2025-04-09, 10:18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barafragar
Med det tänker jag på dropshipping, affiliate marketing genom sociala medier. Jag har varit på många träff för entreprenörer och folket där har antingen aldrig talas om dem eller inte var intresserade av att göra det. Samtidigt i några länder i Asien så är det mycket enklare att träffa på någon som håller på med det.

Som med alla marknader så uppstår ju en mättnad efter ett tag, där folk som inte är verksamma på marknader bedömer att det inte är värt att försöka etablera sig då konkurrensen redan är hög. Är det tvärtom stor efterfrågan men lågt utbud på en marknad finns incitament att start business där, så utgångspunkten att så många som möjligt "borde" engagera sig på en och samma marknad är ju fel från början.

Sedan tycker jag att det är rätt vanligt att folk försöker med detta i liten skala, främst dropshipping då det är smidigt att kunna sälja på kommissionsavtal och inte behöva ta en risk med att bygga upp ett lager själv. Men snackar vi typ kosttillskott/energidrycker/träningskläder etc. som många marknadsför i sociala medier så är ju marknaden verkligen extremt mättad.
Citera
2025-04-09, 10:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Det är ju en fruktansvärd tur om svenskar hellre startar riktiga företag eller tar riktiga jobb.

Ja rent krasst så skapas ju kanske inte så mycket värde i att bara vara reklampelare för ett annat bolag, i synnerhet inte om reklamvärdet i sig dessutom baseras på sexuellt marknadsvärde då personen som gör reklam är attraktiv och aktiv på sociala medier. Alla kan ju knappast ägna sig åt detta samtidigt heller så man blir snabbt en i mängden.
Citera
2025-04-09, 10:23
Medlem
Svenskar är generellt för smarta för sånt. Det är främst korkskallar som spenderar mer tid på att fundera på vilka dyra klockor de ska köpa än att faktiskt jobba med sitt företag som snöar in på dropshipping och affiliate marketing. 99% går sen åt skogen.
Citera
2025-05-02, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barafragar

Hej, välkommen till 2025. Affiliate marketing, social media marketing, dropshipping osv är övermoget och har varit det i 10 år. Marginalerna är katastrofala, konkurrensen är stenhård och sektorn är överetablerad. Du har avsevärt bättre avkastning per timme och tillväxtmöjligheter att jobba på McDonalds och din chans att bli VD för McDonalds Sverige är större än din chans att bli nästa Bianca Ingrosso.

Inte att säga att du inte kan lyckas inom någon av de sektorerna, men det finns många alternativ med avsevärt bättre potential. Därav att intresset är svalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in