2025-04-11, 12:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Suck, om bibeln pratar om att få tro genom bevis, och att dom forskade i skrifterna och började tro, så innehåller bibeln bevis för att kunna tro på att Gud existerar.
Om Harry Potter pratar om att lära sig magi, och dom studerade magi i skrifterna och började trolla, så innehåller Harry Potter bevis för magi.

Nej.
Citera
2025-04-11, 12:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ok, förlåt, jag har undersökt evolutionsteorin, men jag har aldrig sett att någon kan påstå sig bevisa evolutionsteorin med en eller några meningar, tvärtom menar dom att man måste sätta sig in i mycket, du är den första som säger att man kan bevisa evolutionsteorin med några rader meningar. Jag tror du bluffar, men ok visa det.

Jag har aldrig påstått att man kan börja tro på Gud genom en eller några meningar skrivna på Flashback, till det sade du "Mhm.. Just det.", precist som att evolutionsteorin inte är minst lika komplicerad att bevisa.

Men som sagt, visa mig argument som bevisar evolutionsteorin med en eller några meningar.

Visst, men det var du som sade "Mhm.. Just det." när jag sade: "Helheten är svår att förklara på några rader, det tar lång tid att sätta sig in i hela bibeln."
Nej, jag menar att du är som en tonåring som ljuger om att ha en tjej. "Jo, men ni känner inte henne, hon går i en annan skola!"
Speciellt biten med "ett fördomsfritt sinne" som ALLTID leder till att man inte trodde på era bevis för att man själv var bristande. En friskrivning.
Det är svagt.

Citat:
Menar du att jag ska bara ge efter och inte ställa dig till svars för den kommentaren?
Jag menar att du ska sluta låtsas som att du har bevis som inte finns.

Citat:
Menar du att det du skriver nu är bevis för evolutionsteorin på några rader?
Det låter mer som att du skriver dina åsikter.

Gör om, gör rätt, låt oss se evolutionsteorin bevisad på några rader, tack!
Det menar jag.
Jag har presenterat den fakta som räcker för att bevisa evolutionsteorin. Arter förändras över tid. Punkt. Det är evolutionsteorin.
Citera
2025-04-11, 12:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt "tror man inte nog mycket" varför måste du ljuga?
Däremot är jag av åsikten att man måste ha ett "öppet sinne", påstår du att när man forskar vetenskapligt så är det inte bra att ha ett öppet sinne?
Jag menar att ni använder det som friskrivning när era trosbaserade dogmer inte godtas.
Jaha, du blev inte övertygad? Ja, men då är det ju för att du inte hade ett öppet sinne.
Det är era bevis som brister, inte människors sinnen.
Citera
2025-04-11, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om Harry Potter pratar om att lära sig magi, och dom studerade magi i skrifterna och började trolla, så innehåller Harry Potter bevis för magi.

Nej.

Varför håller du på och förvränger?
Citera
2025-04-11, 13:01
Medlem
Citat:
Nej, jag menar att du är som en tonåring som ljuger om att ha en tjej. "Jo, men ni känner inte henne, hon går i en annan skola!"
Speciellt biten med "ett fördomsfritt sinne" som ALLTID leder till att man inte trodde på era bevis för att man själv var bristande. En friskrivning.
Det är svagt.

Jag menar att du ska sluta låtsas som att du har bevis som inte finns.

Det menar jag.
Jag har presenterat den fakta som räcker för att bevisa evolutionsteorin. Arter förändras över tid. Punkt. Det är evolutionsteorin.

Fakta? Ja lika mycket som Harry Potter i så fall
Citera
2025-04-11, 13:02
Medlem
Citat:
Jag menar att ni använder det som friskrivning när era trosbaserade dogmer inte godtas.
Jaha, du blev inte övertygad? Ja, men då är det ju för att du inte hade ett öppet sinne.
Det är era bevis som brister, inte människors sinnen.

"ni", "era", du är fördomsfull. Jag har aldrig sagt så!!!
Citera
2025-04-11, 13:12
Medlem
Citat:
Citat:
Mm, bara man har "öppet sinne" och gör man inte det, då "tror man inte nog mycket".
Citat:
påstår du att när man forskar vetenskapligt så är det inte bra att ha ett öppet sinne?

Jag antar att du bara missade den här frågan?
Citera
2025-04-17, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDoomsday
Poängen är inte att tro, utan att lita på 100%. Det grekiska ordet Pistis är det som har blivit översatt till tro, men det betyder egentligen lita på 100%, "Rock solid faith", övertygelse alltså. Det är övertygelsen, så att du litar på det som står, som räddar dig. Trots alla världens lögner, så skall du välja Bibelns väg, du skall alltså "Veta" och sedan följa.

Men hur får du sådan stark tro? Jo genom bevis såklart, och bevisen får alla som söker, för Gud avslöjar sig för alla som söker helhjärtat, det har han gjort för mig och många andra. Men han gömmer sig för de som inte vill tro, så att de inte skall förlora sin fria vilja...

Hur kommer det sig att det är betydligt fler som söker Gud helhjärtat i södra Nigeria (huvudsakligen kristet) jämfört med norra (huvudsakligen muslimskt) ?
Citera
2025-04-24, 09:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
För att demonstrera hur dåliga argument du har.
Men allvarligt, folk började tro, så det är evidens för bevis i Bibeln?
Jösses.
Ok, så allt folk någonsin börjat tro på efter att ha läst något är bevisbaserat?
Förstår du hur vansinnigt det påståendet är?
Citera
2025-04-24, 09:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Fakta? Ja lika mycket som Harry Potter i så fall
Ja, fakta. Observerbar fakta. Gradvisa förändringar i rätt geologiska lager.
Bestrider du den faktan?
Citera
2025-04-24, 09:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag antar att du bara missade den här frågan?
Varför ska det behövas? Ett kritiskt sinne är mer lämpat.
Dessutom är det bara en undanflykt så ni har något att skylla på när någon har en annan slutsats än er.
Det handlar inte om man verkligen har öppet sinne eller ej. Det handlar om att man har "fel" åsikt när man inte är vidskeplig som ni.
Citera
2025-04-24, 11:37
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
För att demonstrera hur dåliga argument du har.

Att du känner ett behov att förvränga motståndarens argument visar bara att det är du som har dåliga argument.

Citat:
Men allvarligt, folk började tro, så det är evidens för bevis i Bibeln?
Jösses.
Ok, så allt folk någonsin börjat tro på efter att ha läst något är bevisbaserat?
Förstår du hur vansinnigt det påståendet är?

Detta är fortfarande förvrängningar av det jag sade, medvetet eller omedvetet. Om det är omedveten förvrängning så föreslår jag att du först frågar mig om du har uppfattat rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in