2025-04-03, 08:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Konsumenterna i USA blir fattigare och handlar mindre. Företag i USA går i konkurs. Vilket leder till att det handlade ännu mindre, ännu fler går i konkurs etc. Alla i hela världen är förlorare. Dessutom svårt för centralbanker att sänka räntorna vilket är det normala vid nedgångar, då det i detta fall även kommer att råda inflation.
Är alla i hela världen förlorare på införandet av dessa nya tullar eller var världen redan i det stadiet att de inte har råd att konsumera?
Företagens konkurser ökar här i västvärlden, korrekt, handel avtar, investeringar likaså.
Centralbankerna kommer nu att ligga kvar på samma ränta, inte sänka, just för att "se" om inflationen ligger kvar... Dock tror jag säkert att en höjning kommer i höst då finansieringen av den nya krigsindustrin sätter fart.

Är då inte Trumps plan bra då för USA? Att försöka få hem all produktion som då ökar sysselsättningen och ökar deras exportförmåga, stärker deras infrastruktur med oljepengar, "drill baby drill" samt DOGE rensar alla jävla döskallar som inte tillför något i ekonomin eller samhället, (parasiterna)
Citera
2025-04-03, 08:07
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Du tror att alla dessa åtgärder som görs är personliga? Mot folkgrupper och religioner?
Mörka mexikanare och afrikaner, Indier och Araber motarbetas av Republikaner?

Tror du inte att ekonomi är den stora frågan här? Oavsett folkslag och kultur?

Vadå personliga? Hur kan angrepp på hela folkgrupper och religioner, misstänkliggörande av etniciteter och trosgrupper vara "personliga"? Något som är personligt förutsätter väl en kännedom om individer, och inte svepande fördomar om en grupp? Klart jag inte tror att de är personliga.

Nu motarbetar ju Trump all nationalekonomisk rimlighet för fulla pattar, så den frågan får man närma sig lite försiktigt. Normalt är ju ekonomi alltid den stora frågan. (Fråga Marx, bara.) Men om Trumpregimen tyckte att ekonomi (d.v.s. den allmänna ekonomin, och inte bara miljardärernas penningpungar) verkligen vore den stora frågan, så skulle de ju ge fan i att utvisa en massa människor som får USA:s jordbruksindustri och tjänstesektor att överhuvudtaget hålla sig flytande. Men nu verkar de ju njuta lite extra av att få jävlas med utlänningar. Du kan väl inte påstå att du inte har märkt det?
Citera
2025-04-03, 08:09
Medlem
Citat:
Är alla i hela världen förlorare på införandet av dessa nya tullar eller var världen redan i det stadiet att de inte har råd att konsumera?
Företagens konkurser ökar här i västvärlden, korrekt, handel avtar, investeringar likaså.
Centralbankerna kommer nu att ligga kvar på samma ränta, inte sänka, just för att "se" om inflationen ligger kvar... Dock tror jag säkert att en höjning kommer i höst då finansieringen av den nya krigsindustrin sätter fart.

Är då inte Trumps plan bra då för USA? Att försöka få hem all produktion som då ökar sysselsättningen och ökar deras exportförmåga, stärker deras infrastruktur med oljepengar, "drill baby drill" samt DOGE rensar alla jävla döskallar som inte tillför något i ekonomin eller samhället, (parasiterna)

Många konsumenter i USA har väldigt små marginaler, de drabbas stenhårt. Dessutom, ska produktionen tillbaka till USA, blir det antingen till svältlöner, eller svindyrt för amerikanska företag.
Citera
2025-04-03, 08:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Vadå personliga? Hur kan angrepp på hela folkgrupper och religioner, misstänkliggörande av etniciteter och trosgrupper vara "personliga"? Något som är personligt förutsätter väl en kännedom om individer, och inte svepande fördomar om en grupp? Klart jag inte tror att de är personliga.

Nu motarbetar ju Trump all nationalekonomisk rimlighet för fulla pattar, så den frågan får man närma sig lite försiktigt. Normalt är ju ekonomi alltid den stora frågan. (Fråga Marx, bara.) Men om Trumpregimen tyckte att ekonomi (d.v.s. den allmänna ekonomin, och inte bara miljardärernas penningpungar) verkligen vore den stora frågan, så skulle de ju ge fan i att utvisa en massa människor som får USA:s jordbruksindustri och tjänstesektor att överhuvudtaget hålla sig flytande. Men nu verkar de ju njuta lite extra av att få jävlas med utlänningar. Du kan väl inte påstå att du inte har märkt det?
Inom jordbrukssektorn har ju billig utländsk, "utlänningar", arbetskraft använts, illegala som berikar dessa företag som utnyttjar billig arbetskraft. DÄRAV deporteringen av dessa som INTE HAR UPPEHÅLLS ELLER ARBETSTILLSTÅND. Därefter måste nu företagen anställa Amerikanska MEDBORGARE istället. Har läst en hel del om denna industri.
Tjänstesektorn, menar du då alla hittepåmyndigheter där tusentals anställda avlönades men inget egentligt arbete utfördes? Jo, jag håller med 100%. Smma borde också ske har i Sverige. En rejäl koll på alla myndigheter och departement...
Citera
2025-04-03, 08:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Många konsumenter i USA har väldigt små marginaler, de drabbas stenhårt. Dessutom, ska produktionen tillbaka till USA, blir det antingen till svältlöner, eller svindyrt för amerikanska företag.
Tror du att lönerna kommer att gå ner i USA om flera företag flyttar sin produktion dit? Hur skulle detta vara ens möjligt?
Vad menar du med svindyrt för amerikanska företag, att anställa? Hm. Både och här eller. Fattarinte riktigt resonemanget.
Citera
2025-04-03, 08:37
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
MSNBC entydigt säger att det är "Endast en skatt" som kommer att drabba "konsumenterna" och ingenting annat.
Vad var nu tanken av Trumps administration med att införa en mer jämn importskatt/exportskatt?

Mitch McConell Senator i Kentucky.... 165 år gammal och mer senil än Biden, Susan Collins likadan.
Rand Paul däremot var ju förvånande att han röstade ner. Lise Murkowski får man kolla upp mer vad för slags kopplingar hon har till industrin...

Målet är ju att få företagen att flytta tillbaks till USA. Det kommer ju också säkerligen att ske! VIpps så ökar ju sysselsättningen och och välståndet i USA...
Grattis Trump.

För Europa..... ja, de får ju anpassa sig till den nya verkligheten... och bedriva mer handel med sina lierade vem nu det kan vara... Bojkott USA, Bojkott Kina, Bojkott Ryssland... Utsparkad från flera afrikanska länder... Hm.. Europa för Europa då kanske...

Visst är det så, syftet är att flytta hem tillverkningen, vilket såklart inte svenskar förstår, precis som allt annat de inte förstår, då de är mentala dvärgar, de tror produktionen i väst måste konkurreras ut av CCPs slavfabriker vänsterliberalerna hjälpt till att bygga där under 40år, samt låta dem överflöda väst med lågt tullade billiga varor.. men så är inte fallet.

R Paul är nog tyvärr för ensidig libertarian för att helt ställa upp bakom sunt förnuft och hålla flera bollar i lyften samtidigt. Ska Trump få genomslag och verklig förändring vilket skulle gynna den medelklass som totalt körts över med kinaspåret, behövs folk man kan lite på, inte backstabbers som totalt genomsyrade förra perioden 2016-2020.
Citera
2025-04-03, 08:41
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Inom jordbrukssektorn har ju billig utländsk, "utlänningar", arbetskraft använts, illegala som berikar dessa företag som utnyttjar billig arbetskraft. DÄRAV deporteringen av dessa som INTE HAR UPPEHÅLLS ELLER ARBETSTILLSTÅND. Därefter måste nu företagen anställa Amerikanska MEDBORGARE istället. Har läst en hel del om denna industri.
Tjänstesektorn, menar du då alla hittepåmyndigheter där tusentals anställda avlönades men inget egentligt arbete utfördes? Jo, jag håller med 100%. Smma borde också ske har i Sverige. En rejäl koll på alla myndigheter och departement...

Nu drar det här lite OT, kan jag med gott samvete säga eftersom jag startade tråden med avsikt att diskutera det republikanska motståndet mot Trump. Men helt kort och i förbifarten: tror du att jordbruksföretagen kommer att lyckas ragga upp amerikanska medborgare som är sugna på att jobba för samma svältlöner som utlänningarna? (Och om inte: vilka konsekvenser kommer det att få och för vem?)
Och nä: med tjänstesektorn menar jag servitriser, städare, säkerhetsvakter, tunnelbaneförare, kassörskor, personliga assistenter och alla de där andra lågstatusjobben som de infödda vitingarna i USA hittills har tagit för givet att en underbetald importerad underklass skulle sköta åt dem, för att de aldrig skulle behöva hamna där själva.
Citera
2025-04-03, 08:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Nu drar det här lite OT, kan jag med gott samvete säga eftersom jag startade tråden med avsikt att diskutera det republikanska motståndet mot Trump. Men helt kort och i förbifarten: tror du att jordbruksföretagen kommer att lyckas ragga upp amerikanska medborgare som är sugna på att jobba för samma svältlöner som utlänningarna? (Och om inte: vilka konsekvenser kommer det att få och för vem?)
Och nä: med tjänstesektorn menar jag servitriser, städare, säkerhetsvakter, tunnelbaneförare, kassörskor, personliga assistenter och alla de där andra lågstatusjobben som de infödda vitingarna i USA hittills har tagit för givet att en underbetald importerad underklass skulle sköta åt dem, för att de aldrig skulle behöva hamna där själva.
Då får jag ta och forska lite mer ifall jag kan hitta detta motstånd inifrån republikanernas egna led.
Det som gled ifrån ämnet att jordbruksföretag, tjänstesektorn tvingas anställa amerikanska medborgare kan vara smärtsamt för ekonomin och prissättning till en start. Därefter så kommer ju fler antal människor kunna hitta arbete som ger dem en dräglig lön. Prishöjningar är ju att vänta även genom dessa nya tullar till en start men när produktion kommer igång i USA så ökar ju konkurrensen och priserna har en chans att stabiliseras eller sänkas.
Turbulenta tider alla gånger. Vi får hoppas på det bästa att folket vartän de befinner sig inte behöver lida allt för mycket,
Citera
2025-04-03, 08:56
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Då får jag ta och forska lite mer ifall jag kan hitta detta motstånd inifrån republikanernas egna led.
Det som gled ifrån ämnet att jordbruksföretag, tjänstesektorn tvingas anställa amerikanska medborgare kan vara smärtsamt för ekonomin och prissättning till en start. Därefter så kommer ju fler antal människor kunna hitta arbete som ger dem en dräglig lön. Prishöjningar är ju att vänta även genom dessa nya tullar till en start men när produktion kommer igång i USA så ökar ju konkurrensen och priserna har en chans att stabiliseras eller sänkas.
Turbulenta tider alla gånger. Vi får hoppas på det bästa att folket vartän de befinner sig inte behöver lida allt för mycket,

"Till en start"? Hur lång tid tror du det kommer att ta innan amerikanska biltillverkare inte är beroende av bildelsleverantörer utomlands, exempelvis? En sådan verksamhet är liksom inget man bygger upp på mindre än ett decennium. (Någon kommentator jag såg sa att det snarare skulle ta 25 år att få den tillräckliga infrastrukturen på plats.) Vid det laget torde väljarnas tålamod ha runnit ut med god marginal.
Om Trump hade velat vara konstruktiv och hjälpsam mot sina fattiga redneckväljare hade han kunnat förorda noll procent tullar världen över, och folk skulle ha älskat honom. Men hur det går för fattigfolket skiter han ju i, och det borde inte komma som någon överraskning för den som har haft koll på hans förra mandatperiod.
Citera
2025-04-03, 09:00
Medlem
Olduvais avatar
Jag fattar verkligen inte hur deras system fungerar.

Så, första kammaren måste ha andra kammarens godkännande för sin lagstiftning? Och sen presidentens? Känns rätt bakvänt. Men det fungerar ju inte alltid så, eller hur? Har ens amerikaner koll på dessa saker?
Citera
2025-04-03, 09:07
Medlem
Citat:
Tror du att lönerna kommer att gå ner i USA om flera företag flyttar sin produktion dit? Hur skulle detta vara ens möjligt?
Vad menar du med svindyrt för amerikanska företag, att anställa? Hm. Både och här eller. Fattarinte riktigt resonemanget.

Antingen går de ner till de nivåer de är i länderna tillverkningen är nu. Vilket innebär svältnivåer i USA. Eller så höjer de nivåerna till en nivå det går att leva på i USA. Vilket blir svindyrt för företagen, många skulle gå i konkurs.

Mest troligt är någonstans mittemellan, dvs. jättedåligt för både arbetstagare och arbetsgivare.
Citera
2025-04-03, 09:14
Medlem
Har dessa fyra senatorer köpt på sig stora poster aktier i Kanadensiska bolag och nu gör allt för att skydda sina investeringar.

De verkar ju vara enda anledningen varför man sitter i senaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in