2025-04-04, 19:23
Medlem
Jag kan för lite om immaterialrätt för att ge råd, men nog för att veta hur fel ute i princip samtliga i tråden är.

En första förutsättning för patent är att det är en teknisk lösning, till skillnad från en upptäckt. Rena upptäckter kan inte patenteras (1 kap 1 § patentlagen). På den mycket skrala information du lämnat låter detta som ett gränsfall till en ren upptäckt.

Ett internationellt patent är mycket dyrt. Vi pratar kostnader på åtminstone 20 000 kr för ansökan och därefter årsavgifter för att upprätthålla patentet.

När du väl har patentet kommer den kostsamma processen att få din blandning godkänd som läkemedel. Om du på riktigt har en revolutionerande idé tror jag det är lättare att gå direkt till ett läkemedelsbolag - behöver inte vara big pharma, finns gott om mindre bolag i Sverige - som har rutin och erfarenhet av processen - och försöka få till någon form av provisionsbaserat samarbetsavtal.
Senast redigerad av snitcho 2025-04-04 kl. 19:30.
Citera
2025-04-04, 20:03
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Hur är det inte relevant?

Ganska stor jävla skillnad på bota cancer och sänka sin kroppstemperatur.

Ska endast allmännyttiga uppfinningar få patenteras? De flesta immateriella tillgångarna är inte det.
Citera
2025-04-04, 22:35
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Ska endast allmännyttiga uppfinningar få patenteras? De flesta immateriella tillgångarna är inte det.

Det känns som du svamlar just nu, du tycker man kan ta patent utan förklaringar?
Exempel en maskin som gör något, vad den gör för köpare klura ut...
Citera
2025-04-05, 06:47
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Det känns som du svamlar just nu, du tycker man kan ta patent utan förklaringar?
Exempel en maskin som gör något, vad den gör för köpare klura ut...

Det är du som svamlar. Det är för patentverket man förklarar sin uppfinning, inte för allmänheten. När man väl har offentliggjort sin uppfinning är det nämligen inte längre möjligt att patentera den.

Du har helt uppenbart ingen aning om vad du pratar om ändå kallar du folk för "efterblivna" kors och tvärs.
Citera
2025-04-05, 07:45
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Det är du som svamlar. Det är för patentverket man förklarar sin uppfinning, inte för allmänheten. När man väl har offentliggjort sin uppfinning är det nämligen inte längre möjligt att patentera den.

Du har helt uppenbart ingen aning om vad du pratar om ändå kallar du folk för "efterblivna" kors och tvärs.

Okej så att låta säga TS skulle kommit på ett botemedel mot cancer, varför inte kunnat berätta enbart den detaljen ? Är de för att någon skulle kunna komma på botemedel baserat på medicinens syfte?
En sådan upptäckt hade faktiskt varit banbrytande och förmodligen också belönande.

Nu i verkligheten så var de något efterblivet som att framkalla hypotermi istället för att använda is, de är inget nytt och verkligen inte praktiskt inom medicin!
Citera
2025-04-05, 09:10
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Okej så att låta säga TS skulle kommit på ett botemedel mot cancer, varför inte kunnat berätta enbart den detaljen ? Är de för att någon skulle kunna komma på botemedel baserat på medicinens syfte?
En sådan upptäckt hade faktiskt varit banbrytande och förmodligen också belönande.

Nu i verkligheten så var de något efterblivet som att framkalla hypotermi istället för att använda is, de är inget nytt och verkligen inte praktiskt inom medicin!

Jag skulle gissa att poängen med tråden inte var att skryta utan att samla information.

Angående det andra stycket du skrev så håller vi uppenbarligen med varandra, och det finns inte mycket mer att säga om det.
Citera
2025-04-05, 09:34
Medlem
Många upptäcker och produkter är i grunden väldigt enkla. Det är "industriellt" enbart för att man vill massproducera det. Jämför med ett företag som tillverkar bröd för 500.000 konsumenter varje dag och en person som själv bakar bröd för sitt eget hushåll.

Båda funkar för det är inte komplicerat egentligen.

Jag tycker tanken om patent inom medicin handlar mest om att man har en lösning som fungerar, vill skydda denna så att man kan sätta det i produktion och tjäna pengar utan att andra kopierar. Men patent är även en styggelse som gör produkter onödigt dyra, hämmar konkurrens och skapar alternativa lösningar som inte är lika bra, dvs många får en sämre produkt bara för att den inte får vara exakt som originalet.

Det är även svårt att förbättra en idé som inte är perfekt från början pga patent.

Iallafall inom medicin finns många andra regler, så det är vanligt det tar flera år av processer innan en ny medicin är accepterad och tillåten på marknaden och når målgruppen.
Citera
2025-04-05, 10:08
Medlem
Att ta en Ipren och en Alvedon tillsammans är inget nytt.
Citera
2025-04-05, 19:20
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Till er som har svarat vettigt genom tråden, tack.

Som jag själv rättade mig under trådens förlopp (som andra verkar ha missat) så tog jag tillbaka att det skulle vara ett så kallat "uppfinning".

Tänkte mig inte att det skulle vara som något slags allmän feber nedsättande. Som några redan påpekat så finns ju redan iprens osv som fungerar som febernedsättande. Det jag pratade om var om en riktigt kraftig, påtaglig och seriös reaktion. Som man kanske kunde ha använt sig av vid seriösa krigsskador och brandskador var väl min grundtanke. Inte för ett svenskt i-lands problem alltså.
Tänkte även att det kanske kunde vara populärt där tillgång till el är ett problem eller bristvara.

Problemet med min upptäckt är väl egentligen att man inte slutade att skaka då jag frös så extremt trots att jag var inne. Så antagligen svårt att behandla en sådan patient samtidigt som den ligger och skakar för fullt med. Det var därför jag tänkte att läkemedels verken / verket har bättre förutsättningar för att få till det till en bättre slutprodukt.

Såklart tror jag med att läkemedelsverken har liknande alternativ eller har en viss kännedom om detta. Har aldrig sagt någonting emot det egentligen förutom rubriken då.

Skrev tråden endast för att se vad ni skulle säga om saken ur ett seriöst syfte.
Obehagligt att det var så många som svarade så dåligt och rent av skrev för att vara elaka rakt av.

Det var allt för mig, tack återigen till er som gav riktiga och seriösa svar!
Senast redigerad av LostinDarkness 2025-04-05 kl. 19:30.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in