Detta är senaste OpenAI releasen. Jag ser inte att detta stannar snart. Denna eller nästa version kanske skriver om hela sin källkod till Neuralese och blir hundra ggr bättre. Som barn läste jag gamla Readers Digest som morfar hade sparat i en kasse från 1930-1950. Där kunde man följa utvecklingen av atom-teknik år för år hur det sakta filtrerade in i det allmänna medvetandet. Från disträa reportage om neutron-relaterade metaller och fotröntgen som kan vara skadligt till CPT-1 och Hiroshima. Hur dom som var gamla då försökte förstå det, gamla generaler som skissade på skyddsrum med 200 meters stål och betongväggar och allt möjligt. Får samma känsla här. Vad säger att den här utvecklingen bara tvärbromsar nästa år? Det skulle vara någon stor extern faktor, ett megakrig med Kina eller en supervulkan som släcker solen, inte alls omöjligt men inget jag räknar med kallt heller.
https://openai.com/index/introducing-o3-and-o4-mini/
Citat:
Highlights:
- The models can agentically use and combine every tool within ChatGPT—this includes searching the web, analyzing uploaded files and other data with Python, reasoning deeply about visual inputs, and even generating images.
- In evaluations by external experts, o3 makes 20 percent fewer major errors than OpenAI o1 on difficult, real-world tasks—especially excelling in areas like programming, business/consulting, and creative ideation. Early testers highlighted its analytical rigor as a thought partner and emphasized its ability to generate and critically evaluate novel hypotheses—particularly within biology, math, and engineering contexts.
- At equal latency and cost with OpenAI o1, o3 delivers higher performance. For example, on the 2025 AIME math competition, the cost-performance frontier for o3 strictly improves over o1, and similarly, o4-mini's frontier strictly improves over o3‑mini. More generally, OpenAI expects that for most real-world usage, o3 and o4-mini will also be both smarter and cheaper than o1 and o3‑mini, respectively.
- For the first time, these models can integrate images directly into their chain of thought. They don’t just see an image—they think with it.
https://openai.com/index/introducing-o3-and-o4-mini/