2025-04-07, 12:45
Medlem
bomhulls avatar
Har också märkt att det finns många finnar i vissa städer som tex borås och södertälje. Då dessa jobbade i syfabriker och annat
Citera
2025-04-07, 15:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Har också märkt att det finns många finnar i vissa städer som tex borås och södertälje. Då dessa jobbade i syfabriker och annat
Södra Stockholms kranskommuner är väl allmänt sett riktiga finn-nästen?

Sen tror jag inte jag har sett en enda finne i Skåne faktiskt.
Citera
2025-04-07, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Nu vet jag inte om TS påståenden stämmer men det finns även uppdelningar inom folkslagen. Ofta delar de också in sig efter klan.

Folk dras till de som liknar dem själv. Man har mer sympatier med dessa.
Det är inget konstigt och det är nog nedärvt för att vi ska värdera våra egna gener och föra dem vidare.
Träffade en somalier för nästan 25 år sedan i Malmö som vidhöll att alla från Somaliland uteslutande, mer eller mindre bodde i Stockholm, om det har förändrats sedan dess vet jag ej. Poängen är dock att det etniska och klanmässiga beteendet sitter väldigt starkt.

Samma sak gällde en dokumentär från tiden före inbördeskriget i Syrien där studenter på ett universitet valde att bo enbart med studenter från samma geografiska område och inte umgås med några andra. Tydligen är valet av gemenskap inom den egna gruppen väldigt hårt hållen.
Citera
2025-04-07, 18:24
Medlem
Man måste börja med att ta över ett område i taget, det fungerar inte om man sprider ut sig! Nu finns det områden som inte är svenska längre tack vare den strategin!
Citera
2025-04-10, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Juste där också. Men varför finns det noll somalier i Skåne?
Åk till Kristianstad då. Där kryllar det av dem. Fast inte på högskolan, av förklarliga skäl. Har även sett i Osby.
Citera
2025-04-10, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Ta exempelvis somalierna. Du ser dem i överflöd i Göteborg och i Järva-området i Stockholm. Men har ni sett en enda somalier i Skåne och Malmö? Gäller även eritreaner/etiopier även om du har en större majoritet i Stockholm och mycket mindre i Göteborg jämfört med somalierna.

Araber bor främst i Malmö/Skåne. Medan bara en liten del bor i Göteborg/Stockholm relativt sett.

Albaner bor främst i Skåne. Medan de är extremt sällsynta i Stockholm.

Turkar bort främst i Stockholm. En liten del i Göteborg. Hur många turkar ser man i Skåne?

Serber bor främst i Stockholm. En liten del i Göteborg. Medan serber knappt finns i Skåne.

Bosnier finns främst i Göteborg/Skåne. Men betydligt färre i Stockholm.

Iranier bor främst i Stockholm. En liten del i Göteborg. Men knappt några iranier i Skåne.

Kurder från Irak/Iran/Syrien bor i flera mellanstora städer. Men de är väldigt få av i Stockholm.

Är detta också er bild? Varför denna snedfördelning bland folkgrupperna?

Mycket har skapats av regelverket där man får bosätta sig där man vill.

Så vissa städer har en majoritet av andra grupper:
Sen ser jag det lokalt där vissa grupper helt enkelt gör det omöjligt för andra att bo i närområdet:

t.ex jag bodde i ett samhälle ingående i en av våra större kommuner: Där tog en Somalisk klan över de kommunala lägenheterna: Helt enkelt de flyttade in ett antal familjer, genom deras beteenden flyttade då andra ut(Först yngre svenskar, men även andra invandrargrupper).
Dessa ersattes av andra från samma Somaliska klan tills det enbart fanns de och några få äldre pensionärer(80+): När dessa sedan dog ut så bråkade de Somaliska familjerna så mycket att ingen annan en klanmedlemmar var intresserade: Tog ca. 20 år tills de tagit över hela beståndet av 120 lägenheter.

Så går det nog till på många ställen. Finns säkert andra grupper/Klaner som är lika svåra att ha som grannar.
Citera
2025-04-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Här är ett simpelt spel som förklarar varför detta fenomen uppstår:

https://ncase.me/polygons/

Det korta svaret är att folk vill inte uteslutande omges av främlingar. De trivs bättre när en tillräckligt hög andel av deras omgivning ser ut som de själva. Denna dragning till folk med en gemensam kulturell och etnisk bakgrund som en själv leder på sikt till segregation. Som sidan pedagogiskt illustrerar behöver denna dragning inte ens vara särskilt stark för att segregationen obönhörligen ska uppstå.

Nja, det ska vara lagom blandning. Enligt sidan blir de verkan glada eller ledsna om alla är från samma grupp. Och de blir väldigt ledsna om de är den enda i sin grupp. Alla blir glada om nära 50% av polygonerna är gula och 50% är blå. Jag misstänker att den webbsidan handlar om kön snarare än etnicitet. Vem vill jobba på en arbetsplats med bara gubbar, eller där man är helt ensam gubbe.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in