• 1
  • 2
2025-04-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Din idé är kul och spännande. Men om vi ska vara strikt realistiska så fungerar det som så att tullen faktiskt går igenom alla försändelser från utlandet innan de lämnar ut dem för uthämtning. Och det är exakt så de fakturerar sina avgifter när de ser att du beställt ett paket från utlandet.

Det spelar alltså ingen roll vart uthämtningsstället ligger. Inte ens om det ligger inne på Arlanda. Tullen har då redan registrerat din beställning och skickat en faktura.

Det enda sättet att realistiskt kringgå tullen vore att öppna en butik, vilken som helst, inne på säkerhetsområdet. Och i hemlighet driva någon slags covert op beställningsarrangemang på nätet.

Någon vill köpa en klocka från New York. Personen betalar då dig dels priset för klockan, och priset för en kurir som hämtar klockan från New York. När du fått betalningen skickar du en kurir som köper klockan och återvänder till Arlanda. Kuriren lämnar in klockan till dig i butiken innan han går ut genom tullen.

Eftersom du jobbar inom säkerhetsområdet kan du själv sedan ta med klockan och gå ut genom personalens egna säkerhetsdörrar. Där beställaren väntar på gatan utanför flygplatsen.

Det skulle fungera. Men känns lite svajjigt arrangemang ärligt talat. Det skulle fungera om det är en rik kompis som litar på dig. Men tveksamt att en valfri förmögen person som hittat till din skumma hemsida skulle lita på att någon valfri pellegök tar dennes 100K och drar till New York. Och vad händer om kuriren mystiskt "tappat bort" klockan på hemvägen? Du kan knappast försäkra leveransen liksom.

Edit:
Än mer realistiskt är att skattemyndigheterna snabbt kommer börja fundera på dessa hundratusentals kronor som åker in och ut på ditt konto. Och de fryser direkt ditt konto. Sen är det upp till dig att bevisa att du sysslar med helt lagliga transaktioner för att få tillbaka kontot och pengarna. Sannolikt anser de inte att den verksamheten faller under helt laglig när du förklarar upplägget.

Men det fetade tror jag inte stämmer. Inne på flygplatsen så har ju inte paketet passerat tullen än. Om jag hämtar upp en klocka i Arlanda och flyger till exempelvis Oslo så ska jag ju inte betala moms i Sverige, eller hur? Därför bör ju inte tullen kunna fakturera mig för det innan jag faktiskt har passerat tullen.

Det behövs inga kurirer. Kunden kommer själv och hämtar sitt paket, och betalar bara för billigast möjliga flygbiljett för att komma in i flygplatsen.

Att driva ett postombud är inte olagligt, så det ska inte uppstå några problem med Skatteverket.
Citera
2025-04-04, 23:19
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Men det fetade tror jag inte stämmer. Inne på flygplatsen så har ju inte paketet passerat tullen än. Om jag hämtar upp en klocka i Arlanda och flyger till exempelvis Oslo så ska jag ju inte betala moms i Sverige, eller hur? Därför bör ju inte tullen kunna fakturera mig för det innan jag faktiskt har passerat tullen.

Det behövs inga kurirer. Kunden kommer själv och hämtar sitt paket, och betalar bara för billigast möjliga flygbiljett för att komma in i flygplatsen.

Att driva ett postombud är inte olagligt, så det ska inte uppstå några problem med Skatteverket.
Jag fattar inte hur du menar. Jo, tullen går igenom alla paket innan de släpps iväg för uthämtning. Och det spelar ingen roll om uthämtningsstället ligger i Karlstad, Gävle eller inne på Arlanda. Det är liksom inte tullgubbarna i tullbåset vid utgången som gör detta. De tullgubbarna kontrollerar resenärer. Andra tullgubbar går igenom försändelser på en helt annan del av flygplatsen.

Om tullen av mycket obegripliga anledningar skulle ge fan i att kontrollera vad som anländer till just ditt uthämtningsställe skulle det ju i så fall gå att beställa hur mycket narkotika som helst. Hur skulle det ens fungera tänker du? En container med försändelser kommer in till Arlanda. En tulltjänsteman läser på ett par av paketen att det ska till "Ogiltig Närvaros kiosk och spel", och därmed struntar i att kontrollera innehållet eller låter narkotika hundarna lukta på det?
Senast redigerad av Nospheratu 2025-04-04 kl. 23:41.
Citera
2025-04-05, 01:29
Medlem
Citat:
Jag fattar inte hur du menar. Jo, tullen går igenom alla paket innan de släpps iväg för uthämtning. Och det spelar ingen roll om uthämtningsstället ligger i Karlstad, Gävle eller inne på Arlanda. Det är liksom inte tullgubbarna i tullbåset vid utgången som gör detta. De tullgubbarna kontrollerar resenärer. Andra tullgubbar går igenom försändelser på en helt annan del av flygplatsen.

Om tullen av mycket obegripliga anledningar skulle ge fan i att kontrollera vad som anländer till just ditt uthämtningsställe skulle det ju i så fall gå att beställa hur mycket narkotika som helst. Hur skulle det ens fungera tänker du? En container med försändelser kommer in till Arlanda. En tulltjänsteman läser på ett par av paketen att det ska till "Ogiltig Närvaros kiosk och spel", och därmed struntar i att kontrollera innehållet eller låter narkotika hundarna lukta på det?

Men skulle det vara så så blir det ju helt fel. Om jag skulle välja att hämta ut en klocka inne på Arlanda, för att sedan flyga till Oslo så kan jag ju bli plockad av tullen där när jag lämnar flygplatsen, och tvingad att betala moms. Då ska jag ju inte betala moms i Sverige också, när jag aldrig ens har passerat tullen med klockan där.

Enligt ChatGPT är man inte i tullen ögon i Sverige innan man har passerat den gröna eller röda gången på vägen ut från flygplatsen.

Och nej det skulle inte gå att beställa hur mycket narkotika som helst, man behöver fortfarande hämta ut paketet, och gå med det genom tullen på vägen ut. Dessutom skannas väl alla paket som kommer genom säkerhetskontrollen.
Citera
2025-04-05, 02:03
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Men skulle det vara så så blir det ju helt fel. Om jag skulle välja att hämta ut en klocka inne på Arlanda, för att sedan flyga till Oslo så kan jag ju bli plockad av tullen där när jag lämnar flygplatsen, och tvingad att betala moms. Då ska jag ju inte betala moms i Sverige också, när jag aldrig ens har passerat tullen med klockan där.

Enligt ChatGPT är man inte i tullen ögon i Sverige innan man har passerat den gröna eller röda gången på vägen ut från flygplatsen.

Och nej det skulle inte gå att beställa hur mycket narkotika som helst, man behöver fortfarande hämta ut paketet, och gå med det genom tullen på vägen ut. Dessutom skannas väl alla paket som kommer genom säkerhetskontrollen.
Du verkar liksom förväxla tullavgifter med tullens kontroll av resenärer vid utrikesterminalen på Arlanda. De råkar båda administreras av Tullverkets myndighet, ja. Och absolut, du kan lalla omkring bland butikerna och restaurangerna inne på säkerhetsområdet hur länge du vill utan att Tullen anser att du formellt har landat i Sverige.

Det handlar om resenärer. Vad det skulle ha att göra med tullens genomgång av postförsändelser är dock synnerligen oklart.

Postförsändelser kommer in med flyg. Inte med resenärer. Hela vagnar och containers med paket och brev lastas av och tas då direkt hand om av tullen. I ett helt annat rum, rentav byggnad, än båset vid utgången på utrikesterminalen. Vilket postombud mottagaren senare kommer hämta ut försändelserna hos är helt irrelevant för Tullen. De skiter i om det kanske råkar vara Coop i Karlstad, Bengans kiosk i Borås eller din postterminal på Arlanda. De kommer röntga och gå igenom alla paket hur mycket du än ogillar att det går till på det viset. I de flesta fall skickas ett krav (faktura) till avsändaren om Tullen anser att du har köpt en produkt från utlandet, varefter försändelsen släpps igenom. Och hämtas upp av Postnord eller budfirmor som transporterar paketet till olika postombud i landet.

I förekommande fall håller Tullen däremot paketet tills du har betalat avgiften. Exempelvis där det kan röra sig om exklusiva klockor eller smycken.

Om du som resenär till Köpenhamn nu går in på din kiosk på Arlanda, så har alltså försändelsen redan hanterats av Tullen. Fakturan är redan skickad och på väg till mottagaradressen som är i Sverige, uppenbarligen. Det uppstår liksom ingen extra fiffig situation för att man råkar vara resenär inne på säkerhetsområdet när du hämtar ut försändelsen.

Jamen om jag nu ska till Oslo, då? Undrar du så klart, vän av ordning. I så fall borde du ju ha beställt försändelsen till Oslo. Istället för till ett ombud i Sverige. Där har du ju själv ställt till det för dig i så fall. Fakturan är skickad till mottagaradressen som står på försändelsen, som ju bevisligen är en adress i Sverige.

Du kan liksom inte jämföra det hela med att du som resenär mellanlandar på Arlanda, och köper en klocka i någon av Flygplatsens butiker. Eftersom du inte passerar Tullen så kommer de naturligtvis inte försöka punga dig på svenska tullavgifter, det är riktigt.

Eller tänker du dig att när du beställer klockan från utlandet, så anger du mottagaradressen "Anders Andersson, Ogiltig Närvaros kiosk, Terminal 5 Arlanda"? Det är ju i så fall fortfarande en svensk adress.
Citera
2025-04-05, 09:57
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Jag begriper inte hur affärsidén ens skulle fungera. För att ens ta sig in i området bakom tullen måste man gå igenom säkerhetskontrollen. Och det krävs en giltig flygbiljett för detta.
...
I praktiken räcker det med en streckkod som öppnar en spärr. Och det finns andra sätt att komma in än att ha en biljett, det kan handla om förälder som ska vinka av små barn. Men man får nog räkna med att diverse myndigheter på flygplatsen har koll på vilka som passerar spärrarna. Exempelvis finns det idag ett informationsflöde med resenärsuppgifter från flygbolag till svensk polis.
Citat:
Du menar att tullen skulle sitta och kolla kamerorna för att plocka alla som gått in i postombudet? Om postombudet även har någon annan verksamhet, typ kiosk, så kommer den ha tusentals kunder per dag. De har inte resurser till det. I synnerhet inte när de också måste ta folk som smugglar knark och annat. Du kommer inte behöva åka till Köpenhamn, men det är ett alternativ om du blir paranoid.

Det är perfekt om du vill köpa ett PlayStation. Utan moms får du den minst en tusenlapp billigare än här, och lägger kanske 200 spänn på att åka till Arlanda och tillbaka.
Om du är lite observant nästa gång du är ute och flyger så riskerar du inse att svensk tull idag har en del spaning på området där utrikespassagerare rör sig.
I det här fallet är det ganska enkelt. En kille med billigaste flygbiljetten som saknar bagage går direkt till postombudet och kommer sedan ut med ett stort paket.
Citat:
...
Eftersom du jobbar inom säkerhetsområdet kan du själv sedan ta med klockan och gå ut genom personalens egna säkerhetsdörrar. Där beställaren väntar på gatan utanför flygplatsen.
...
En utgång som tullen kan ha mer eller mindre koll på beroende på vad övrig underrättelseinsamling visar.
Citat:

Enligt Sverige är man i Sverige när man är på en svensk flygplats. Du har exakt noll rätt att inneha en påse kokain bara för att du inte har valt röd eller grön utgång. Röd utgång betyder ungefär "jag har en flaska sprit för mycket, jag vill betala avgifter och skatter" samt till viss del "jag tänkte smuggla in en massa kokain men ångrade mig".

Skulle TS förslag funka hade man nog behövt göra om Arlanda T5 till någon sorts frihamn, vilket det idag inte är, och sälja inträdesbiljetter. Men då skulle man passera tull i båda riktningarna mellan frihamnen och övriga Sverige.
Citera
2025-04-05, 15:18
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Skulle TS förslag funka hade man nog behövt göra om Arlanda T5 till någon sorts frihamn, vilket det idag inte är, och sälja inträdesbiljetter. Men då skulle man passera tull i båda riktningarna mellan frihamnen och övriga Sverige.
Det jag tror TS hakar upp sig på är att tullstationen för resenärer mycket riktigt ligger vid utgången på utrikesterminalen. Och han vill gärna inbilla sig att det är också den tullpersonalen som kontrollerar utrikespost som flygs in till Sverige.

Han har nämligen, i praktiken, rätt i att tullen i all väsentlighet räknar resenärer som befinner sig inom säkerhetsområdet som varandes i transit. Resenären befinner sig tveklöst på svensk mark. Tullen har all rätt att därmed kontrollera resenärerna på området. Med största sannolikhet sker detta om man misstänker att personen exempelvis är narkotikakurir. Men risken att tullen skulle exempelvis konfrontera en resenär sittandes med en kopp kaffe på O'Learys, helt öppet bärandes på fem liter tax free-vodka, är närmast obefintlig. Där skulle tullen med största sannolikhet vänta tills resenären försöker passera tullstationen. Det blir nämligen svårt att argumentera för att du inte har för avsikt att ta in det till Sverige när du passerar utgången. Men är han i transit till Oslo får han istället bli Norrmännens huvudvärk.

Det är detta fenomen TS har observerat och tänker att han vill exploatera som affärsidé. Vad han missar med flera mils avstånd är att han inbillar sig att postförsändelser till Sverige skulle fungera på samma sätt. Jag antar att han tänker sig att inkommande post till Sverige alltså lastas av, och lastas upp på bagageutlämningen på utrikesterminalen. Varpå chaufförer från Postnord släpps in på bagageutlämningen. Och likt vanliga resenärer plockar upp postförsändelserna från bagagebandet.

I TS fantasi är det då först vid tullstationen som tullen möjligtvis stoppar chauffören från Postnord med sin enorma kärra med post och paket från utlandet. Med ett "App, app, app. Nu ska vi se vad du har i kärran gubbe lille. Ser man på, en Playstation till en herr Anders Jansson i Flen. Då åker han på tullavgift för denna. Och vad har vi är då? Kokain från Bolivia till en Mikael Persbrandt i Stockholm, den tar vi hand om". Etc etc.

Hans idé är spännande och underhållande. Nämligen att om han bedriver ett postombud på säkerhetsområdet så voila! Han är smart. Han tänker sig att istället för likt stackars Postnordchaffisarna, så hämtar han sina försändelser och går tillbaka upp till säkerhetsområdet utan att passera tullstationen. Och hans tanke är att tullen nu då inte har en jävla aning om vad hans kunders paket innehåller eller vart de kommer från. Perfekt!

Men eftersom nu postförsändelser hanteras av tullen på en helt annan plats och byggnad än tullstationen vid utrikesterminalen, långt innan någon chaffis får hämta dem, så faller hela TS plan. Denna byggnad kallas mig veterligen för godsterminalen.

TS får säkert öppna ett postombud inne på säkerhetsområdet till Swedavias förvirring om han känner för det. Däremot får han precis som Postnord och alla andra budfirmor snällt åka bort till godsterminalen och hämta ut försändelser till sin kiosk. Försändelser som alltså självklart är scannade och redan undersökta av tullen. TS postombud på Arlanda har således inte ett skit extra fiffigt att erbjuda jämfört med vilket annat postombud som helst i Sverige.

Det är nog där TS går vilse lite. Men det var en kul plan ändå!
Citera
2025-04-25, 12:26
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Som rubriken lyder. Vad jag vet så erbjuder inte Arlanda någon sådan tjänst, men låt oss säga att det fanns ett postombud där inne, innan man passerar tullen. Hade man då inte kunnat beställa till exempel en dyr klocka från ett land med lägre eller ingen moms, köpa någon billig flygbiljett till typ London, gå in och hämta klockan, och sedan gå ut och passera tullen med klockan på armen?

Jag vet att man egentligen ska deklarera klockan, men det ansvarar ju inte postombudet för att man gör.

Varför finns inte detta i Arlanda? Finns det i någon annan flygplats? Kan detta vara en affärsidé? Man hade kunnat ta några hundralappar för varje paket man lämnar ut. Någon som beställer en dyr klocka kan ändå spara tiotusentals kronor i moms och tullavgifter.

Det finns väl inget juridiskt hinder mot att öppna ett postombud i en flygplats?

Problemet faller ju med att någon paketleverantör från utlandet skall leverera in den på Arlandas
airside UTAN att tullan in klockan i sverige. Det finns det ingen som gör.

DHL/Fedex/UPS tullar in alla försändelser innan dom levereras oavsett vart dom skall i landet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in