2025-04-03, 17:58
Medlem
Hej! Haft UVI i mer än en veckas tid.
Fick ut antibiotika i Fredags 28 och påbörjade min behandling.
På måndagen 31 kissade jag ljust blod och dels vita ”klumpar” doktor 24 tyckte jag skulle åka in till jour men eftersom jag flyttat i helgen var det mycket att packa upp och jag väntade nån timme sen kissade jag normalt igen och dessutom inge mer smärta

Idag torsdag 3, gick jag på toa efter jag vaknat och gjorde min bussiness så insåg jag att det var sjukt mycket blod i toan. Jag har samtidigt mens en de hålet är igentäppt

Jag ringde 1177, det var en man som svara och han ansåg inte att det var akut då jag har mens och han anser att det blandas men hur kan det blandas när det hålet är igentäppt??

Vet att det kan vara allvarligt att kissa blod när man har UVI men enligt maestro så är det normalt.

Borde jag ringa igen och klaga eller bara gå med på att det blandas helt enkelt fast jag inte tycker de logiskt?
Citera
2025-04-03, 18:02
Medlem
DrOutlaws avatar
Troll? Eller tycker du "sjukt mycket blod i toan" låter normalt? Om du inte trollar så bör du åka in på undersökning asap.
Citera
2025-04-03, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Troll? Eller tycker du "sjukt mycket blod i toan" låter normalt? Om du inte trollar så bör du åka in på undersökning asap.

Nej, jag tycker de låter vansinnigt för vet att sånt kan sprida sig upp till njurar.
Men enligt 1177 så måste man ha en ”bokad” tid eller blivit rådgiven att åka till jouren vilket jag inte fått nu pga utav han anser att det är normalt när jag har urinvägsinfektion och mens.
Förklarade för honom att det här har aldrig hänt förut, jag sa att de var illrött och klumpigt men de dög inte.
Han haka upp sig på att jag har haft UVI en Anna gång i augusti och sa att jag borde tänka igenom hygien och vad som orsakar det.

Han sa att jag bör dricka vatten och ta Alvedon. Helt sinnes
Citera
2025-04-03, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RosaNallen
Nej, jag tycker de låter vansinnigt för vet att sånt kan sprida sig upp till njurar.
Men enligt 1177 så måste man ha en ”bokad” tid eller blivit rådgiven att åka till jouren vilket jag inte fått nu pga utav han anser att det är normalt när jag har urinvägsinfektion och mens.
Förklarade för honom att det här har aldrig hänt förut, jag sa att de var illrött och klumpigt men de dög inte.
Han haka upp sig på att jag har haft UVI en Anna gång i augusti och sa att jag borde tänka igenom hygien och vad som orsakar det.

Han sa att jag bör dricka vatten och ta Alvedon. Helt sinnes
pyelonefrit, men då skapar det inte blödningar.
Blödningar kan man få i bland och är tämligen ofarliga, kan vara en retning i urinröret då det är ljust blod, mängden ser kanske stor ut i en toa, men blir betydligt mindre om du tex kissar i en behållare...
Hur som om det är ihållande blödningar i flera dagar bör du boka ett besök hos vården/vårdcentralen. Annars kan du ta det lugnt...
Det med hygienen, är kanske en bra sak att kissa efter samlag för att just rensa ut snoppsmuts. Annars räcker det att enbart vattenspola lite omkring "råttan" när man duschar.

Hoppas det löser sig.
Citera
2025-04-03, 19:46
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
1177 är inget att lägga mycket vikt till. Åk till en närakut eller boka akut tid.
Citera
2025-04-04, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
pyelonefrit, men då skapar det inte blödningar.
Blödningar kan man få i bland och är tämligen ofarliga, kan vara en retning i urinröret då det är ljust blod, mängden ser kanske stor ut i en toa, men blir betydligt mindre om du tex kissar i en behållare...
Hur som om det är ihållande blödningar i flera dagar bör du boka ett besök hos vården/vårdcentralen. Annars kan du ta det lugnt...
Det med hygienen, är kanske en bra sak att kissa efter samlag för att just rensa ut snoppsmuts. Annars räcker det att enbart vattenspola lite omkring "råttan" när man duschar.

Hoppas det löser sig.

Just idag var det väldigt mörkt som om det kunde vart ett öppet sår och klumpar.
Jag tog två doser av min antibiotika och nu verkar det ha återgått till normalt!
Får se imorgon när jag går upp om det är tillbaks
Citera
2025-04-04, 06:32
Medlem
SysterMorbids avatar
Allvarligt vet jag inte, du står på behandling. Hur mår du i övrigt? Feber?

Blod i urin bör man söka vård för men det är förmodligen kopplat till din UVI.
Citera
2025-04-04, 07:49
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Just idag var det väldigt mörkt som om det kunde vart ett öppet sår och klumpar.
Jag tog två doser av min antibiotika och nu verkar det ha återgått till normalt!
Får se imorgon när jag går upp om det är tillbaks

Mörkt blod är inte färskt blod och klumparna kan vara koagulerat blod. Är du säker på att det kommer från urinröret?

Vad har du för symtom annars?
Citera
2025-04-04, 08:07
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Hej! Haft UVI i mer än en veckas tid.
Fick ut antibiotika i Fredags 28 och påbörjade min behandling.
På måndagen 31 kissade jag ljust blod och dels vita ”klumpar” doktor 24 tyckte jag skulle åka in till jour men eftersom jag flyttat i helgen var det mycket att packa upp och jag väntade nån timme sen kissade jag normalt igen och dessutom inge mer smärta

Idag torsdag 3, gick jag på toa efter jag vaknat och gjorde min bussiness så insåg jag att det var sjukt mycket blod i toan. Jag har samtidigt mens en de hålet är igentäppt

Jag ringde 1177, det var en man som svara och han ansåg inte att det var akut då jag har mens och han anser att det blandas men hur kan det blandas när det hålet är igentäppt??

Vet att det kan vara allvarligt att kissa blod när man har UVI men enligt maestro så är det normalt.

Borde jag ringa igen och klaga eller bara gå med på att det blandas helt enkelt fast jag inte tycker de logiskt?

Du kan gott lita på rådet från 1177. Sätt dig på huk över en spegel, hitta urinröret. Täpper du igen "menshålet" med tampong? Eller vad menar du? Hur ofta byter du tampong? Sluta använda tampong.

Obehandlad urinvägsinfektion kan vandra uppåt om det går obehandlat en längre tid, det händer i ca 1% av fallen. Det hade gett andra symtom än dina.

Skulle du ringa och klaga på att bedömningen var en annan än din egen? Vad trodde du själv var fel?
Du får lita på bedömningen. Citera mig om du vill att jag i klarspråk berättar mer om den vanliga infektionen och varför du får åkomman du beskriver.
Senast redigerad av FedupFlorence 2025-04-04 kl. 08:16.
Citera
2025-04-07, 07:11
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Hur har det gått?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in