2025-04-05, 11:05
Medlem
Hej.

Har gjort en hälsokontroll där jag har lite avvikande resultat som jag önskar få flashbacks kommentarer kring.

Bakgrund är att jag en vecka innan testet hade någon form av influensa/maginfluensa med kräkningar, diarré, feber och torrhosta. Torrhosta fortfarande när testet genomfördes. Inte heller druckit någon alkohol under veckan inför testet, däremot förmodligen lite för hög förbrukning innan dess. BMI ca 24)

Avvikande resultaten:

Apo B/Apo A1 (kvot) - 0,93 (<0,9)
Apo A1 - 0,84 (1.10-1.80 g/L)
HDL-kolesterol - 0.74 (0.80-2.1 mmol/L)
Trombocyter, TPK - 452 (145-348 x10^9/L)
Högkänsligt CRP - 6 (<3 mg/L)
ALAT - 1,8 (<1,1)
Albumin - 49 (36-48)
Laktatdehydrogena LD - 3,8 (1.8-3.4 µkat/L)
Lipas - 1,0 (0.20-0.88 µkat/L)

Vad kan det vara som är tokigt?

mvh
calvincandie
Citera
2025-04-05, 11:16
Avstängd
Är det inte en sån fråga man ställer, genom en förfrågan till 1177, och din anslutna VC svarar på det?
Citera
2025-04-05, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Är det inte en sån fråga man ställer, genom en förfrågan till 1177, och din anslutna VC svarar på det?

Det kan man väl göra. Detta var dock inte via vårdcentralen utan privat klinik. Men i väntan på svar från dom så.
Citera
2025-04-05, 12:11
Medlem
Tilläggas då att övriga provresultat kopplat till ovanstående organ var inom referens.
Citera
2025-04-05, 13:17
Medlem
Proverna är inte superavvikande.

Jag är iofs ingen läkare eller utbildad inom vården. Men det enda man kan säga är väl att det ser ut som att du har en inflammation i kroppen utifrån CRP och TPK.

De flesta prover utanför refvärdena är ju inte direkt alarmerande höga eller låga och sjukvården brukar ju avfärda enskilda värden som är utanför om de inte avviker markant eller kan sättas i kontext till något ańnat.

Varför lämnade du proverna från första början? De är ju inte direkt den vanligaste panelen man väljer att kolla om man inte misstänker något speciellt tänker jag.
Citera
2025-04-05, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stayalivee
Proverna är inte superavvikande.

Jag är iofs ingen läkare eller utbildad inom vården. Men det enda man kan säga är väl att det ser ut som att du har en inflammation i kroppen utifrån CRP och TPK.

De flesta prover utanför refvärdena är ju inte direkt alarmerande höga eller låga och sjukvården brukar ju avfärda enskilda värden som är utanför om de inte avviker markant eller kan sättas i kontext till något ańnat.

Varför lämnade du proverna från första början? De är ju inte direkt den vanligaste panelen man väljer att kolla om man inte misstänker något speciellt tänker jag.

Tyckte att min avföring sista veckan var lite åt det gula hållet, samt att den flöt. Det i kombination med att jag druckit rätt mycket sista åren gjorde att det var dags för en kontroll.
Citera
2025-04-05, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Hej.

Har gjort en hälsokontroll där jag har lite avvikande resultat som jag önskar få flashbacks kommentarer kring.

Bakgrund är att jag en vecka innan testet hade någon form av influensa/maginfluensa med kräkningar, diarré, feber och torrhosta. Torrhosta fortfarande när testet genomfördes. Inte heller druckit någon alkohol under veckan inför testet, däremot förmodligen lite för hög förbrukning innan dess. BMI ca 24)

Avvikande resultaten:

ALAT - 1,8 (<1,1)
Albumin - 49 (36-48)

mvh
calvincandie

Kom igen läkarna på flashback. var är ni?
Citera
2025-04-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Hej.

Avvikande resultaten:

ALAT - 1,8 (<1,1)
Albumin - 49 (36-48)

mvh
calvincandie

Ser precis ut som man kan förvänta sig med din historia, lätt förhöjda/normala värden. Ev Låggradig inflammation som vi en virusinfektion. Påverkan från alkohol m.m.

vänta någon månad isch, ta om dom om du vill se. Det är ju av vikt (som du förstår, ) att du hittar något sätt kring alkoholen om du vill få en bättre kropp/finare värden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in